Skorven ska in på storservice á 2400 mil snart och då ska ventilspelet kontrolleras. För det första "sägs det" att man inte byter lösa shims på denna här V4 Vtec moroten utan att man skulle byta "ventilhylsa"... finns det något fackmannamässigt ord för det = vad är korrekt nomenklatur?
Nåväl min fundering var då om svaret blir att "ventiljustering inte behövs", hur bra är det egentligen? Själva jobbet att kontrollera ventilspelet ska vara ganska omfattande på de här för om den information jag redan läst mig till stämmer så måste man demontera kamaxlarna för att koppla ur vtec´n, montera och sedan kan man mäta spelet. Brukar man slipa ventilerna/sätena innan (i.o.m. att man ändå måste demontera skiten) man mäter om man ska göra by the book och inte vad som är bäst för sitt akkord?
Risken skulle ju kunna vara att det blir fort och fel = man slipar samtliga ventiler/säten men mäter bara upp de som man bytt för att man inte orkar upptäcka för stort spel efter slipning och montering på de som inte har justerats... Misstror inte "min" verkstad men jag vill veta hur det ligger till.
Om nu två ventiler justeras och man måste byta vad det nu heter för att justera det vad säger att de övriga ska klara 2400 mil till? Har man otur borde väl det slitaget kunna uppnås redan efter 1000 mil och det hela måste rivas, monteras, rivas, monteras en gång till?
Min sluga plan var alltså att man skulle byta alla på en gång istället oavsett vad det där bladmåttet säger.. eller går det inte att tänka så? Om det är enbart shims som byts kan jag förstå att det inte skulle spela någon roll men om det nu är någon komplett historia med fjädrar o hela helvetet så borde det väl vara till det bättre.
Någon som kan de här motorerna utantill, jag har inte justerat ventiler på 10 år och då på bil men även om jag hade kommit ihåg bättre så har jag aldrig pillat på något så hajj täkk som detta
En stor bild för att förtydliga (klicka två ggr för full storlek), mig ger den mest huvudbry:
Nåväl min fundering var då om svaret blir att "ventiljustering inte behövs", hur bra är det egentligen? Själva jobbet att kontrollera ventilspelet ska vara ganska omfattande på de här för om den information jag redan läst mig till stämmer så måste man demontera kamaxlarna för att koppla ur vtec´n, montera och sedan kan man mäta spelet. Brukar man slipa ventilerna/sätena innan (i.o.m. att man ändå måste demontera skiten) man mäter om man ska göra by the book och inte vad som är bäst för sitt akkord?

Om nu två ventiler justeras och man måste byta vad det nu heter för att justera det vad säger att de övriga ska klara 2400 mil till? Har man otur borde väl det slitaget kunna uppnås redan efter 1000 mil och det hela måste rivas, monteras, rivas, monteras en gång till?
Min sluga plan var alltså att man skulle byta alla på en gång istället oavsett vad det där bladmåttet säger.. eller går det inte att tänka så? Om det är enbart shims som byts kan jag förstå att det inte skulle spela någon roll men om det nu är någon komplett historia med fjädrar o hela helvetet så borde det väl vara till det bättre.
Någon som kan de här motorerna utantill, jag har inte justerat ventiler på 10 år och då på bil men även om jag hade kommit ihåg bättre så har jag aldrig pillat på något så hajj täkk som detta

En stor bild för att förtydliga (klicka två ggr för full storlek), mig ger den mest huvudbry:
