Funderingar på KTM Motard.

• Thread starter Thread starter Henken
  • Start date Start date

Henken

Guest
Nog för att redan finns "jag vet att det finns 10000-trådar redan men..." men (:näsblod ) jag vill ha en egen för mina förutsättningar.

Jag kan inte förklara varför men jag vill ha en KTM. I mitt fall så har jag lite svårt med mekandet, dels pga brist på verktyg, dels pga brist på garage. Vilken hoj blir bäst då?

Jag vill helst ha elstart eftersom en klasskompis hade utan och hatade det. Hojjen kommer jag köra omkring hit & dit & hursomhelst, dvs inga speciella ändamål annat än att ha skoj. Är det 640 som gäller då?

Kan tänka mig att det kommer bli relativt korta sträckor, men kommer användas ofta.

Något mer att tänka på annat än att kolla upp ev. objekt på sedvanligt vis?
tacksam för svar.

Nog för att redan finns "jag vet att det finns 10000-trådar redan men..." men (:näsblod ) jag vill ha en egen för mina förutsättningar.

Jag kan inte förklara varför men jag vill ha en KTM. I mitt fall så har jag lite svårt med mekandet, dels pga brist på verktyg, dels pga brist på garage. Vilken hoj blir bäst då?

Jag vill helst ha elstart eftersom en klasskompis hade utan och hatade det. Hojjen kommer jag köra omkring hit & dit & hursomhelst, dvs inga speciella ändamål annat än att ha skoj. Är det 640 som gäller då?

Kan tänka mig att det kommer bli relativt korta sträckor, men kommer användas ofta.

Något mer att tänka på annat än att kolla upp ev. objekt på sedvanligt vis?
tacksam för svar.

625 utan tvekan!!:tummenupp

660 är mer race än 640... 625 ett mellanting...

Last edited:
Köpte min ktm 640 prestige i december och nu har jag gjort 32 mil med den!
Så jag tänkte att dela med mig med mina erfarenheter!

På plus sidan:
Ser djävligt bra ut! fast smaken är som baken!
Går riktigt bra! Trots att det är vakuumförgasare, ny är bestäld hos lelles för ca2900kr! så den kommer att gå bättre =)
Är inte så klumpig som folk säger, 2-3 kg (mot 660,625) hitt eller ditt när du kör på asfalt spelar lite roll. Det är ju bara att plocka bort lite saker! Har bantat min med ca 4-5 kg! Sedan vägde jag den 144kg med olja och ca.2 liter bensin i!
Mycket bra köregenskaper(smidig)
Har inga problem med att ligga i 120km/h som en bekväm hastighet på motorvägen.
LJUDET, jag säger bara LJUDET! med mina serbing på så är ljudet upphetsande!:tuttar
Behöver inte meka så mycket! Om du inte gör som jag och bygger om till en bling bling maskin, för då blir det meka =)

På minus sidan:(gäller alla stora encylindriga ktm)
Vibrerar helvetesmycket!
Sadel är stenhård!

Förutom detta: Kan inte så mycket om motarder, kommer från mera ninja/zxr träsket. Ville testa ngt annat och jag måste säga att jag är nöjd! Fartresurser räcker och blir över i stadstrafik! Motorväg tar det stop vid 160-170 men va fan man kan inte få allt. Sedan ska man vänja sig vid motorkarakteren, lite lustig känsla när man är van med 4:or. Ktm är stark som en björn med trots det för man växla som fan...skumt.

SÅ LYCKA TILL! hoppas ngt av detta hjälper dig att finna rätt!

Köper du 625 så slipper du byta förgasare, det är redan fixat från fabrik. ;)

:hihi

625:an har "rätt" förgasare jmf med 640:n - som Solid säger - annars är det inte mycket som skiljer - större tank på 640 - och vill du slippa mecka en massa så är nån av dem the way to go... :tummenupp

Mmmm om vi pratar om de äldre KTM dvs 2004 och äldre så är det Avgassystemt som skiljer, men från 2005 är de likadana!

Ok, det verkar vara 625 som gäller! :) Får testa en & se vad jag tycker. Tog första turen med R6:an idag, fyfan vad skoj det är att köra!! Hur pallade man med vintern?!

Har skrivit en blocket-annons men det finns knappt nån motard till salu :confused: Vill inte sälja & stå utan hoj, det skulle suga.

Nån som vill byta? :tungan

Fyfaaan, vad den e rolig :D Helt sjuk skillnad från R6:an, allt vibrerar, låter, brummar, åker omkring & gasar till bara för att få höra avgasknallarna...

Darrar i händerna fortfarande :tummenupp :yoparty

först och främst grattis till henken! det viktigaste vart att det blev en KTM :)

Motorväg tar det stop vid 160-170 men va fan man kan inte få allt.

jag har ungefär samma erfarenheter av KTM som dig (köpte för någon månad sedan, hunnit med ca 30-35 mil) - och något jag märkt några gånger (men aldrig kommit ihåg när jag suttit framför datorn) är att min hoj börjar wobbla runt 140-145 km/h...
antar att detta inte ska ske, inte vid så "låga" hastigheter iallafall väl? (inte för att jag har behov av att köra snabbare direkt, men endå)

antar/kan dom slitna däcken vara orsaken? (dom kommer troligen behövas bytas i slutet av säsongen om inte tidigare, är dessutom åt offroad-stucket (mönstret alltså), Pirelli-nånting däck (17"))

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT