funderingar på husa!

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
det är så att jag har bestämmt mig för att jag ska köpa en supermotard. och håler på att spara pengar nu över vintern! så man kan köpa en ny på antingen vår kanten eller höst kanten! men det känns som det blir vår kanten kliar i fingrarna :tungan

jag är sugen på en husa :) bra sugen på en husa 650 eller en ktm 660 då hade jag tänkt mig från 02 till 03 årsmodel! för det är det väl dom ända jag har råd med :)


var bör jag tänka på! är det nåt som brukar vara dåligt eller jag har lite check på de här med ventil & servic grejer :) men tänkte lite annat.


kan man få en hyvsad motard för en 35-38 tusen kr?? eller gäller det att spara över sommaren?

vad tycks om den här då?

http://www.blocket.se/vi/10047193.htm?ca=4_s



vart det nån skilnad på motord då 02:Ans model kom ut?
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Honke skrev:
2609435vart det nån skilnad på motord då 02:Ans model kom ut?

Ingen större skillnad, locket/gaveln till vattenpumpen fick förstärkningar, lite plast o dekaler + div annat onödigt.
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
RaceMe skrev:
2609614 Ingen större skillnad, locket/gaveln till vattenpumpen fick förstärkningar, lite plast o dekaler + div annat onödigt.


jaha :D okej :)

Rasorblade skrev:
2609539 660 kom 03


det var det jag tyckte :)

men har nån avdom nån sjukdom som man måste vara på sin vakt med??
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Även om jag säkert får Husa maffian på mig så förstår jag inte riktigt om du vill lägga så pass lite som 35-38k och våga köpa en Husaberg för 36k "även om den är renov". Hur mkt vill du lägga ner i tid att underhålla samt köra?
Varför inte jobba arslet av dig och köp en hoj som iallafall ligger på 50k gränsen.

Visst sköter man en Husa rätt så håller den bra men hur många kan inte låta bli att köra på bakhjulet hela tiden? LC4 är välbeprövad motorkonstruktion oavsett vad andra säger "hur många husaberg fullföljer ett Dakar?" så välj en tung KTM LC4 dvs 660 alt 625 vettja!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Krille-666 skrev:
2609938 Den är inte tung :mad: . Undrar vem som kom på uttrycket att 660in är tung.:)


He he det där kom snabbt, men vi pratar om trots allt 140 kg jämfört med Husabergs 650 112 kg, men sen hur man upplever dem får man bilda sig sin egen
uppfattning om! :D
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Gnutten skrev:
2609949 He he det där kom snabbt, men vi pratar om trots allt 140 kg jämfört med Husabergs 650 112 kg, men sen hur man upplever dem får man bilda sig sin egen
uppfattning om! :D

står att min väger 131 i manualen hehe och den litar jag på! :D
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Gnutten skrev:
2609928 Även om jag säkert får Husa maffian på mig så förstår jag inte riktigt om du vill lägga så pass lite som 35-38k och våga köpa en Husaberg för 36k "även om den är renov". Hur mkt vill du lägga ner i tid att underhålla samt köra?
Varför inte jobba arslet av dig och köp en hoj som iallafall ligger på 50k gränsen.

Visst sköter man en Husa rätt så håller den bra men hur många kan inte låta bli att köra på bakhjulet hela tiden? LC4 är välbeprövad motorkonstruktion oavsett vad andra säger "hur många husaberg fullföljer ett Dakar?" så välj en tung KTM LC4 dvs 660 alt 625 vettja!



kan själv klart tänka mig en sån med :D så du på står att husa motor är sämre en ktm??

ja jag har fundera på det med :D om man ska jobba arslet av sig :) men efter som man bara jobbar extra lite då och då så är det svårt att göra det innan man hittar ett jobb :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Honke skrev:
2610188 kan själv klart tänka mig en sån med :D så du på står att husa motor är sämre en ktm??

ja jag har fundera på det med :D om man ska jobba arslet av sig :) men efter som man bara jobbar extra lite då och då så är det svårt att göra det innan man hittar ett jobb :)

hitta ett jobb? det kryllar ju av jobb, ta jobb på mcdonalds. Varför är alla så kräsna??? Jag tog jobb för länge sedan på marabou bara för att mitt andra jobb gick i konkurs så fort som fan få ett annat jobb!

Sämre påstår jag inte men högre trimningsgrad = mer underhåll
Sälv är inne på min 4:e LC4 och trivs med det fortfarande, har inte planer på att skaffa Husa!
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
RaceMe skrev:
2609614 Ingen större skillnad, locket/gaveln till vattenpumpen fick förstärkningar, lite plast o dekaler + div annat onödigt.

Säker på det? 01an har väl bl a klenare balansaxel som har en tendens att explodera vid höga varvtal, samt klenare centrumlager till kopplingen.

Ska du köpa en Husa i den prisklassen Honke, satsa då på en nyrenoverad med 03ans motorkonf, så ska nog även du bli en av alla nöjda Husa-ägare! :yoparty

Jag ska fö. sälja min Husa -02 (03) strax innan sommaren till förmån för en nyare modell, blir nog ganska billig med tanke på att folk, till skillnad från mig, prioriterar bekvämlighetsdetaljer som startmotorer och balansaxlar, framför lägre vikt och högre effekt... Den har iaf gått 170h nu så gott som problemfritt men ska endå totalrenoveras frammåt våren då isen smält bort :)
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Hsb-Chrille skrev:
2610314 Säker på det? 01an har väl bl a klenare balansaxel som har en tendens att explodera vid höga varvtal, samt klenare centrumlager till kopplingen.

Ska du köpa en Husa i den prisklassen Honke, satsa då på en nyrenoverad med 03ans motorkonf, så ska nog även du bli en av alla nöjda Husa-ägare! :yoparty

Jag ska fö. sälja min Husa -02 (03) strax innan sommaren till förmån för en nyare modell, blir nog ganska billig med tanke på att folk, till skillnad från mig, prioriterar bekvämlighetsdetaljer som startmotorer och balansaxlar, framför lägre vikt och högre effekt... Den har iaf gått 170h nu så gott som problemfritt men ska endå totalrenoveras frammåt våren då isen smält bort :)

då skiter vi 01 årsmodel :D (husa är snyggar en ktm tycker jag) :D jaså :) jag är sugen :D Vad har du tänkt att sälja den för då ra? måste få iväg min fzr med först :)
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Hsb-Chrille skrev:
2610314 Säker på det? 01an har väl bl a klenare balansaxel som har en tendens att explodera vid höga varvtal, samt klenare centrumlager till kopplingen.

Ska du köpa en Husa i den prisklassen Honke, satsa då på en nyrenoverad med 03ans motorkonf, så ska nog även du bli en av alla nöjda Husa-ägare! :yoparty

Jag ska fö. sälja min Husa -02 (03) strax innan sommaren till förmån för en nyare modell, blir nog ganska billig med tanke på att folk, till skillnad från mig, prioriterar bekvämlighetsdetaljer som startmotorer och balansaxlar, framför lägre vikt och högre effekt... Den har iaf gått 170h nu så gott som problemfritt men ska endå totalrenoveras frammåt våren då isen smält bort :)

då skiter vi 01 årsmodel :D (husa är snyggar en ktm tycker jag) :D jaså :) jag är sugen :D Vad har du tänkt att sälja den för då ra? måste få iväg min fzr med först :)

när börjar en motard gåt långt?

för dom går efter timmar & det säger mig inte så mycket....

hardom gåt långt redan vid 50h eller 250h??
 
Last edited:

Hi-ho

Guest
Honke skrev:
2610403

när börjar en motard gåt långt?

för dom går efter timmar & det säger mig inte så mycket....

hardom gåt långt redan vid 50h eller 250h??

Jag kan inte säga så mycket om just Husan, men jag vet att de ligger i ungefär samma service intervaller som min 525a, och där går man efter drifttimmar, men på en Lc4a så går man efter mil, tex, olja/filter med 250 mils intervall, och ventiljustering var 500 mil.
//J
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Honke skrev:
2610403 då skiter vi 01 årsmodel :D (husa är snyggar en ktm tycker jag) :D jaså :) jag är sugen :D Vad har du tänkt att sälja den för då ra? måste få iväg min fzr med först :)

när börjar en motard gåt långt?

för dom går efter timmar & det säger mig inte så mycket....

hardom gåt långt redan vid 50h eller 250h??

Har den gått mer än 100h sen senaste genomgång av motorn så har den gått långt...
Priset? Ja det beror på hur mkt godis köparen vill ska medfölja (keihin fcr fugge, Fp-helsystem, endurohjul etc), men från 35 skulle jag tro.
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Hsb-Chrille skrev:
2610466 Har den gått mer än 100h sen senaste genomgång av motorn så har den gått långt...
Priset? Ja det beror på hur mkt godis köparen vill ska medfölja (keihin fcr fugge, Fp-helsystem, endurohjul etc), men från 35 skulle jag tro.



så 100h, under 100h är lite kan kan säga eller?


låter rätt så intressant :D du får höra av dig då du ska sälja den :D jag kommar och tittar :D

men vad är keihin fcr fugge??
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hsb-Chrille skrev:
2610314
Jag ska fö. sälja min Husa -02 (03) strax innan sommaren till förmån för en nyare modell, blir nog ganska billig med tanke på att folk, till skillnad från mig, prioriterar bekvämlighetsdetaljer som startmotorer och balansaxlar, framför lägre vikt och högre effekt...

He he kom över till Stockholm till våren och på med antingen motardhjulen eller grushjulen så ska du få se en tung KTM625 att den kan gå den med! :D
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Gnutten skrev:
2611080 He he kom över till Stockholm till våren och på med antingen motardhjulen eller grushjulen så ska du få se en tung KTM625 att den kan gå den med! :D

Jasså har du turbo på den eller? :rolleyes:
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top