Funderingar inför ventiljustering (lämnas in)

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Skorven ska in på storservice á 2400 mil snart och då ska ventilspelet kontrolleras. För det första "sägs det" att man inte byter lösa shims på denna här V4 Vtec moroten utan att man skulle byta "ventilhylsa"... finns det något fackmannamässigt ord för det = vad är korrekt nomenklatur?

Nåväl min fundering var då om svaret blir att "ventiljustering inte behövs", hur bra är det egentligen? Själva jobbet att kontrollera ventilspelet ska vara ganska omfattande på de här för om den information jag redan läst mig till stämmer så måste man demontera kamaxlarna för att koppla ur vtec´n, montera och sedan kan man mäta spelet. Brukar man slipa ventilerna/sätena innan (i.o.m. att man ändå måste demontera skiten) man mäter om man ska göra by the book och inte vad som är bäst för sitt akkord? ;) Risken skulle ju kunna vara att det blir fort och fel = man slipar samtliga ventiler/säten men mäter bara upp de som man bytt för att man inte orkar upptäcka för stort spel efter slipning och montering på de som inte har justerats... Misstror inte "min" verkstad men jag vill veta hur det ligger till.

Om nu två ventiler justeras och man måste byta vad det nu heter för att justera det vad säger att de övriga ska klara 2400 mil till? Har man otur borde väl det slitaget kunna uppnås redan efter 1000 mil och det hela måste rivas, monteras, rivas, monteras en gång till?

Min sluga plan var alltså att man skulle byta alla på en gång istället oavsett vad det där bladmåttet säger.. eller går det inte att tänka så? Om det är enbart shims som byts kan jag förstå att det inte skulle spela någon roll men om det nu är någon komplett historia med fjädrar o hela helvetet så borde det väl vara till det bättre.

Någon som kan de här motorerna utantill, jag har inte justerat ventiler på 10 år och då på bil men även om jag hade kommit ihåg bättre så har jag aldrig pillat på något så hajj täkk som detta :)

En stor bild för att förtydliga (klicka två ggr för full storlek), mig ger den mest huvudbry:

vfr800engcut02.jpg
 
Efter 2400 mil är motorn inkörd - vi snackar Honda.

En Yajmzaha,Kwasazik,dusKati,Zucketi eller orangemc ligger på skroten sedan länge vid dom miltalena:D

Efter det anser jag inte att man behöver göra så mycket på dom motorerna förutom o byta olja.

Har det inte börjat och röra på sig initialt vid 2000 mil så gör det inte det senare heller.

Rent generellt:)
 
Jag justerade ventiler på min Kawa @ 3500 mil.
15 stycken.

2 veckor senare på en Honda CBRf3 @ 6600 mil
1 styck

Kawasakin var tyst innan. Tickar järnet nu

Hondan var Tyst innan, och lika tyst nu med. :rolleyes:

Det är fusk
 
Jag pilla på ventilerna på min Honda Vtr först efter 8000 mil nått - haha.

Den fick smaka gashand - Honda är lite V70 familjekombi - sävligt men det går
att gasa och det är kvalite.

Nackdelen är reservdelspriserna - det ingår ett rep o hänga sig med
 
Jo det är klart att de är väl kända för att bygga uthålliga motorer men vad vet jag, med Vtec kanske den tycker om att bli ompysslad lite oftare? Kan säkert vara som så att de oftast inte behöver justering vid 2400 mil men har åtminstone läst att de har behövts för vissa, har dock ingen procent eller liknande om hur vanligt det skulle vara. F-n den har ju 5 ""ventiler"" bara för att hålla reda på tomgången...

Jag tycker att motorn låter frisk men känslan/ljudet tycker jag har ändrats vartefter miltalet tickat på, ändå kört ca 1800 mil på lite mer än ett år och i skrivande stund har den gått 2255 mil. Känslan kan bäst beskrivas ungefär som när man sätter sig i en bil som Einar 74 puttrat omkring med i genom åren, ni vet igensotad och tveksam koppling kontra en likadan bil som rally-Kalle servat mycket men även eldat ur en del och av dessa exempel skulle min då vara den sistnämnda.

Nu är jag iofs ingen certifierad bomba satan o femti förare men nog använder jag registret mer än att tuffa till och från jobbet, servar mer än vad som ska behövas låter jag de göra också. På mindre än ett år har den fått:

600, 1200, 1800-mila service med olja och filterbyte varje gång, innan 600 mil var det minst två dokumenterade oljebyten :tummenupp Den har med andra ord aldrig behövt gå med gammal olja iaf.. livsviktigt? Förmodligen inte men det känns bra :) Behöver man fylla på olja mellan bytena har man i min värld misslyckats på så gott som alla fordon jag stött på = bytena anpassas minst efter behovet av mer olja, tillverkare som hävdar annat snackar i nattmössan punkt

Vid 1700 mil fick den lite annan sång, som en notis så ligger den på 93-94dB utan dB killers så den torde accepteras på bana utan större besvär.

http://www.youtube.com/watch?v=nreb5Orqafw

http://www.youtube.com/watch?v=oOvgezfQSII&feature=related

Frågan kvarstår dock, om den nu har behov av justering på en eller flera ventiler vad är det som byts ut specifikt för denna motor och fungerar tänket med att byta ut samtliga? Är de lösa shims eller är det något annat påhitt?
 
Jag justerade ventiler på min Kawa @ 3500 mil.
15 stycken.

2 veckor senare på en Honda CBRf3 @ 6600 mil
1 styck

Kawasakin var tyst innan. Tickar järnet nu

Hondan var Tyst innan, och lika tyst nu med. :rolleyes:

Det är fusk
Det är mycket bättre att det tickar än att det är knäpptyst! Tickar det så vet du att ventilen stänger ordentligt, är det knäpptyst kanske ventilen har 2mm kvar till toppen när den stänger ;)
 
Kollade i manualen och hälften av ventilerna har vanliga lyftare + shims och andra hälften har Vtec-lyftare som även fungerar som shims så på 8 ventiler byter man shims och på 8 ventiler byter man lyftaren. Kolla på bilden, cylinder 1 insugsidan så ser du en vanlig ventillyftare och en lyftare med lite extra grejor där shimset skulle sitta.

EDIT:
Är nog cylinder 4 man ser.
 
Last edited:
Min kommentar har inget med ventilerna att göra men jag gjorde en reflektion när jag såg bänkkörningarna.
På första körningen går inte "fartvinden" in vid insugen men det gör den på andra körningen.
Är det så man gör för att få ett så "bra" resultat som möjligt :va
 
Det är mycket bättre att det tickar än att det är knäpptyst! Tickar det så vet du att ventilen stänger ordentligt, är det knäpptyst kanske ventilen har 2mm kvar till toppen när den stänger ;)

Som Hoztic skriver så är inte tickande ljud som brukar vara problemet. utan just att man får för LITE ventilspel, man "bankar" helt enkelt upp ventilsätet. detta avslöjar ett enkelt kompressions prov.

som svar på din fråga om man normalt slipar ventilerna så är frågan nej då detta innebär att man demonterar topparna.

nu har jag ingen erfarenhet av Hondas twinnar men jag justerade min Fireblade i vintras och det var inte specielt svårt ( gott om tid e bra att ha ) för övrigt hade jag 4 avgasventiler med något för lite spel.

Frågan kvarstår dock, om den nu har behov av justering på en eller flera ventiler vad är det som byts ut specifikt för denna motor och fungerar tänket med att byta ut samtliga? Är de lösa shims eller är det något annat påhitt?

ganska bra regel på det mesta är . If it´s an´t broken DONT fix it
 
Last edited:
Min kommentar har inget med ventilerna att göra men jag gjorde en reflektion när jag såg bänkkörningarna.
På första körningen går inte "fartvinden" in vid insugen men det gör den på andra körningen.
Är det så man gör för att få ett så "bra" resultat som möjligt :va

Det var en reflektion på det hela men orsaken var nog snarare att den står i det där lilla rummet under 40-60 min och svettas medan den mappas medans mätningen före tog 5-10 min med öppna dörrar och en i förväg varmkörd motor :) Själva körningen på 2-3 repor kan inte tagit mer än 1-2 min.

ganska bra regel på det mesta är . If it´s an´t broken DONT fix it

Hehe vad är det för fraggel som tutat i dig det? ;) Visst fungerar det för vissa komponenter men långt ifrån "det mesta". Definitionen av "broken" kan även diskuteras vitt och brett.
 
Det är mycket bättre att det tickar än att det är knäpptyst! Tickar det så vet du att ventilen stänger ordentligt, är det knäpptyst kanske ventilen har 2mm kvar till toppen när den stänger ;)

Japp =) Kawwan låg på minimumspel på 15 stycken ventiler :D
Dock gillar jag inte mitt motoröra när ventilticket går upp i hjälmen :rolleyes:


Hondans ena ventilspel låg på 0.05 mm :brinnerup
Rätt tight
 
Det var en reflektion på det hela men orsaken var nog snarare ..........

Om du är intr av att förstå vad jag menade så titta igen.
Utblåset som ska simulera fartvind står i fel läge under första bänkkörningen vilket då innebär att effekten blir lägre än den i verkligheten är. Under andra körningen står utblåset för fartvind rätt och korrekt värde kan uppmätas. Summa kardemumma blir då att skillnaden mellan bänkkörningarna blir större än de i verkligeheten är. Så min fråga kvarstår. Är det så man gör för att få nöjda kunder?

Finns det någon annan logisk förklaring till varför utblåsen till den simulerade fartvinden står i olika lägen under de bägge körningarna?
Det KAN ju vara slarv men konsekvensen blir densamma.
 
Dom "vanliga" tryckarna måste ju gå att kolla som vanligt iaf, sen styrs väl vtec-ventilerna med hydraulik, så bara oljetrycket försvunnit i motorn så borde dom väl gå o kolla som vanlig också, även om det ser ut som hela tryckarttoppen agerar schims...
 
Om du är intr av att förstå vad jag menade så titta igen.
Utblåset som ska simulera fartvind står i fel läge under första bänkkörningen vilket då innebär att effekten blir lägre än den i verkligheten är. Under andra körningen står utblåset för fartvind rätt och korrekt värde kan uppmätas. Summa kardemumma blir då att skillnaden mellan bänkkörningarna blir större än de i verkligeheten är. Så min fråga kvarstår. Är det så man gör för att få nöjda kunder?

Finns det någon annan logisk förklaring till varför utblåsen till den simulerade fartvinden står i olika lägen under de bägge körningarna?
Det KAN ju vara slarv men konsekvensen blir densamma.

Och precis det besvarade jag genom att skriva det var en reflektion av det hela och sedan hur det troligtvis låg till iställrt, din första frågeställning var tydlig nog för de flesta ;) Det handlade bara om en snabb föremätning, snabbt in/ut och om jag minns rätt var friskluften inte ens inkopplad då. Mappningen gjordes i första han för att få ett jämnare register = de är skapligt ryckiga original. Sen om moppemuscharna jagar effektsiffror av slipon, filter o PC5 så får det stå för dom, den mappas in vart 250 varv och sen blir det vad det blir. Som sagt körbarheten är det viktiga för mig, polaren med sin 02'a har nästan samma siffror med samma spec och PCIII = mappas in var 500 varv av annan mek och rulle.

Föremätning = mest en kul grej utan kontroll med barometer och månens förhållande till insuget :tummenupp
 
Dom "vanliga" tryckarna måste ju gå att kolla som vanligt iaf, sen styrs väl vtec-ventilerna med hydraulik, så bara oljetrycket försvunnit i motorn så borde dom väl gå o kolla som vanlig också, även om det ser ut som hela tryckarttoppen agerar schims...

Verkar inte vara så enkelt, enl. manualen ska man:
Lossa kammarna.
Stoppa in ett stopp-verktyg i Vtec-lyftarna.
Tillbaka med kammarna.
Mäta.
Lossa kammarna.
Justera (shims/hela lyftare).
Tillbaka med kammarna.
Kontrollmäta.
Lossa kammarna.
Ta bort stoppverktyget.
Tillbaka med kammarna.

(Hoppa över steg 6-9 om allt är inom tolerans).


Phhuuuu... var tom. jobbigt att skriva, skulle nästan va roligt att få göra detta någongång. :D
 
Och precis det besvarade jag genom att skriva det var en reflektion av det hela och sedan hur det troligtvis låg till iställrt, din första frågeställning var tydlig nog för de flesta ;) Det handlade bara om en snabb föremätning, snabbt in/ut och om jag minns rätt var friskluften inte ens inkopplad då. Mappningen gjordes i första han för att få ett jämnare register = de är skapligt ryckiga original. Sen om moppemuscharna jagar effektsiffror av slipon, filter o PC5 så får det stå för dom, den mappas in vart 250 varv och sen blir det vad det blir. Som sagt körbarheten är det viktiga för mig, polaren med sin 02'a har nästan samma siffror med samma spec och PCIII = mappas in var 500 varv av annan mek och rulle.

Föremätning = mest en kul grej utan kontroll med barometer och månens förhållande till insuget :tummenupp

Ok kompis, då fick du ju vad du betalade för :)
 
Last edited:
Verkar inte vara så enkelt, enl. manualen ska man:
Lossa kammarna.
Stoppa in ett stopp-verktyg i Vtec-lyftarna.
Tillbaka med kammarna.
Mäta.
Lossa kammarna.
Justera (shims/hela lyftare).
Tillbaka med kammarna.
Kontrollmäta.
Lossa kammarna.
Ta bort stoppverktyget.
Tillbaka med kammarna.

(Hoppa över steg 6-9 om allt är inom tolerans).


Phhuuuu... var tom. jobbigt att skriva, skulle nästan va roligt att få göra detta någongång. :D

Ah, ja det var ju meckigt förfarande :P
 
Verkar kunna bli lite fix med justering på denna motor iaf, färska citat från VFR-ägare:

"Alla ventilyftarna på VTEC sidan fick bytas, 8 st alltså men jag behövde bara betala 170:-/ st (det blev "pant" på de andra). Enl verkstadskillen så låg jag 0,02 mm från undre tolleransnivån."

"Jag gjorde 2400mila service på min hoj i vintras ... Det gjordes justering på 9 av ventilerna."

"eftersom det är en VTEC så fick de justera en hel del ... Av alla servicar som finns på alla Honor överhuvudtaget så är 2400 mila på en VFR VTEC den i särklass dyraste att göra enligt" - verkstan

Blir till att höra med dem ifall det går att göra något åt det hållet som jag funderar över :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top