fazerfun
Gudomlig sporthojare
Har alltid köpt begbil privat men gjorde i våras ett undantag av tid/bekvämlighetsskäl + att jag fick bra betalt för min inbytesbil. Det visade sig vara ett misstag....
Den 24 maj slog vi till på en fräsch XC60 D4 Ocean Race 2015 med drygt 16k på mätaren hos en av Sveriges största beghandlare. Bilen har full servicehistorik och är nyligen servad, inkl ny kamrem. 3 månader och 250 senare går bilen som en tunna skit: ojämn tomgång vid kallstart, rycker vid 1500 varv och dör ibland vid nedväxling i lägre fart/lägre växel, motorn ber om mer olja var tredje vecka och centralåset har gett upp på passagerarsidan.
Jag reklamerar bilen till säljaren direkt med hänvisning till konsumentköplagens paragraf 20a, vilket stipulerar att alla fel som upptäcks inom 6 månader från avlämnande är att betraktas som ursprungliga och säljarens ansvar. Det finns såklart begränsningar här, tex om det går att visa på felen är rimliga med tanke på bilens ålder och miltal, hur den körts etc etc. Men det är säljaren som ska bevisa detta. Säljaren börjar nu surprise surprise sväva på målet. Jo man följer såklart konsumentköplagen fast den gäller inte "dolda fel" (ett begrepp som inte ens finns i lagen) efter så här "lång tid" och "x många mil". Sen har man ju ett testprotokoll som ju "bevisar" att inget av felen fanns där när jag köpte bilen. Att jag kommer först nu "bevisar" också att felen inte fanns där från början, då hade jag kommit direkt. Ehhh what?
Efter ytterligare tjafs går säljaren till slut med på att bekosta en felsökning hos en verkstad i närheten, som "goodwill", för att utröna vilka fel som är ursprungliga eller ej. Om det är ursprungligt så står dom för kostnaden, annars inte. Han undviker dock att svara på frågan HUR de bedömer ett ursprungligt fel utan säger bara att "det är skitenkelt för verkstanden att se det".
Väl hos verkstaden så är det mängder av felkoder. Strulande centrallås är ett vanligt typfel på modellen. Ojämn gång är heller inte ovanligt och kan bero på en mängd olika saker. Däremot kan verkstaden omöjligt avgöra om felet är ursprungligt eller ej.
Mao: tillbaka på ruta 1. Jag vidhåller att det inte är rimligt givet körsträcka, skick och servicehistorik att bilen ska få den här typen av fel i stort sett samtidigt och att det faller under säljarens ansvar under konsumentköplagens 6 månaders regel -även om felen inte gjorde sig påminda vid leveranstillfället. Eller missades av en bakfull mek, det kan ju jag inte veta. Ett subjektivt omdöme om bilens skick i form av ett testprotokoll är inget bevis eller påståendet att jag skulle anmält felen för sent.
Så jävla less på sånt här....hur skulle ni agera?
Den 24 maj slog vi till på en fräsch XC60 D4 Ocean Race 2015 med drygt 16k på mätaren hos en av Sveriges största beghandlare. Bilen har full servicehistorik och är nyligen servad, inkl ny kamrem. 3 månader och 250 senare går bilen som en tunna skit: ojämn tomgång vid kallstart, rycker vid 1500 varv och dör ibland vid nedväxling i lägre fart/lägre växel, motorn ber om mer olja var tredje vecka och centralåset har gett upp på passagerarsidan.
Jag reklamerar bilen till säljaren direkt med hänvisning till konsumentköplagens paragraf 20a, vilket stipulerar att alla fel som upptäcks inom 6 månader från avlämnande är att betraktas som ursprungliga och säljarens ansvar. Det finns såklart begränsningar här, tex om det går att visa på felen är rimliga med tanke på bilens ålder och miltal, hur den körts etc etc. Men det är säljaren som ska bevisa detta. Säljaren börjar nu surprise surprise sväva på målet. Jo man följer såklart konsumentköplagen fast den gäller inte "dolda fel" (ett begrepp som inte ens finns i lagen) efter så här "lång tid" och "x många mil". Sen har man ju ett testprotokoll som ju "bevisar" att inget av felen fanns där när jag köpte bilen. Att jag kommer först nu "bevisar" också att felen inte fanns där från början, då hade jag kommit direkt. Ehhh what?
Efter ytterligare tjafs går säljaren till slut med på att bekosta en felsökning hos en verkstad i närheten, som "goodwill", för att utröna vilka fel som är ursprungliga eller ej. Om det är ursprungligt så står dom för kostnaden, annars inte. Han undviker dock att svara på frågan HUR de bedömer ett ursprungligt fel utan säger bara att "det är skitenkelt för verkstanden att se det".
Väl hos verkstaden så är det mängder av felkoder. Strulande centrallås är ett vanligt typfel på modellen. Ojämn gång är heller inte ovanligt och kan bero på en mängd olika saker. Däremot kan verkstaden omöjligt avgöra om felet är ursprungligt eller ej.
Mao: tillbaka på ruta 1. Jag vidhåller att det inte är rimligt givet körsträcka, skick och servicehistorik att bilen ska få den här typen av fel i stort sett samtidigt och att det faller under säljarens ansvar under konsumentköplagens 6 månaders regel -även om felen inte gjorde sig påminda vid leveranstillfället. Eller missades av en bakfull mek, det kan ju jag inte veta. Ett subjektivt omdöme om bilens skick i form av ett testprotokoll är inget bevis eller påståendet att jag skulle anmält felen för sent.
Så jävla less på sånt här....hur skulle ni agera?
Last edited: