Funderingar kring hojbyte alt sluta åka hoj

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Förra året blev jag påkörd och bröt ett par ben i vänster underarm.
I tisdags var jag ute och åkte med en kompis, så hittade vi en gammal grusväg/traktorstig, en bit in på den så var det en sten som jag gasade till lite extra för att komma över, det gick 25-35km/h över stenen.
Vid nedslaget så vek sig handleden och nästa sekund låg jag på mage sprattlandes.

Summan av nedslaget var ett brutet ben i underarmen, andra benet ur led och ett avslitet ledband..

Enligt läkarna är det inget fel på mitt skelett utan jag hade "bara" otur nu senast.. Så krävs det så lite kraft för att pajja mina handleder så kan jag nog glömma att börja köra cross/enduro som jag hade tänkt tidigare..

Så nu har jag väl börjat fundera ifall det är dags att lägga hjälmen på hyllan för gott då det inte är värt att bli borta från jobb och knappt klara vardagen i 10-12v varje år.. Alternativt om man ska köpa en annan hoj, tidigare har jag mest haft motarder/offroadare. Alla grushojar går bort direkt då jag garanterat kommer råka ut för samma sak igen snart isåfall. En ren sporthoj vill jag dock inte ha då det blir för lätt att köra för fort med dem. Så om man fortfarande vill få ut något av hojåkandet och samtidigt hålla sig skadefri vad borde man handla för hoj?

ER-6 går bort direkt, funderar lite kring den nya duken? Motormässigt så ska den ju vara lika eller bättre än 690n jag har nu, dessutom har den abs. Så vad kan ni på sporthoj rekomendera?

Duken är riktigt trevlig, lite tung är den, men är du van vid 690:n så är det nog ingen större skillnad.

Köp den du.

Vad har du för budget?

Jag tror att du ska satsa på något naket med bra pulver i motorn - typ Superduke.

Edit:

Såg att du svarat med pris.

Du får en SD för dom pengarna, och råare maskin vet jag inte om du hittar?

Min axel har gått ut led 9ggr... senast gäspade jag i sängen. Det var inte kul o fastna med armen som "fallit" bakåt. Ont ont ont...

Men iaf, opererad nu och armen har suttit på plats sen dess. Men tar det MYCKET varsamt fortfarande med allt jag gör .

Men min fråga är egentligen, borde man inte kunna strama åt lederna i din handled med en operation oxå?

Utav de du nämnde så tror på den nya 690 Duken. Eller varför inte en 950/990 SMR. Lite större hoj....

KTM-990.jpg

Min axel har gått ut led 9ggr... senast gäspade jag i sängen. Det var inte kul o fastna med armen som "fallit" bakåt. Ont ont ont...

Förlåt, men jag satte nästan i halsen av skratt. :hihi

Men iaf, opererad nu och armen har suttit på plats sen dess. Men tar det MYCKET varsamt fortfarande med allt jag gör .

Men min fråga är egentligen, borde man inte kunna strama åt lederna i din handled med en operation oxå?

Det har de faktiskt gjort nu:) Slet av ledbandet vid handleden så det är ihopsytt nu samt att armen är ihopspikad med en platta och massa spik längre ner där frakturen sitter. Men jag tycker fortfarande det låter konstigt att det krävs så lite kraft för att bryta armen..

Dina axelproblem lät ju allt annat än roliga.. :( Vad var det dom gjorde under op?

Det jag är lite orolig för med duken är att den känns trött och tråkig på landsväg.. På grus/asfalt tycker jag min 690 är perfekt, men duken är ju mer åt landsvägshoj-stuket än motard. Dock är det ju trevligt att få en ny hoj för 71,9k

Det har de faktiskt gjort nu:) Slet av ledbandet vid handleden så det är ihopsytt nu samt att armen är ihopspikad med en platta och massa spik längre ner där frakturen sitter. Men jag tycker fortfarande det låter konstigt att det krävs så lite kraft för att bryta armen..

Dina axelproblem lät ju allt annat än roliga.. :( Vad var det dom gjorde under op?

Det jag är lite orolig för med duken är att den känns trött och tråkig på landsväg.. På grus/asfalt tycker jag min 690 är perfekt, men duken är ju mer åt landsvägshoj-stuket än motard. Dock är det ju trevligt att få en ny hoj för 71,9k
Se mitt inlägg ovan.....:rock

De kortade av ledbanden i axeln = tajt som en sån där ungsnärta / tös med fast rumpa. :brynad

Köp det som gör dig glad!

Just därför ska du kolla på Superduke istället, som med sin 990 twin levererar kraft utav helvete!

Med din budget hade jag kollat på street triple, du har vridet långt nere i registret men ändå en topp. Du har en hyfsat upprätt körställning och hojen är potent nog att hänga på litershojar. Och nej, jag försöker inte sälja min, den är redan såld...dock har jag haft två stycken. :tummenupp

Just därför ska du kolla på Superduke istället, som med sin 990 twin levererar kraft utav helvete!
Jo fast då är jag rädd att de ska bli så stora och tunga. Har dock aldrig provkört eller provsuttit en 950 eller 990.

Låter som du skulle få nyttja något custom hållet. Minskar ju allt lekandet radikalt samt hastigheten är inte så bekväm över 120. och det är väl dom 2 faktorerna som spelar in mest vid skador skulle jag tro. finns ganska pigga custom hojjar med om man vill ha lite drag i grejjerna!

Tänk utanför "din box" :) Har själv genom åren ägt/kört frekvent : husq 390 2takt, Honda xl500, gixxer 750, CB500, Vulkan 800 cromsläde, XJ600 och nu trajja daytona. Tycker att alla hojtyper har sina för/nackdelar. Om bytet ska resultera i mindre skador så ska du kanske avhålla dig från en bushoj och välja nåt som inbjuder till lugnare körning?
Alla kan naturligtvis inte gilla allt, men det känns som vi gärna snöar in på våra spår och inte ser andra möjligheter.

Tänk utanför "din box" :) Har själv genom åren ägt/kört frekvent : husq 390 2takt, Honda xl500, gixxer 750, CB500, Vulkan 800 cromsläde, XJ600 och nu trajja daytona. Tycker att alla hojtyper har sina för/nackdelar. Om bytet ska resultera i mindre skador så ska du kanske avhålla dig från en bushoj och välja nåt som inbjuder till lugnare körning?
Alla kan naturligtvis inte gilla allt, men det känns som vi gärna snöar in på våra spår och inte ser andra möjligheter.
Jo absolut det är lite det jag är inne på. men som du säger så är sånna hojar helt nya för mig och inget jag kollat på tidigare så alla tips på vettiga hojar är välkomna:) Duke'n är ju lite mer sansad med abs och effekten då det är en landsvägshoj men jag vet inte riktig..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park