funderingar, r1, zx10, cbr

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
tycker det är luriga rödmarkeringar på hojarna:

cbr har rödmarkering vid 11500rpm/172hk
zx10r har rödmarkering vid 13000rpm/175hk
R1 har rödmarkering vid 14000rpm/172hk

det är nåt skumt med effektsiffrorna, att cbr skulle ge samma antal hk som R1 med rödmarkering 2500varv lägre låter skitkonstigt, likaså att kawwan skulle ge mer än r1an med toppeffekten 1000rpm lägre......konstigtkonstigt
ger yammaha 172 på bakan kanske :banana kan aldrig tro det
:tungan
 
Hammet skrev:
tycker det är luriga rödmarkeringar på hojarna:

cbr har rödmarkering vid 11500rpm/172hk
zx10r har rödmarkering vid 13000rpm/175hk
R1 har rödmarkering vid 14000rpm/172hk

det är nåt skumt med effektsiffrorna, att cbr skulle ge samma antal hk som R1 med rödmarkering 2500varv lägre låter skitkonstigt, likaså att kawwan skulle ge mer än r1an med toppeffekten 1000rpm lägre......konstigtkonstigt
ger yammaha 172 på bakan kanske :banana kan aldrig tro det
:tungan

Tja, de där siffrorna behöver inte vara verkliga. Effekten är vridmomentet*varvtalet så det innebär bara att Hondans vridmoment troligen är högre då. R1:an har väl mycket kortartare slag t.ex. Inget säger heller att toppeffekten tas ut nära rödmarkeringen.

Ska bli kul att provsitta dem på mc-mässan. Och läsa där de bänkat dem i samma dyno..
 
FireSalle skrev:
Tja, de där siffrorna behöver inte vara verkliga. Effekten är vridmomentet*varvtalet så det innebär bara att Hondans vridmoment troligen är högre då. R1:an har väl mycket kortartare slag t.ex. Inget säger heller att toppeffekten tas ut nära rödmarkeringen.

Ska bli kul att provsitta dem på mc-mässan. Och läsa där de bänkat dem i samma dyno..

men...r1ans motor är ju byggd med väldigt kort slag så varför inte använda sig av det då, skulle tex r1an ha samma litereffekt som gixxer 750 skulle det resultera i ca 197hk......och dom ligger båda på samma varvtal vid max effekt
 
Hammet skrev:
nä men r1ans topp ligger på 12500 och zx10 på 11750rpm och ändå anger kawwa 3hk högre effekt :3freak

Det betyder ju bara att Kawan ger lite drygt 6% mer i vridmoment, vilket inte måste vara orimligt.

Edit: Vid de aktuella varvtalen då alltså.
 
Last edited:
115nm har vi sett nämnas på de här maskinerna men det är maxvärdet och inte det vrid som fins vid maxeffekt.
Jag tror inte vi kan lösa det här, testerna får avgöra senare.
 
Hammet skrev:
men...r1ans motor är ju byggd med väldigt kort slag så varför inte använda sig av det då, skulle tex r1an ha samma litereffekt som gixxer 750 skulle det resultera i ca 197hk......och dom ligger båda på samma varvtal vid max effekt

Förstår inte riktigt ditt resonemang. Är du ute efter teoretisk maxeffekt? Gixxern har 25% mindre cylindervolym, men det betyder inte automatiskt att den har 25% mindre vridmoment.
 
FireSalle skrev:
Förstår inte riktigt ditt resonemang. Är du ute efter teoretisk maxeffekt? Gixxern har 25% mindre cylindervolym, men det betyder inte automatiskt att den har 25% mindre vridmoment.

gixxer ligger på 148hk/750cc =197hk/l vid 12500rpm
R1 på 172hk/1000cc =172hk/l vid 12500rpm

då bör det väl inte vara några problem för yamaha att vrida ur 185-195 liter hk ur rettan vid 12500 rpm
 
Hammet skrev:
gixxer ligger på 148hk/750cc =197hk/l vid 12500rpm
R1 på 172hk/1000cc =172hk/l vid 12500rpm

då bör det väl inte vara några problem för yamaha att vrida ur 185-195 liter hk ur rettan vid 12500 rpm

Inga problem alls, och om bara min V70 ville varva lite mer så skulle den inte ha 140 hk utan 473 hk med Sukkans litereffekt eller?
 
Honda har medvetet gjort en mer langslagig motor for att fa den smalare och for deras matra "viktcentralisering". Det goer att den har toppeffekten laegre. Sen aer det sjaelvklart att man inte faar ut lika mycket effekt per liter for en storre motor. Man har tyngre delar och storre friktionsforluster.
 
Effektsiffrorna från fabruksuppgift har aldrig stämt. Utgå aldrig ifrån dem.
 
FireSalle skrev:
Förstår inte riktigt ditt resonemang. Är du ute efter teoretisk maxeffekt? Gixxern har 25% mindre cylindervolym, men det betyder inte automatiskt att den har 25% mindre vridmoment.
Jag har fudnerat på samma sak som Hammet och jag tycker att det är underligt att Yamahas vrid är lägre än de övrigas.
 
Mavve skrev:
Kolla alla siffror från vad fabriken uppger. Alla är fel och så är det.

Nja, FEL är dom nog inte men dom är ointressanta för allt annat än motorbänk under optimal förhållanden. På gatan/banan är det så mycket som spelar in, effekt är bara för att bräcka polarna på pubben!
 
triple skrev:
Nja, FEL är dom nog inte men dom är ointressanta för allt annat än motorbänk under optimal förhållanden. På gatan/banan är det så mycket som spelar in, effekt är bara för att bräcka polarna på pubben!
Det är nog just fel de ofta är. Det är som med viktangivelserna. De kollar på konkurrenterna och lägger sig i samma härad. Tyvärr uppger konkurrenterna för låg vikt.
 
FireSalle skrev:
Inga problem alls, och om bara min V70 ville varva lite mer så skulle den inte ha 140 hk utan 473 hk med Sukkans litereffekt eller?

nä men varför göra en så högvarvig motor om dom inte utnyttjar den??? :confused:
man har ju hellre 172hk vid 11500rpm så varför vid 12500rpm??
det är ju inga problem att krama ur en 1000cc motor 190hk/12500rpm om suzukis 750cc ger 197hk per liter vid samma varvtal
 
Hammet skrev:
nä men varför göra en så högvarvig motor om dom inte utnyttjar den??? :confused:
man har ju hellre 172hk vid 11500rpm så varför vid 12500rpm??
det är ju inga problem att krama ur en 1000cc motor 190hk/12500rpm om suzukis 750cc ger 197hk per liter vid samma varvtal

Ok, igen da. Det kanske helt enkelt var sa att dom inte lyckades fa ut 172 haestar vid 11.500 varv.

Sen aer det mycket svarare att fa ur 195 literhaestar ur en enlitersmotor aen ur en 750. Du har tyngre delar, mer friktion, forbraenningsrummen aer storre sa forbraenningen blir annorlunda och langsammare m.m. Sa aer det sa slaepp det nu.

Sen aer det saekerligen inga problem att fa upp en 1000cc i 200 haestar, men om du maste halla laag ljudnivaa och bra avgasvaerden sa blir det svaarare!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top