Funnybiken, landmärke eller räjsbike?

Fästöron till motor i framkant var tanken

Har du ramlat över en bit hardox så kan du nog lungt använda den.
PÅ SSAB's hemsida står det "hardox: enastående seghet o slitstyrka samt svetsbarhet."
Och det är väl seghetsegenskapen som du då behöver.
 
Snarare svets-kompabilitet.
Svaret är ja. Hardox, domex och 4130.
Blanda inte in rostfritt!!
 
NU så , I bland måste man sova på saken

Lyckades lösa det hela utan plåtbitar

Blir ju sååå mycket porrigare med rör och gängade änder ( kvack:va) ändor'? nåja

För att motorn ska gå att släppa neråt så var det tvunget att ha ett löst rör (skruvat) i mellan vaggrören

Blir dock en viss vridning i förskruvningen men det kommer nog lösa sig då denna rörbit förmodligen kommer att fästa upp turbo grenrör mm
 

Bifogat

  • Bild0257.jpg
    Bild0257.jpg
    227.1 KB · Visningar: 281
  • Bild0258.jpg
    Bild0258.jpg
    221.3 KB · Visningar: 253
  • Bild0259.jpg
    Bild0259.jpg
    223.6 KB · Visningar: 280
Har du ramlat över en bit hardox så kan du nog lungt använda den.
PÅ SSAB's hemsida står det "hardox: enastående seghet o slitstyrka samt svetsbarhet."
Och det är väl seghetsegenskapen som du då behöver.

Varför Hardox? Var och tittade på en TopFuelbil i dag och den har motorplåt i Domex 700.....
 
Last edited:
Varför Hardox? Var och tittade på en TopFuelbil i dag och den har motorplåt i Domex 700.....

Jo, han undrade ju om han kunde använda hardox eller ej.
Jag förutsatte att han då redan hade en bit i så fall.
 
Jo, han undrade ju om han kunde använda hardox eller ej.
Jag förutsatte att han då redan hade en bit i så fall.

Jepp så var det , Har även lite 355

Nu kanske det inte behövs nån plåt om möjligen så kanske till nån förstärkning i nått hörn mellan rören , Då duger nog 355 an

Men kanske lite hardox under hojen ute på kanterna
så man kan göra tomtebloss när man lutar:yoparty
 
Jorå, ska du göra tomtebloss så är ju Hardox bra... Men som konstruktionsstål rekommenderar jag Domex eller Weldox (tjockare dimensioner...)
 
Ett par bilder så ni inte tror man ligger på latsidan hehe:yoparty
 

Bifogat

  • Bild0260.jpg
    Bild0260.jpg
    228.6 KB · Visningar: 274
  • Bild0261.jpg
    Bild0261.jpg
    228.4 KB · Visningar: 272
Ett par bilder så ni inte tror man ligger på latsidan hehe:yoparty

Snyggt :tummenupp Ska du göra super twin eller? Saknas några rör :D Släng väck två kolvar så man har en chans... :tummenupp

Vad är det för snurra? Ser ju ut som T6-fläns? Eller det kanske är T4 ändå? Kompressorhuset ser ut som KKK. Är det någon MCX-historia? Moddad 550 för mer flås eller är jag helt ute och cyklar?
 
Snyggt :tummenupp Ska du göra super twin eller? Saknas några rör :D Släng väck två kolvar så man har en chans... :tummenupp

Vad är det för snurra? Ser ju ut som T6-fläns? Eller det kanske är T4 ändå? Kompressorhuset ser ut som KKK. Är det någon MCX-historia? Moddad 550 för mer flås eller är jag helt ute och cyklar?


Twin entry blir det , Dock med "felparade" rör

Man har ju alltid sagt att 1 - 4an hör i hop och vise versa

Det som talar i mot detta resonemang är att MERPARTEN av alla rör

Std som aftermarket ligger just 1-2 och 3-4 , Man kan ju inte direkt säga att en modern 1000 går dåligt pga felparade rör


Jag är ganska övertygad om att det blir rejäl fart på bitarna även på detta vis

Turbon kommer bli en Switzer S300 ( 750 hk )

Avgashuset på bilden är dock ett HOLSET
 
Twin entry blir det , Dock med "felparade" rör

Man har ju alltid sagt att 1 - 4an hör i hop och vise versa

Det som talar i mot detta resonemang är att MERPARTEN av alla rör

Std som aftermarket ligger just 1-2 och 3-4 , Man kan ju inte direkt säga att en modern 1000 går dåligt pga felparade rör


Jag är ganska övertygad om att det blir rejäl fart på bitarna även på detta vis

Turbon kommer bli en Switzer S300 ( 750 hk )

Avgashuset på bilden är dock ett HOLSET

Ev. förluster i respons är väl ointressanta i dragracing. du ligger ju inte direkt o trottlar dig upp o ner i registret, och nåt direkt sackande blir det ju inte heller med tänkta effekter. ca 600+ lr?
 
Ev. förluster i respons är väl ointressanta i dragracing. du ligger ju inte direkt o trottlar dig upp o ner i registret, och nåt direkt sackande blir det ju inte heller med tänkta effekter. ca 600+ lr?


EKSACKT:yoparty



Lite mera rörer
 

Bifogat

  • Bild0262.jpg
    Bild0262.jpg
    233.9 KB · Visningar: 238
  • Bild0263.jpg
    Bild0263.jpg
    221.5 KB · Visningar: 221
Twin entry blir det , Dock med "felparade" rör

Man har ju alltid sagt att 1 - 4an hör i hop och vise versa

Det som talar i mot detta resonemang är att MERPARTEN av alla rör

Std som aftermarket ligger just 1-2 och 3-4 , Man kan ju inte direkt säga att en modern 1000 går dåligt pga felparade rör


Jag är ganska övertygad om att det blir rejäl fart på bitarna även på detta vis

Turbon kommer bli en Switzer S300 ( 750 hk )

Avgashuset på bilden är dock ett HOLSET

Fel- eller rättparade har sina orsaker.

Tittar du på äldre stora hojar så är det väl oftast 1-4 och 2-3 om det inte är 4-1 och då tänkte man så, samt att varvtalet var ganska lågt.

Med 600 och supersportvm visade det sig att med rejält höga varv är det bättre att para 1-2 och 3-4.

Sista åren nu har oftast tusenkubikarna börjat varva lika mycket.
 
Twin entry blir det , Dock med "felparade" rör

Man har ju alltid sagt att 1 - 4an hör i hop och vise versa

Det som talar i mot detta resonemang är att MERPARTEN av alla rör

Std som aftermarket ligger just 1-2 och 3-4 , Man kan ju inte direkt säga att en modern 1000 går dåligt pga felparade rör


Jag är ganska övertygad om att det blir rejäl fart på bitarna även på detta vis

Turbon kommer bli en Switzer S300 ( 750 hk )

Avgashuset på bilden är dock ett HOLSET

Jo, det förstod jag, det var ett skämt :D Gaserna ska ut och de gör de nog med 1-2 och 3-4 också. På en ren dragbike kvittar det nog och jag har inte sett fakta på att det går så mycket bättre med 1-4 och 2-3 än 1-2 och 3-4. Folk säger det men ingen visar det. (Dvs. en har sagt det/skrivit det på ett forum, många har läst det och så sprids det och helt plötsligt är det fakta. Att personen som skrev det från första början som testat att bygga 1-4 och 2-3 tycker den kommer igång tidigare beror absolut inte på övriga motormoddar som gjordes samtidigt :rolleyes: = internetfenomen)

Skit också, att jag kunde missa att kompressorhuset är Schwitzer... vad kass jag är. Det borde jag sett på anti surge huset :huvet Dessutom har jag ju själv en S200. Lite mindre än din S300 (räcker bara till 500 hk) men ändå...

Men jag hade kanske rätt angående flänsen iallafall. Holset använder väl T6 på vissa hus.
 
Gnet å gno

De e faan inte lätt å få ihop det

Man svär rätt många gånger:huvet

Wastegaten lär bli lite huvudbry att få dit
Nog för att det är gott om plats men ändå
det måste ju se bra ut:yoparty
 

Bifogat

  • P1000211.jpg
    P1000211.jpg
    227.1 KB · Visningar: 238
  • P1000212.jpg
    P1000212.jpg
    235.4 KB · Visningar: 266
  • P1000213.jpg
    P1000213.jpg
    227.9 KB · Visningar: 279
  • P1000214.jpg
    P1000214.jpg
    235.5 KB · Visningar: 308
  • P1000215.jpg
    P1000215.jpg
    229.3 KB · Visningar: 263
  • P1000216.jpg
    P1000216.jpg
    221.5 KB · Visningar: 262
  • P1000217.jpg
    P1000217.jpg
    220.8 KB · Visningar: 304
Last edited:
Fan vad fint, måste ju ha:cool: på sig !
 
Funnybike

Coolt! :tummenupp
 
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back
Top