Fuska med strypning?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har en Rd 350 som jag skulle vilja strypa ner. Hur pass enkelt är det att "fuska" lite? Om jag svarvar egna strypbrickor på insug/avgas och sedan fixar nån som bänkar? Om det då visar sig att hojen har ett par kW för mycket iaf så gör man någon bondelösning?

T.ex att ta av ena tändhatten eller liknande, går då bara på en burk och bänka den. Bestycka om den så den går så fett att man får stå med en hink bakom och ta hand om bränsle/olja. Borde ju iofs. gå att bara koppla ur Ypvs:en och ställa den i stängt läge. Tillräckligt länge för att provköra. Kan det räcka för att få "lagligt" med effekt på bänkningen?

Vad tror ni, kan man "fiffla" sig igenom besiktningen med såna papper? Har ju givetvis nån slags strypning i hojen när man rullar in på bes.
 
Alla som ska dra en massa moral-snack kan skriva till riksdagen istället för i detta inlägg, tack. :)
 
Det fungerar utmärkt med alla saker du beskriver lättast är dock om du känner killen som äger dynobänken så kan han ge dig den effekt du vill ha...... Kolla med nr18 här på forumet tror han har pejl på vem man skall åka till
 
GAmla DT125 var strypt genom att ypvsen inte öppnade fullt, man ändrade läge på en plastbit, sätt den i stängt läge (dvs tomgång, inte avstängd) dra ur sladden... volia, strypt och klart!
/fredde
 
Nu är det inte det du frågar efter, men:
Är det inte enklare att strypa den riktigt (utan fusk) och sedan plocka bort brikorna?? Det blir enklast + du får fulleffekt
Tycker du att full effekt är för mycket är det enkelt att sätta i ett trottel stopp så att du får så mycket du vill ha.

Polisen/besiktningen/försäkringsbolaget skiter i om du har NÄSTAN stryp den eller om du har full effekt, det är lika olagligt för det!
 
Du behöver inte svarva något för att strypa en RD 350. Gör såhär: Klipp ut ett gäng runda brickor i plåt som passar i insugninsgummina, men som fastnar mot klacken som finns där. Ta två av brickorna och klipp eller borra hål mitt i dom, ungefär i storlek som en 10-öring. Detta gav mig ungefär 21 kW på bakhjulet, och jag hade inte ändrat nåt annat.

Har tyvärr inte det exakta måttet på hålen, men du kan ju göra ett par set med brickor till, med lite större resp. lite mindre hål. Busenkelt att byta brickorna när hojen står i bänken.

Nackdelen med denna typ av strypning, om man inte vill ändra på nåt annat är att hojen börjar bluddra om man gasar mer än ett visst läge, men jag tyckte att det gick att leva med.

Lycka till! :tummenupp
 
Är också i strypartagen men funderar på trottelstopp, enklast plus att man slipper slänga in mer soppa än vad som förbränns. Tyvärr verkar de rätt tjuriga när det gäller bänkningen, dvs en viss bänk (godkänd av sbp) underskrift etc....
 
MostWanted skrev:
Snillen spekulerar. :) Men visst duger en bänkning av ett företag.


Så jag tolka vad killen på bilprovning sa när jag ringde o fråga.
 
Jag fick en lista av killen på Sbp.

På den listan står ungefär 50 företag i Sverige som har godkänd bromsbänk.

Åka dit, bänka hojen och förhoppningsvis skriver de ut ett intyg (om effekten stämmer o.sv självklart)

Sen ska det räcka för att reg. besikta tydligen. =)
 
Du har aldrig funderat på att göra rätt för dig?

(Inget moralsnack, bara en fråga.)
 
jag har för mig att man ska ha ett intyg från någon som säger att man har monterat en strypning som ger ett visst antal kW. Och sedan styrka det med bänkkörningsprotokollen. Eller?

Annars är det väl, om det är så enkelt som det verkar här, enklast att göra det rätt på en gång? Då kan du sätta i dem i hojen när du säljer den och vips har du tjänat några extra tusingar!!
 
Vill inte starta en ny tråd men det är så här:

Har en Aprilia RS, ostrypt. På papprena var den reggad som strypt i Tyskland. Nu ska man på regbesiktning, gäller papprena? Kommer de att på något sätt undersöka effekten?
 
H4 skrev:
Vill inte starta en ny tråd men det är så här:

Har en Aprilia RS, ostrypt. På papprena var den reggad som strypt i Tyskland. Nu ska man på regbesiktning, gäller papprena? Kommer de att på något sätt undersöka effekten?
jag är inte helt insatt på ämnet, men har för mig att paprena från tyskland ska gälla. sen kanske besiktningskontrollanten fattar misstankar om att det inte stämmer (när hojen faktiskt rör på sig fortare än en ciao)... men inte ens då är det säkert att de kan göra något...du har ju intyg... i värsta fall får du väl en ombesiktning.
 
Gustav1 skrev:
Du har aldrig funderat på att göra rätt för dig?

(Inget moralsnack, bara en fråga.)

Svar: Att strypa en motor med hälften av dess effekt och köra runt med existerar inte för mig. En motor mår inte bra om den inte är trimmad och rätt bestyckad. =)

Alltså ...Nej.
 
Detta var länge sedan, men vill fråga om du kommit någon vart på strypningsfronten. Vilken årsmodell är/var din?
Hur gjorde du?
 
Hehe, gammal tråd det här..

Hade en Rd 350 -84. Svarvade strypningar och borra 12 mm hål i dem tror jag. ORginal insug är väl nånstans runt 35-40 mm?

Cykeln gick faktiskt att köra med strypningarna, men var så slö så man knappt kom iväg. Troligtvis 25kW då?

Bänkade dock aldrig.
 
H4 skrev:
1216865 Vill inte starta en ny tråd men det är så här:

Har en Aprilia RS, ostrypt. På papprena var den reggad som strypt i Tyskland. Nu ska man på regbesiktning, gäller papprena? Kommer de att på något sätt undersöka effekten?


Ett fordon som regbesiktigas i Sverige skall vara 100% orginal - enligt reglerna
 
<micke> skrev:
2278499 Hehe, gammal tråd det här..

Hade en Rd 350 -84. Svarvade strypningar och borra 12 mm hål i dem tror jag. ORginal insug är väl nånstans runt 35-40 mm?

Cykeln gick faktiskt att köra med strypningarna, men var så slö så man knappt kom iväg. Troligtvis 25kW då?

Bänkade dock aldrig.

Okej tackar tackar, dock har antagligen 84:an andra specs så får ta och leta vidare :S Någonting måste jag klura ut och det snabbt vill ju ha mitt körtkort såfort man är 18 slipper teorin gör jag också eftersom jag har A1 körkort.
 
KristianAE86 skrev:
2278501 Ett fordon som regbesiktigas i Sverige skall vara 100% orginal - enligt reglerna

Det är mer än ett år sedan jag regbesiktigade den och jag strypte den aldrig. Den godkändes utan problem.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top