Fy faan, hoppas ingen gör liknande på sh!

Har du kört påverkad? (alkohol/droger)

• Antal röstningar
    0
juha01 skrev:
Tänk att en stor stark tar i runda slängar 2,5 timme att förbränna. Så ÄR det. Dricker du tio stycken på en kväll då du börjar kröka kl 1900 så kan du köra kl 1900 dagen efter, inget annat.

Kan man inte låta bilen stå dagen efter, eller låta bli att dricka om man måste använda bilen dagen därpå, så har man problem med spriten.

Man kan lätt ha uppåt en promille på morgonen dagen efter = Rattfylla.

Tycker det känns säkrare att räkna från när man SLUTAR att dricka. :fyllisar

honkiie skrev:
Det där tror jag är tjurskit. Aldrig att nån blåsapparat har pipit ett dygn efter man börjat dricka ifall man druckit 10 starköl. Isåfall har man nog fel på levern.

Edit: Påhopp på fel person...

Konstigt vad en natt + sömn kan göra med folk. Ingen hade fått för sig att vara pissfull kl 1300 på dagen för att då sluta kröka för att man var tvungen att köra ungarna till en kompis kl 21 samma kväll.
Krökar man till 03 på morgonen är det helt ok ett ta bilen till mcdonalds kl 10 på morgonen.

Stortryne skrev:
Tycker det känns säkrare att räkna från när man SLUTAR att dricka. :fyllisar

Det är väl det bästa om man vill vara bombsäker, men man börjar att förbränna alkoholen i levern i princip omedelbart när man börjar att dricka.

SuperMicke skrev:
Får man, vid något tillfälle, köra full i Sverige?

(Detta är en fråga till alla.)

Tro det eller ej, så får man faktiskt köra full i Sverige under vissa omständigheter. Det var ju nyligen artikel om en lirare som körde full för att rädda en tjej som skulle ta livet av sig. Det gick upp i rätten och han gick fri.

Det finns ju nått som heter att köra i nöd. Vilket i princip betyder att du under vissa situation får bryta mot i princip alla trafikregler. Dock så är det inte nöd att ölen är slut eller nått sånt.. måste typ vara på liv och död.

Dock inget att rekommendera.

Reb0

honkiie skrev:
Det där tror jag är tjurskit. Aldrig att nån blåsapparat har pipit ett dygn efter man börjat dricka ifall man druckit 10 starköl. Isåfall har man nog fel på levern.
Det var nån här på sh som blev av med körkortet när han körde dagen efter, för att han hade lite alkohol kvar i blodet, även en politiker i mp förlorade lappen när han körde bil dagen efter, han avgick senare om jag inte kommer ihåg fel.

Edit: Stavfle..

Last edited:
Något fel i huvudet har man ju ifall man kör när man har druckit.
Samma sak med dagen efter. Bara låta bilen eller hojen stå. Vilken ångest man kommer ha resten av livet när man kör ihjäl någon eller liknande.
Oehört korkat.

KalleNorton skrev:
Det var nån här på sh som blev av med körkortet när han körde dagen efter, för att han hade lite alkohol kvar i blodet, även en politiker i mp förlorade lappen när han körde bil dagen efter, han avgick senare om jag inte kommer ihåg fel.

Edit: Stavfle..

Du menar väl inte att jag skulle tro på vad en miljöpartist säger?

KalleNorton skrev:
Absolut inte, men du kan tro på poliserna som tog han.
jag menar på påståendet att han skulle druckit bara litegrann, dom hade väl nån miljöpartistisk/leninistisk fest med bag in box vodka att tillgå. Nog vet jag att man kan åka dit dagen efter men jag menade att om man dricker tio öl, börjar klockan sju så är man ren 24 timmar efteråt. Annars har jag kört full oftare än jag trott.

honkiie skrev:
jag menar på påståendet att han skulle druckit bara litegrann, dom hade väl nån miljöpartistisk/leninistisk fest med bag in box vodka att tillgå. Nog vet jag att man kan åka dit dagen efter men jag menade att om man dricker tio öl, börjar klockan sju så är man ren 24 timmar efteråt. Annars har jag kört full oftare än jag trott.
Det stog om det i aftonbladet, det framgick dock inte hur mycket han hade druckit dagen innan. :lol

Jag saknar alternativet "Vet ej" i pollen. En flaska gott vin till maten måste väl vara ok? Mer än så dricker i alla fall inte jag om jag ska köra hem. Blev faktiskt lite osäker på om det är ok nu bara...

Edit: glömde att jag brukar ta nåt gott till kaffet också.

honkiie skrev:

Om du nu inte är ett medicinskt under, så förbränner din lever 2 cl starksprit (40%) i timmen. Det gör så gott som dom flestas, inklusive barn. Grejen är att på två öl så blir två personer olika påverkade, men promillen är lika. Därför kan tex alkisar ha 2-3 promille och inte verka särskilt påverkade.

Vassego och räkna själv! Behövs det mer info/fakta?

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...