Funderingar inför mc semestern

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Ska iväg på en sväng till sommaren och har lite frågor:


Var gör ni av er utrustning när ni stannar på resan?

Besöker ni sevärdheter i full mundering eller blir det till att slita av allt vid varje stopp?



Hur ligger det till med tältning i tyskland, de har ingen allemansrätt där så det är bara campingar som gäller?


Lägg gärna upp bilder på era fullastade hojar!

Tack på förhand!
 
Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Hej,

Besök görs i de klader jag kör i. Enklast så.

Nu kör jag ju iofs en annan typ av cykel men frågan verkar vara allmänt ställd.

Jag kör med låsbara väskor och de plockar jag inte av. Grejorna få vara kvar vid kortare stopp. Vid övernattningar tar jag av dem eller så tar jag bara innerväskorna.
Tankväskan plockar jag av om jag lämnar hojen. Där har jag det viktigaste soom dokument och kamera etc.

Bild:
 

Bifogat

  • DSC00319.JPG
    DSC00319.JPG
    88.8 KB · Visningar: 239

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
blir det spontanstopp så får det bli i kläderna man kör i som sagt. annars får man väl lämna så mkt som möjligt på hotell/vandrarhem etc.

vet inget om camping i tyskland, skulle gärna veta själv, ska ner till schwarzwald bl.a. om ca en mån.

visabild.php

visabild.php
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Jofama

Nästan fullpackad. Ska till ett tält och liggunderlag på sadelväskan bara samt en liten enliters-tankväska för kamera, plånbok, macka och det som behövs vid kortare stopp.


image394f.jpg
 

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Då blir det nog till att åka i det 2-delade skinnstället då.

Nöter ni Autobahn eller ni kör landsväg ner? Målet är södra tyskland.


Ska se om jag kan lägga in en bild på hur jag packat min hoj.

Hursomhellst så har jag en 45liters Givi toppbox, och sedan tältet fastspännt ovanpå. Några har sagt att det är alldeles för högt lastat. Någon som har erfarenhet?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är vädret kanon så vill man ju inte gå omkring i hur mycket kläder som helst så därför har jag alltid med en lång kraftig vajer som jag trär igenom kläderna och hjälmen och sedan låser jag fast vajern i cykeln. Det omöjliggör för det spontana tjyven att sno grejer, men om han har en kraftig avbitartång i bakfickan så är man förståss torsk ...
 

RAT1

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Småland
Hoj
S3SE -09, S3 -06
Brukar packa med Ikeas blå plast"väskor" - lätt att ta med -kostar nästan inget - rymmer massor, ta med kläderna i om man inte vill lämna dem på hojen. Hjälmarna låses fast med vajerlås från ABUS.
Annars brukar jag lämna kvar bagaget. Lämnar dock aldrig kvar något som jag inte kan klara mig utan. Det finns ju också bättre och sämre ställen att parkera på!! Har funkat sedan 1978, men jag kanske haft tur:tummenupp
Bifogar några bilder på hur det brukar se ut på våra turer.
Lycka till:)
 

Bifogat

  • PICT2383.jpg
    PICT2383.jpg
    251.7 KB · Visningar: 369
  • PICT2390.jpg
    PICT2390.jpg
    249.5 KB · Visningar: 404
  • PICT2454.jpg
    PICT2454.jpg
    247.3 KB · Visningar: 354
  • PICT2483.jpg
    PICT2483.jpg
    230.3 KB · Visningar: 386

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Vad har ni då under era skinnställ när ni är på resande fot?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nöter ni Autobahn eller ni kör landsväg ner? Målet är södra tyskland.

beror väl helt på hur mycket tid man har och vad man vill. vill man ta sig från A till B skitfort för att köra mer på småvägar där så funkar ju autobahn klockrent, dock är autobahn skittrist. hur som helst så är ju tyskland jävligt stort så kör man landsvägar hela vägen ner så lär det ta rätt lång tid. tror det finns mer fina vägar i söder med så ta autobahn en bit ner och kör sedan landsväg lite senare.
 

MonsterGuden

Kosmoskatt
Gick med
28 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Plastraket
Ska själv ut på en resa i sommar och har lite funderingar på om man ska tälta eller bo på vandrarhem/billiga hotell. Resan är från linköping till holland/belgien.

Är det party på camping-platser fortfarande?
När jag var liten och reste med föräldrarna var det inte helt ovanligt med massa ungdomar som festade på campingarna.

Annars så tycker jag inte att priser verkar skilja så mycket samt att det blir en del packning extra med ett tält, liggunderlag och sovsäck. Har precis köpt en RF 600 och tänkte försöka överleva med att spänna fast sakerna bakom mig, äger i dagsläget inga packväskor. En stor väska bakom mig och sedan en tankväska för saker jag måste bära med mig, bra plan?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ska själv ut på en resa i sommar och har lite funderingar på om man ska tälta eller bo på vandrarhem/billiga hotell. Resan är från linköping till holland/belgien.

Är det party på camping-platser fortfarande?
När jag var liten och reste med föräldrarna var det inte helt ovanligt med massa ungdomar som festade på campingarna.

Annars så tycker jag inte att priser verkar skilja så mycket samt att det blir en del packning extra med ett tält, liggunderlag och sovsäck. Har precis köpt en RF 600 och tänkte försöka överleva med att spänna fast sakerna bakom mig, äger i dagsläget inga packväskor. En stor väska bakom mig och sedan en tankväska för saker jag måste bära med mig, bra plan?

det där med campingar och liv, det är nog helt olika beroende på camping. har hamnat på både och, kan kanske vara svårt att veta om man inte campat där innan. annars är det ju faktiskt så att jag tror att yngre festfolk hellre hänger på billiga vandrarhem nu för tiden, det märkte iaf jag å polarn förra sommarn på europaresan, stor skillnad på hålligång. men det blir klart dyrare, ofta iaf nästan dubbelt så dyrt.

kollar du på mina bilder lite längre upp så ser du kanske vad jag har gjort. bak har jag bara tagit en ryggsäck som jag lagt liggande, spänt fast den med ett packnät, sedan även kört in både liggunderlag och mindre sovsäck under packnätet. sedan spänt åt extra med spännremmar (dragit en runt under hela baken på hojen). satt stenhårt. tältet tog dock polaren på sin hoj. men det hade jag nog kunnat spänna fast tvärsöver på något sätt, remmar is the shit. glöm inte att ta med svarta sopsäckar för å dra över allt om det börjar regna när du åker.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag knallar alltid runt i skinnstället, om jag inte ska på något som ligger på gångavstånd från campingen vill säga. Om tex ett museum har låsbara garderober/klädskåp så låser jag dock gärna in hjälm, jacka, ryggskydd, packning mm, lite jobbigt att konka på allt det i onödan, för på hojen stannar det inte. Har ingen som helst lust att stå helt utan packning, hjälm mm mitt på semestern.
 

Maligano

MONSTER OF THE STREETZ
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -89 & Suzuki Intruder vs1400 -88
Någon som testat tankväskan från biltema?? eller hört nått?
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Någon som testat tankväskan från biltema?? eller hört nått?

Jag hade den på resa nu i veckan, fungerade bra. Har en Kawasaki ZR7, drog dock fast den med litet spännband bara för säkerhets skull men skulle nog fungerat lika bra utan, höll dessutom tätt då det regnade bra bitvis.
 

Maligano

MONSTER OF THE STREETZ
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -89 & Suzuki Intruder vs1400 -88
Jag hade den på resa nu i veckan, fungerade bra. Har en Kawasaki ZR7, drog dock fast den med litet spännband bara för säkerhets skull men skulle nog fungerat lika bra utan, höll dessutom tätt då det regnade bra bitvis.

Kanon, inga märken efter magneterna på tanken?=)
fått många komentarer ang att magneterna repar tanken.
Tips?
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Kanon, inga märken efter magneterna på tanken?=)
fått många komentarer ang att magneterna repar tanken.
Tips?

Inte efter magneterna men däremot efter spännremmen som jag drog dit, den låg och skavde och klantig som man kan vara ibland så upptäcktes inte detta förräns jag kom hem, borde lagt något mellan rem och tank.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Jag har med mig ett vajerlås som man kan dra genom ärmen på jackan (jag har inte skinnställ) och genom någon del på MC. Inget man kanske använder under nattuppehåll men helt ok vid fikastopp, sevärdheter motsv. http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=34034
Köpte innerväskor till packväskorna, fungerar bra (var i Norge förra veckan). Tar dock med mig hela väskorna om MC måste stå utomhus/ bedömd stor risk för stöld (hur man nu bedömer det....) vid övernattningen, annars får den sitta kvar på MC.
 

Bifogat

  • 100_4958.jpg
    100_4958.jpg
    247.1 KB · Visningar: 136

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Vad har ni för erfarenheter av att byta däck sådär på resande fot? Fick höra om en bekant som missbedömde däckets skick och fick byta nere i Italien, det blev svindyrt!

Jag har tagit det säkra före det osäkra och köpt nya däck inför resan.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top