funderingar, r1, zx10, cbr

Rödmarkeringen har ju bara med hur mycke motorn tål att varvas (rekomenderat alltså), Hondas tål alltså lägre varvtal än de andra två.

Yamaha är kanske sämre på bygga hojjar/motorer än de andra, därför måste dem upp i varvtalet för att få ut samma effekt ;)
Såg att Kawwan hade en "trottel" (hittar inget bättre ord för det atm) i avgasröret oxo, sånt lär ju tjäna sig, om inte annat på låga/mellan varvtal.

Don Quixote skrev:
Sen aer det saekerligen inga problem att fa upp en 1000cc i 200 haestar, men om du maste halla laag ljudnivaa och bra avgasvaerden sa blir det svaarare!
(jag rättar dig inte nu, utan lägger bara till :))

Det skulle säkerligen kunna gå få ut mycket mer om man byggde tex en V20, säkert 300hk om man varvar den 20-25000, men då hamnar man med en större motor åt alla håll, samt även en tyngre motor.
Om du räknar på en 600 tex, som ger över 200hk per liter, så måste du räkna med 600/4 = 150cc per cylinder, dvs skulle 1000kubikarn behöva vara 6 cylindrig minst för att klara samma krav...

OlleR6 skrev:
Rödmarkeringen har ju bara med hur mycke motorn tål att varvas (rekomenderat alltså), Hondas tål alltså lägre varvtal än de andra två.

Yamaha är kanske sämre på bygga hojjar/motorer än de andra, därför måste dem upp i varvtalet för att få ut samma effekt ;)
Såg att Kawwan hade en "trottel" (hittar inget bättre ord för det atm) i avgasröret oxo, sånt lär ju tjäna sig, om inte annat på låga/mellan varvtal.

Jepp ovanstående är jag helt övertygad om :tummenupp :tungan

OlleR6 skrev:

"trotteln" är samma som yamahas exup-ventil....
och jag vet att det är svårare att få ut lika hög trimmningsgrad med större förbränningsrum men jag köper ändå inte att yamaha skulle vara sämre på att göra motorer än dom andra tillverkarna.....

saken är att högt varv ger hög effekt oftast.
Annars skulle vi ha maxvarv på 5000 varv o tuffa runt med, men ur en viss cylindervolym finns det vissa begränsningar hur mycket vridmoment som man kan få ur, tar man ut detta högt upp på skalan = hög effekt.
Avgasventiler har antagligen alla tillverkarna nu, vilket visar att det inte bara var trams Yamaha har pysslat med i 10år.

Hammet skrev:
"trotteln" är samma som yamahas exup-ventil....
och jag vet att det är svårare att få ut lika hög trimmningsgrad med större förbränningsrum men jag köper ändå inte att yamaha skulle vara sämre på att göra motorer än dom andra tillverkarna.....

Oh my bad, första gången jag sett hur den såg ut, trodde yamaha hade nåt annat trams ;]

Jag kör oxo Yamaha, bara för det behöver jag inte hålla stenhårt på att Yamaha är bäst. Däremot tål jag inte Suzuki :P

Antagligen så kommer det visa sig sen, som alla sagt tidigare så stämmer siffrorna från tillverkarna sällan. Nog är högst effekt bäst om man har en förare som klarar av det, men medelsvenson kan lika gärna åka fortast på den med lägst effekt.

OlleR6 skrev:
Jag kör oxo Yamaha, bara för det behöver jag inte hålla stenhårt på att Yamaha är bäst. Däremot tål jag inte Suzuki :P
Det där har vi rett ut flera gånger redan. Både R6 och GSXR600 är jättebra bågar. De riktar sig till lite olika förare bara. R6 passar bäst för flickor medan Gixxer6:an passar bäst för män.

Bingo skrev:
Det där har vi rett ut flera gånger redan. Både R6 och GSXR600 är jättebra bågar. De riktar sig till lite olika förare bara. R6 passar bäst för flickor medan Gixxer6:an passar bäst för män.

haha ja precis :D Fast nu menade jag i allmänhet ;]

Kommer antagligen från att alla Suzuki crosshojjar man sett har skure flera gånger :/

vrid vs hk

vridmoment och hästar går inte alltid hand i hand dvs mer vrid betyder inte automatiskt att man har mer hästar sen håller jag med ngn som sa att det är fabriksuppgifter haka inte upp på effekt och vrid 95 -98% av förarna på gatan kan inte utnyttja den så varför bråka om hästar hit o dit har aldrig förstått mig på det det finns alltid dom som trimmar dom ändå menas det att dom är så bra förare att hästarna inte räcker till hhhmmm bättre med få hästar som är hanterbara än ett helt stall av vildahingstar som man inte kan hålla tyglarna på.
GOD JUL

Bingo skrev:
:lol :lol :lol

jordan skrev:
vridmoment och hästar går inte alltid hand i hand dvs mer vrid betyder inte automatiskt att man har mer hästar sen håller jag med ngn som sa att det är fabriksuppgifter haka inte upp på effekt och vrid 95 -98% av förarna på gatan kan inte utnyttja den så varför bråka om hästar hit o dit har aldrig förstått mig på det det finns alltid dom som trimmar dom ändå menas det att dom är så bra förare att hästarna inte räcker till hhhmmm bättre med få hästar som är hanterbara än ett helt stall av vildahingstar som man inte kan hålla tyglarna på.
GOD JUL

det handlar inte om att köra fortast heller, man får en större kick av mer krut,
sen är det roligare med ettriga jävlar, det inger som lite mer spänning :)

Känsla

Effekt är ju en matematisk uträkning av vrid på ett speciellt varv ... Vridet styrs av många faktorer som slag/borr, ventilstorlek, primärrör, kamtider mm. Så det är ju upp till varje motortillverkare att göra en motor som har den karaktären man är ute efter. När det gäller "rödmarkering" så beror det oftast på slaglängd och utformingen av motorns högre regioner dvs, kam och lyftare.

vad jag vill säga med detta är att den med högst effekt inte behöver kännas snabbare om den är slö som en 600 till 9000rpm. Köp inte en hoj efter pappret... köp efter känslan....

Jag håller med OlleR6 här. Du (Hammet) verkar vilja få det till att alla 1000cc-motorer som varvar till en viss nivå (säg 12500) måste lämna lika mycket effekt. Varför skulle de göra det? Alla tillverkarna konstruerar sina motorer olika även om grundkonceptet är samma (jag snackar om radfyror nu). Bara för att Suzuki lyckas göra en 750-motor som lämnar 197hk/liter så betyder ju inte det att Yamaha är kapabla att göra en 1000cc som lämnar 190+hk. Yamaha har kanske inte lyckats lika bra med sin nya motor som de andra. Någon av de nya 1000cc måste ju vara sämst...

fred00 skrev:
Jag håller med OlleR6 här. Du (Hammet) verkar vilja få det till att alla 1000cc-motorer som varvar till en viss nivå (säg 12500) måste lämna lika mycket effekt. Varför skulle de göra det? Alla tillverkarna konstruerar sina motorer olika även om grundkonceptet är samma (jag snackar om radfyror nu). Bara för att Suzuki lyckas göra en 750-motor som lämnar 197hk/liter så betyder ju inte det att Yamaha är kapabla att göra en 1000cc som lämnar 190+hk. Yamaha har kanske inte lyckats lika bra med sin nya motor som de andra. Någon av de nya 1000cc måste ju vara sämst...

nä men dom har ett jävligt högt varv då dom "bara" tar ut 172hk, kanske har dom lagt varvet där för att dom ville ha en speciell karaktär? :confused: lr. så har dom byggt en kass motor, jaja får väl vänta tills det kommer bänkningar på hojarna

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park