Fy fan för bilhandlare!!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har alltid köpt begbil privat men gjorde i våras ett undantag av tid/bekvämlighetsskäl + att jag fick bra betalt för min inbytesbil. Det visade sig vara ett misstag....

Den 24 maj slog vi till på en fräsch XC60 D4 Ocean Race 2015 med drygt 16k på mätaren hos en av Sveriges största beghandlare. Bilen har full servicehistorik och är nyligen servad, inkl ny kamrem. 3 månader och 250 senare går bilen som en tunna skit: ojämn tomgång vid kallstart, rycker vid 1500 varv och dör ibland vid nedväxling i lägre fart/lägre växel, motorn ber om mer olja var tredje vecka och centralåset har gett upp på passagerarsidan.

Jag reklamerar bilen till säljaren direkt med hänvisning till konsumentköplagens paragraf 20a, vilket stipulerar att alla fel som upptäcks inom 6 månader från avlämnande är att betraktas som ursprungliga och säljarens ansvar. Det finns såklart begränsningar här, tex om det går att visa på felen är rimliga med tanke på bilens ålder och miltal, hur den körts etc etc. Men det är säljaren som ska bevisa detta. Säljaren börjar nu surprise surprise sväva på målet. Jo man följer såklart konsumentköplagen fast den gäller inte "dolda fel" (ett begrepp som inte ens finns i lagen) efter så här "lång tid" och "x många mil". Sen har man ju ett testprotokoll som ju "bevisar" att inget av felen fanns där när jag köpte bilen. Att jag kommer först nu "bevisar" också att felen inte fanns där från början, då hade jag kommit direkt. Ehhh what?

Efter ytterligare tjafs går säljaren till slut med på att bekosta en felsökning hos en verkstad i närheten, som "goodwill", för att utröna vilka fel som är ursprungliga eller ej. Om det är ursprungligt så står dom för kostnaden, annars inte. Han undviker dock att svara på frågan HUR de bedömer ett ursprungligt fel utan säger bara att "det är skitenkelt för verkstanden att se det".

Väl hos verkstaden så är det mängder av felkoder. Strulande centrallås är ett vanligt typfel på modellen. Ojämn gång är heller inte ovanligt och kan bero på en mängd olika saker. Däremot kan verkstaden omöjligt avgöra om felet är ursprungligt eller ej.

Mao: tillbaka på ruta 1. Jag vidhåller att det inte är rimligt givet körsträcka, skick och servicehistorik att bilen ska få den här typen av fel i stort sett samtidigt och att det faller under säljarens ansvar under konsumentköplagens 6 månaders regel -även om felen inte gjorde sig påminda vid leveranstillfället. Eller missades av en bakfull mek, det kan ju jag inte veta. Ett subjektivt omdöme om bilens skick i form av ett testprotokoll är inget bevis eller påståendet att jag skulle anmält felen för sent.

Så jävla less på sånt här....hur skulle ni agera?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, det är ett lotteri att köpa från handlare. Förra bilen köptes i Linköping, av en av dom största firmorna där. Det blev många månader av bråk för att få dom vinterhjul vi skulle ha enligt avtalet, vi fick både fel sort och i en dimension som inte ens passade på bilen.

Senaste bilen (VW) köptes av en Toyota-handlare i Piteå, genomhjälpsam och smidig. När jag häromdagen skulle sätta på extraljus upptäckte jag att den tvärgående krockbalken i fram var inmosad. Plasten var i nyskick, en bärande plastdel bakom var hel, precis som ett tvärgående stag under. Så antingen har dom smällt en tvåtumfyra som stack ut och bara bytt plasten, eller så har dom blivit blåsta av en firma som böt allt utom den krångliga balken. Hursom, jag skickade en bild och ringde säljaren, 5 minuter senare var det klart, dom pröjsar en ny.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hade strul för några år sen när jag köpte en vw hos en mercasäljare. Säljaren hittade inte serviceboken, men lovade att den fanns. Såg till att det stod i köpavtalet att serivcebok skulle levereras en vecka senare. Bråkade i 4månader utan att få en servicebok, så när sista ursäkten kom, att förra ägaren eldat upp den hävde jag köpet. Då hade dom också fuskat med servicen som skulle ingå, eftersom dom inte kunde se i nån servicebok vad som var gjort innan....
Har för mig att jag letade upp liknande fall via ARN där köparen vunnit. Eftersom säljaren var ansluten till MRF hade denne förbundit sig att följa ARNs beslut. Därför räckte det med att jag hänvisade till ett sånt fall för att kunna häva köpet. Säljaren ville göra avdrag för jag använt bilen, men då ville jag har ränta på pengarna jag köpt bilen för. Köpet blev hävt rakt av.

Så om säljaren är ansluten till mrf, kolla med dom eller se om du hittar liknande fall hos ARN
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ja, det är ett lotteri att köpa från handlare. Förra bilen köptes i Linköping, av en av dom största firmorna där. Det blev många månader av bråk för att få dom vinterhjul vi skulle ha enligt avtalet, vi fick både fel sort och i en dimension som inte ens passade på bilen.

Senaste bilen (VW) köptes av en Toyota-handlare i Piteå, genomhjälpsam och smidig. När jag häromdagen skulle sätta på extraljus upptäckte jag att den tvärgående krockbalken i fram var inmosad. Plasten var i nyskick, en bärande plastdel bakom var hel, precis som ett tvärgående stag under. Så antingen har dom smällt en tvåtumfyra som stack ut och bara bytt plasten, eller så har dom blivit blåsta av en firma som böt allt utom den krångliga balken. Hursom, jag skickade en bild och ringde säljaren, 5 minuter senare var det klart, dom pröjsar en ny.
Tycker det räcker med lotteriet när man köper privat.....det måste ju finnas någon uppsida med att köpa av en handlare kan man tycka men nä, tidsbesparingen vid köpet äts ju i det här fallet upp av allt tjafs efteråt.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hade strul för några år sen när jag köpte en vw hos en mercasäljare. Säljaren hittade inte serviceboken, men lovade att den fanns. Såg till att det stod i köpavtalet att serivcebok skulle levereras en vecka senare. Bråkade i 4månader utan att få en servicebok, så när sista ursäkten kom, att förra ägaren eldat upp den hävde jag köpet. Då hade dom också fuskat med servicen som skulle ingå, eftersom dom inte kunde se i nån servicebok vad som var gjort innan....
Har för mig att jag letade upp liknande fall via ARN där köparen vunnit. Eftersom säljaren var ansluten till MRF hade denne förbundit sig att följa ARNs beslut. Därför räckte det med att jag hänvisade till ett sånt fall för att kunna häva köpet. Säljaren ville göra avdrag för jag använt bilen, men då ville jag har ränta på pengarna jag köpt bilen för. Köpet blev hävt rakt av.

Så om säljaren är ansluten till mrf, kolla med dom eller se om du hittar liknande fall hos ARN
Tror faktiskt inte handlaren är ansluten till MRF men jag ska kolla igen. ARN var ett bra tips tack :tummenupp
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Är det Riddermark?

Och Geten köpte från Olofssons i Norrköping (Mercedeshandlare) eller?

Två firmor med högst tveksam affärsmoral.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Är det Riddermark?

Och Geten köpte från Olofssons i Norrköping (Mercedeshandlare) eller?

Två firmor med högst tveksam affärsmoral.
Näpp, var en mercahandlare i Tomelilla. Dock har jag många vänner som varit nöjda med handlaren, och just den säljaren jag råkade ut för fick sluta, så därför hänger jag inte ut den mer än så ;)

Mina 3 senaste bilar har jag köpt hos en toyotahandlare. Den första toyotan började kopplingen slira på. Den hade gått 9000 mil varav 1500 av mig, och jag fick ny koppling utan kostnad. Nu väntar jag på att den handlaren ska få in rätt modell så jag kan byta till min 4e bil därfrån.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Alla 4 cyl Volvo diesel o även mercedes upp till 2,0 är Renault motorer.

KANSKE skruvas vissa delar på i Skövde men det är Renault.

Troligen beror ditt problem på något med motorstyrningenhar precis så var det med min opel Astra 1,3 cdti med motor från Fiat.. Det var någon liten givare som sotat igen som på dom flesta dieslar som inte körs som en rallybil då o då.

80% av alla diesel bekymmer ligger i att folk kör för korta sträckor o för mjäkigt så motorerna blir inte varma nog utan sotar igen iprinsip hela insugs systemet pga att EGR ventilerna jobbar stenhårt med att vräka in avgaser i i suget för att kyla förbränningen o är då motorn ofta kall o körs korta streckor kommer problemen som ett brev på posten.

Ta bilen o kör 20 mil i 150 km eller mera eller lagligt på en lägre växel med ett jävligt tungt släp efter många mil så motorn går riktigt tungt o varmt.

Ibland hjälper det o ibland får man ta isär allt och karva bort 5 mm olje sot i hela insugs systemet. O där kommer bekymret det finns massor av små tunna vacum/tryck slangar som styr en massa givare o dessa slangar tätnar också.

Men det behöver inte vara så det kan ju vara någon del som e skrot som spjäll hus ex.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade strul för några år sen när jag köpte en vw hos en mercasäljare. Säljaren hittade inte serviceboken, men lovade att den fanns. Såg till att det stod i köpavtalet att serivcebok skulle levereras en vecka senare. Bråkade i 4månader utan att få en servicebok, så när sista ursäkten kom, att förra ägaren eldat upp den hävde jag köpet. Då hade dom också fuskat med servicen som skulle ingå, eftersom dom inte kunde se i nån servicebok vad som var gjort innan....
Har för mig att jag letade upp liknande fall via ARN där köparen vunnit. Eftersom säljaren var ansluten till MRF hade denne förbundit sig att följa ARNs beslut. Därför räckte det med att jag hänvisade till ett sånt fall för att kunna häva köpet. Säljaren ville göra avdrag för jag använt bilen, men då ville jag har ränta på pengarna jag köpt bilen för. Köpet blev hävt rakt av.

Så om säljaren är ansluten till mrf, kolla med dom eller se om du hittar liknande fall hos ARN
Måste varit en gammal VW, redan 2012 när jag var i den koncernen, hade man serviceboken digitalt..
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Alla 4 cyl Volvo diesel o även mercedes upp till 2,0 är Renault motorer.

KANSKE skruvas vissa delar på i Skövde men det är Renault.

Troligen beror ditt problem på något med motorstyrningenhar precis så var det med min opel Astra 1,3 cdti med motor från Fiat.. Det var någon liten givare som sotat igen som på dom flesta dieslar som inte körs som en rallybil då o då.

80% av alla diesel bekymmer ligger i att folk kör för korta sträckor o för mjäkigt så motorerna blir inte varma nog utan sotar igen iprinsip hela insugs systemet pga att EGR ventilerna jobbar stenhårt med att vräka in avgaser i i suget för att kyla förbränningen o är då motorn ofta kall o körs korta streckor kommer problemen som ett brev på posten.

Ta bilen o kör 20 mil i 150 km eller mera eller lagligt på en lägre växel med ett jävligt tungt släp efter många mil så motorn går riktigt tungt o varmt.

Ibland hjälper det o ibland får man ta isär allt och karva bort 5 mm olje sot i hela insugs systemet. O där kommer bekymret det finns massor av små tunna vacum/tryck slangar som styr en massa givare o dessa slangar tätnar också.

Men det behöver inte vara så det kan ju vara någon del som e skrot som spjäll hus ex.

D4 monteras def i Skövde men kan mycket väl vara utvecklade av Renault, det är mer än jag känner till.

Haha verkstan sa precis samma sak -och att det kan bero på ett antal olika saker, inkl spjällhus. Bilen är en andrabil och går inte så mycket. Min fru är iofs familjens blyfot men korta sträckor med kall motor är naturligtvis inte så bra.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Anmäl till ARN som ger dig rätt. Om handlaren sedan vägrar så går man via domstol som tvingar dom att betala ut och ta tillbaka skräpet. För även om handlare inte är skyldig att följa ARN så är dom skyldiga att följa KLL som säger ungefär samma sak. Sen ser man till att få dom svartlistade för att dom inte följer ARN (om dom inte redan är det) och då blir dom även utslängda från exempelvis blocket.

Ungefär så gjorde brossan och fick rätt. Men det tog ju sin lilla tid. Allt blir lättare om dom följer ARN.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kort uppdatering: alla glitches utom centrallåset och den ständigt blinkande oljevarningslampan (och jag citerar "låg oljenivå, fyll på 0,5 liter olja" Två dagar senare, med 10 mil körda "låg oljenivå, fyll på 1,0 liter olja???) har försvunnit. Så jävla skumt.

Ska in till verkstan idag och kolla felkoder. Kan inte vara normalt att bilen tigger om olja så ofta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kort uppdatering: alla glitches utom centrallåset och den ständigt blinkande oljevarningslampan (och jag citerar "låg oljenivå, fyll på 0,5 liter olja" Två dagar senare, med 10 mil körda "låg oljenivå, fyll på 1,0 liter olja???) har försvunnit. Så jävla skumt.

Ska in till verkstan idag och kolla felkoder. Kan inte vara normalt att bilen tigger om olja så ofta.
Det låter ju som om en kontakt glappar till ECUn.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Trist när det strular, en bil är ändå en hyfsad kapitalinvestering för de flesta. Dessutom en förutsättning för vår vardagliga tidplanering, att inte kunna lita på ett primärt transportmedel som bilen påverkar vår vardag. Du har redan fått tips om ARN, en annan bra kontakt och möjlig väg innan fullt krigstillstånd råder är kommunens konsumentvägledning. Du kan hitta Dina aktuella kontaktuppgifter här: https://www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-konsumentvagledning-kvl

Lycka till!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top