Funderingar inför mc semestern

  • Thread starter Thread starter BPM
  • Start date Start date
Vad har ni för erfarenheter av att byta däck sådär på resande fot? Fick höra om en bekant som missbedömde däckets skick och fick byta nere i Italien, det blev svindyrt!

Jag har tagit det säkra före det osäkra och köpt nya däck inför resan.

känns ju som en relativt viktig och enkel grej att kolla och byta innan en resa. inget man borde tumma på. jag har nyligen bytt båda mina däck inför långresan om ca 3 veckor.
 
Inte efter magneterna men däremot efter spännremmen som jag drog dit, den låg och skavde och klantig som man kan vara ibland så upptäcktes inte detta förräns jag kom hem, borde lagt något mellan rem och tank.

Ett bra tips om man ska köra långt med tankväska är att TEJPA TANKEN. Där remmar/väska ligger emot. Det kommer ALLTID in damm och annat skit som repar tanken med tiden. Silvertejp är ett hett tips.
 
Det finns sk Drybags och köpa 25-75 L för 100-300:- dom kan man anpassa efter innehållets mängd och är totalt regnskyddat samt är lätta att spänna fast, helt perfekt att ta med sig vid resor dessutom kan du använda den som kudde om du har t ex kläder i den.
 
Vad har ni för erfarenheter av att byta däck sådär på resande fot? Fick höra om en bekant som missbedömde däckets skick och fick byta nere i Italien, det blev svindyrt!

Jag har tagit det säkra före det osäkra och köpt nya däck inför resan.

Jag bytte däck i Alta (nordnorge) under en resa en gång och det gick bra. Problemet/turen är väl att hitta en däckfirma som har rätt däckdimension hemma.
Kör man riktigt långt är ju däckbyte oundvikligt :)

Har en kompis som trädde ett nytt däck runt midjan och körde så de första veckorna på resan. Det var rätt skönt sen när han hade bytt sa han... Detta var några år sedan, och han körde en lååång resa.
 
Har en kompis som trädde ett nytt däck runt midjan och körde så de första veckorna på resan. Det var rätt skönt sen när han hade bytt sa han... Detta var några år sedan, och han körde en lååång resa.

haha, snacka om nödlösning! måste väl gå å fästa ett däck på hojen på annat sätt än så?
 
Hur gör ni med visir på resan, har ni ett mörkt/ljust med er extra?
 
Hur gör ni med visir på resan, har ni ett mörkt/ljust med er extra?

jag funderar på att ta med mitt ljusa ifall det behövs under resan. annars blir det nog mest bara det mörka på. lär inte köra mycket kvällstid.
 
Hur parkerar ni hojen när ni är ute och övernattar ex på hotell eller vandrarhem?
 
Hur parkerar ni hojen när ni är ute och övernattar ex på hotell eller vandrarhem?

beror ju helt på vart man befinner sig. när vi är i storstäder så låser vi alltid ihop dem med kätting om vi inte får parkera i garage eller på en innergård. utanför ett hotell i alperna är ju risken att hojen bli snodd ganska rejält mindre.
 
Ett bra tips om man ska köra långt med tankväska är att TEJPA TANKEN. Där remmar/väska ligger emot. Det kommer ALLTID in damm och annat skit som repar tanken med tiden. Silvertejp är ett hett tips.


Nu är det länge sen jag hade hoj, men jag köpte självhäftande bokplast på bokhandeln. Funkade också perfekt. men man får ju inte samma fina look som med silvertejp....:D

Hur parkerar ni hojen när ni är ute och övernattar ex på hotell eller vandrarhem?


Juli 2000 var vi ett gäng som bodde en natt i Prag. Vi hade hyrt en lägenhet, och vi ställde hojarna på trottaren direkt utanför lägenheten. Vi sov max 5 meter från hojarna, trots det försökte nån stjäla två av hojarna.....:mad:
Polarens Varadero hade dom förstört tändningslåset på trots att framhjulet var hoplåst med en äldre africa twins framhjul med ett stadigt bygellås.
 
Last edited:
Nu är det länge sen jag hade hoj, men jag köpte självhäftande bokplast på bokhandeln. Funkade också perfekt. men man får ju inte samma fina look som med silvertejp....:D

Jag använde mig av silvertejp för att skydda kåporn från sidväske-skav och det ångrar jag! Höll på i 3 timmar med att få bort klisterrester. Lyckades till och med bli två små skador i lacken av mitt pillade med att få bort skiten....

Juli 2000 var vi ett gäng som bodde en natt i Prag. Vi hade hyrt en lägenhet, och vi ställde hojarna på trottaren direkt utanför lägenheten. Vi sov max 5 meter från hojarna, trots det försökte nån stjäla två av hojarna.....:mad:
Polarens Varadero hade dom förstört tändningslåset på trots att framhjulet var hoplåst med en äldre africa twins framhjul med ett stadigt bygellås.

Kan det vara idé att ta med sig ett kapell och täcka över hojen på natten. Hojen kanske inte drar till sig lika många blickar då eller? Har själv fått för mig att hojen står lite säkrare nere på min gata på natten om den står under ett kapell. Kanske inte spelar någon roll??
 
Last edited:
Maligano;4247760]Någon som testat tankväskan från biltema?? eller hört nått?
Hade BTs väska på en tur till norge i början av veckan. Funkade klockrent, använde bara främre remmen (de andra fick jag inte runt pga all plast). Till nästa resa kommer jag klippa av sidobanden, väskan satt bra ändå. Hade också BTs "korv" fastspänd bakpå det vart kanon. Det som var packat i tankväskan var dyngsurt när jag kom fram, åkte i regn i 7h, det som låg i "korven" var inte ens fuktigt. Har inte sett några repor på tanken.
 
Vi köpte BT sidoväskor som en "nödlösning" fredags, då mina beställda Givi inte dök upp i tid. Jag måste säga att för 360:- eller va det nu va de kostade, så är jag imponerad! Nästan så jag ångrade inköpet av Givi. De va lite svåra att få fason på så att de inte hängde ned. Men för den pengen!! Helt ok.
 
finns det färdiga sådana vajrar? vart? butik? på nätet?

Jag tog bara en helt vanlig vajer. Fäste vardera änden i någon "klump" och sen, efter att ha trätt den igenom kläderna, så lägger jag bara ändarna innuti toppboxen och låser denna. Det blir då fullständigt omöjligt att dra ut vajerändarna ur toppboxen. :-)

En vanlig vajer köper man ju var som helst, t.ex. Biltema.
 
Jag tog bara en helt vanlig vajer. Fäste vardera änden i någon "klump" och sen, efter att ha trätt den igenom kläderna, så lägger jag bara ändarna innuti toppboxen och låser denna. Det blir då fullständigt omöjligt att dra ut vajerändarna ur toppboxen. :-)

En vanlig vajer köper man ju var som helst, t.ex. Biltema.

hur får man igen toppboxen med vajern emellan:va
 
Bara man inte köper en vajer som är 1 cm tjock så går det nog på de flesta topboxar. :)

Själv kör jag med Givi.

ah så du menar några millimeter då, har själv Givi men rätt tight är det kanske, får testa, men vad har du fäst i ändar på vajern? är det inte bara rycka till så flexar plasten och vips åker vajern ut från boxen :va
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top