Funderning vid olje byte ktm smc 660

Vitabaronen

Medlem
Gick med
11 Sep 2015
Hoj
Yamaha Mt 07
Tjenare, idag är det första gången jag byter olja på min ktm smc 660 lc4 04.
Allt går fin fint och jag skurvar på, men helt plötsligt så står det i manualen att det ska vara 2 skruvar som man ska skruva ut för att tappa den på olja men under till så hittar jag 3, skulle behöva ha hjälp med om den sista ska ut eller inte:Skruvar under.jpg

Ska väl räcka med den stora vad jag minns....ibland sitter det en längst ner/fram på ramen om man har ett oljefilter där. Den skruven tömmer ut den oljan som ligger kvar i ramen.

Nu minns jag inte hur många jag har på min. Men kollade serviceboken och för 2005 års modell ser det ut som för dig: en stor och två mindre sexkant som ska ut samt en insex som hör till "by-pass valve" och inte skall röras. I den äldre serviceboken är det endast en av de mindre sexkantsskruvarna som är där, dock på olika platser innan och efter 2001.

Jag har för mig att det sitter magneter på båda sexkantsskruvarna och att jag lossat båda på min 04.

Det är precis det jag är så fundersam på! I boken står det att det bara ska vara 2st bultar och sedan en med insex. Men under min är det 3st bultar och en insex.

Last edited:
Okej, var ute och gjorde klart allt nu, det enda som bekymrar mig är att efter att låtit den stå och puttra i 3-4 min så stängde jag av den och kollade på mätaren vart oljan var, den var verkligen i botten av märket. Hade i ca 1,3L i kopplingen och 0,6L i ramen... Undrar vad som pågår.

Låt det rinna ner igen. Just nu är det utspritt i hela motorn. Det är helt korrekt så länge du haft i rätt mängd enligt manualen. Det borde landa inom strecken igen

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti