Funderingar kring rsv mille 99-00

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Funderar på att köpa en rsv mille från 99-00 och undrar nu om det finns några här som har haft en mille som kan svara på vad man bör se upp med före köp.

Är det några kända fel?
Dyr försäkring?
Dyr service eller är den lättmekad så att man klarar det själv?

Startreläet brukar gå sönder, bytte till bättre variant nått år senare som man kan byta ut till och bakre bromscylindern brukar ge upp. De är de 2 stora felen som jag läste mig till när jag köpte min. Billigare att försäkra än min R6'a iaf vilket inte säjer mycket. Går dock inte att försäkra hos bilsport-mc :(

Kopplingen kan slira också (min gjorde inte det) men det märker du ganska snabbt och åtgärdar genom att byta fjädrar—kostar en spottstyver på eBay.

Jag vill minnas att den inte var gratis att försäkra när jag var 21 men fortfarande ~halva priset mot ZCBGSXR1 av samma motorstorlek.

Service kan nog springa iväg, lättast är att fråga en auktoriserad verkstad—eller annan för den delen, det finns inte mycket till garanti kvar på de där nu—men generellt anses den Rotaxrovan vara ungefär skottsäker. Olja och filterbyte fixar du lätt själv, drivpaket är lika lätt som på nån annan. Ventilservice är väl det du får lämna in om du är osäker, jag vet inte alls hur lätt eller svårt det är.

Håller med föregående, min koppling är orginal och har börjat bli lite dålig vid hårdkörning. (1600mil) En annan sak som irriterar mig är vinkeln på stödet som gör att cykel är väldigt svår att ställa stabilt om inte underlaget är helt slätt.

Service kan man göra det mesta själv utom ventilerna.(kan man väl också om man är duktig). Dessa är dock lite dyrare att justera än på en radmotor.

Last edited:
Det är inte ovanligt med läckage vid o-ringen i slavcylindern. Antingen byter man den packningen då och då eller så finns det att köpa utbytes slav som tydligen fungerar bättre.
Har även läst att man bör använda den rekomenderade 15W-50 oljan för att en del fått problem med kopplingen med annan viskositet.

Som tidigare redan nämnt, kopplingen... Min slirar nu så jag ska köpa en barnett koppling, det kostar ca 2500:- och det i kombination med bra olja ska åtgärda felet. Mina bromsskivor gav en del vibrationer vid bromsning, detta är ett typiskt fel på tidiga millar och går att fixa med några timmars jobb i många fall. Jag (30 år bor i pite) betalar ca 2600 per år för en halvförsäkring och det är betydligt billigare än vad min tidigare R6 -99 kostade.

Byta skivor eller vad var det som var felet?

Skivorna är nitade och dessa kan börja kärva. Detta löses till stor del genom att försiktigt bryta ut en bricka som sitter bakom nitarna och rengöra allt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti