Funderingar kring ventilspel

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hjälpte en kompis igår med att justera ventilspelet på hans XR400R (tror jag det var) Det som var konstigt var att på ena avgasventilen saknades spel och trots att jag lossade justerskruven flera varv ville inte spelet komma, blev som osäker att motorn verkligen stod i rättläge (var första ventilen vi började med) och drog lite på motorn för att kolla att den verkligen stod rätt och då helt plödsligt hade vi ett ventilspel på några milimeter på avgasventilen vi höll på med.

Justerade ventilerna och sen verkade allt vara frid och fröjd, hojen har varit svårstatad och jag funderade på detta kan själva vipparmen hakat upp sig så ventilen stod lite öppen? Efter justeringen startade hojen utan större problem och samma idag då han hämtade hem den från mitt garage.

Tyvärr fick jag inte ner kompprovaren till tändstiftshålet för att kolla kompen på motorn då vi höll på, hade varit intressant med före efter värde.
 
När motorn stannar, gör den det alltid i kompläge och fjädrar pga kompet tillbaka lite. Det lilla bakrotationen aktiverar autodekomp.
Så allting är nog i sin ordning. Prova att försiktigt vrida motorn 2 varv framåt, utan att den backar....
 
Om avgasventilen hängt sig så borde man väl haft ett ordentligt ventilspel då man började, eller tänker jag fel här? I detta fall var det nollspel och inget hände trots nåt varvs lossande på justerskruven innan jag rörde motorn lite grann då kom spelet.

Är ingen auto dekomp på denna utan det sitter ett handtag till dekompen på styret, vet inte om den är ombygd. Men man kanske ska kolla den ändå. Har ingen koll på detta med dekomp vare sig hur den funkar eller hur den ska användas annat än att man släpper ut kompen genom ventilen. Används den endast till att få motorn i rätt läge då man ska kicka?
 
Används med fördel för att kicka förbi kolvens vändläge lite försiktigt så kolven inte åker förbi så långt. På det viset får man så lång ”ansats” att kolven kommer förbi tändläge och smäller igång:tummenupp
Även go att ha om motorn är sur att kicka runt lite med fullgas.
Sitter väl inbyggd decomp på kammen på den som är slungbaserad?
Det var ljuva tider då på 90 talet:yoparty
 
Okej så man använder dekompen till att komma förbi övre vändläget med kompen presic för att sen har hela vägen ner och hela vägen upp genom cylindern igen på sig att få upp farten på kolven och komma förbi tändläget med kompressionen.

Försökte klura på hur dekompen funkar i denna hoj men blir som inte riktigt klok är det inte en egen ventil utan trycker den på nån an avgasventilerna så den öppnar? Dekompen sitter på höger sida på hojen men det var ventilen på vänster sida som saknade spelet.

En länk på hur det ser ut
https://www.cmsnl.com/honda-xr400r-1998-w-usa_model7768/partslist/E++01.html#.XH9xLohKjIU
 
De du råkat ut för är typiskt xr 400/600/650 fenomen autodekompen blir aktiverad om man vrider motorn bakvägen för att hitta TDC. Ex om man vrider motorn rätt väg till tdc men råkar dra lite för långt som man ofta gör så får man inte vrida tillbaka motorn till tdc! Man måste vrida runt motorn två varv till i rotationsriktningen!!!!!!!!
Ställer man höger avgasventil när dekompen är utslagen får man väldigt stor ventilspel på den utblåsventilen.
De är även viktigt att kolla så inte dekompen från styret ligger på innan man ställer höger utblåsventil.
 
Ok då är jag med men det konstiga var att det var vänster ventil som saknade spel.

Då ska vi kolla upp spelet en gång till på höger avgasventil bara för att vara på säkra sidan att det blivit rätt. Är ju fysiskt ganska enkelt att kolla ventilspelet på denna hoj.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top