Fusk med mätarstälningen vid beg. försäljning

Jag har nog inte kört 20 mil än den här säsongen... Nästa gång jag kommer iväg ska jag tanka för första gången i år.

Jag har nog inte kört 20 mil än den här säsongen... Nästa gång jag kommer iväg ska jag tanka för första gången i år.

been there done that, räkna inte kr/mil då får man ont i magen. :-)

Körde under 50mil ett år när jag köpte hus det var trist, nu förtiden blir det inte massor med mil med försöker komma över 200mil på varje hoj.

Jag hade en R1 -06 som jag köpte ny, såldes i somras med 620 ärliga mil. Då kan ni själva räkna ut hur många mil jag kör per år.

Ett tips som jag fick av en kille på besiktningen var att kolla skicket på exvis bultar till slitdelar, typ hjulaxlar, bultarna på drev etc. En hoj som knappt gått långt nog på mätaren för att behöva ett däcksbyte bör inte har massa verktygsrepor på just hjulaxlarna....

Låter vettigt då däck, bromsbelägg & drivpaket förbrukningsvaror med tids/mil begränsning. Vidare lämnar alla byten spår vid däck t.ex. märken efter gamla balans vikter, de exemplen du nämner ovan, osv.:tummenupp

Tycker inte 1000 mil på 3 år är orimligt.
Köpte precis en 07:a uttagen 08-04 på 950 mil.
Första ägaren körde 120 mil innan han bytte till en större BMW, andra ägaren köpte den vintern 08/09 körde 400 mil 2009 och 400mil 2010.
2011 så lämnade han din den på försäljningsuppdrag då han i år endast kört 3 mindre turer.
Att sedan hojen ser helt ny ut stärker bara milen.

Så 1000 mil på 3-4 år anser jag som helt normalt för många.
Känner ett antal personer som kör 50 mil/år och en del som klämmer iväg 1200 mil/år.
oftast första åren iaf för mig där man körde mest.. 2010 körde jag 2 bandagar och 25mil tex.. första året jag hade min R6a körde jag nästan 800mil.

Hur många av er har sett en hoj, som ni med säkerhet vet har skruvad mätare.?

Jag hade min gammelhoj i 3 år och på den tiden körde jag hela 300mil...

När denna säsong är slut har jag väl kört ca 100mil...iof bara bana men ändå..

Killens hoj har gått typ 1500mil på 6 år och det är också helt ärliga mil, visserligen mest bana även där..

Folk har mer att roa sig med än att köra hoj dygnet runt...

Klart so f-n det fuskas! Min gamle blade hade gått 3000 när jag köpte den 16 år gammal. Jag har kört den 1700 sedan dess. nästan enbart på de 2 första åren. Hade jag inte arbetat dygnet runt hade det vart 2500 mil på 3.

hmm kanske ska installera en cykeldator innan den slår över till 5kmil :va

edit: Vilken tur att det var en honda man köpte. Inte några problem eller konstiga missljud.. (slitdelar får naturligtvis bytas)

Last edited:
Helt klart att de flesta skruvar mätarna .... not

Det handlar oftast om "Fick inte åka för regeringen" ;)
Hoj-körandet brukar vara tollererat fram till dess första halvmetern kommit.
Då brukar regeringen bestämma
"Det är dags för oss att inte köra hoj på ett tag"
sen efter ett till tre år bestämmer regeringen
"Det är dags för oss att sälja motorcykeln, vi använder den ju inte"

Varvid den då den ska säljas måste då vara en mätarskruvad hoj för ingen som är rätt i huvet säljer en hoj som gått så lite för så lite.... dvs den måste vara mätarskruvad
;) ;) ;)

Många mil..

Hade Kawan ute på annons/ -05 som har 5800 mil på mätaren.
Fullservad och skött under åren.

ALLA som hört av sig tycker att det är alldeles för många mil och kan INTE tänka sig att den fortfarade kan funka kanon ???

Nu behåller jag den hellre..

Som ivan sagt, skicket är viktigare än milen..

Jag har åkt 2-300 mil per år de senaste 5 åren. Mot slutet mer bana och färre mil. Tycker inte ens jag åker direkt lite, men har inget för att smälla av 35 mil på en dag bara för att åka hoj, och använder aldrig hoj till vardags för till & från sträckor.

Då blir det nån tur eller bandag på 10-20 mil varannan vecka kanske. Vilket ger ungefär 2-300 mil. Inget konstigt med det.

Handlar ju mycket om vilket gott "öga" du har, man brukar snabbt se om miltalet verkar stämma, kolla skruvskallar, bultar, stenskott, allmänt slitage....känns det rätt så är det oftast det. :)

Lite som att träffa en ny tjej & fråga om hur många partners hon haft....

Klart man frågar d, man vill ju inte ha vilket begagnat skit som helst! :banana

En kul grej hände en bekant till mig...

Efter en lättare marksyning åkte hans hoj in på verkstad (Yamaha i Sälen) där den fick nya delar och ny instrument.

När han hämtat ut den visade sig hojen ha gått 9 MIL istället för 900mil den hade gått innan olyckan..
För honom var det bara att tacka o ta emot o kränga den fort som fan.
Gick ju inte att visa att hojen gått 900 fanns inget besiktningsprotokoll eller nån service gjord på den efter 100 mila. Han körde dem resterande 91 milen och vips, bästa försäljningen i manna minne!
Tål att nämnas att dem EJ bytte motor på hojen!

Så visst tycker jag man ska passa sig.

Det säger ju en hel del om din vän och lite om dig... "Kul grej" jävla :brinnerup

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park