Jag har nu tagit mitt förnuft till fånga och insett att jag helt enkelt MÅSTE ha hoj igen!
Har tidigare haft en zx6r -96.
Budgettaket är satt till 35k och har efter en hel massa funderingar och överväganden gallrat ut två finalister (tror jag). Dessa är Suzuki gsxr 750 96-99 och cbr 900rr 95-. Har försökt att lista för och nackdelar med dessa (baserat på vad jag har läst mig till visserligen
) En del kanske lite smålarviga men, men....
Gsxr 750:
+ Insprutning från 98
+ 190 bakdäck original (fjantigt, jag vet)
+ Modernare instrument= delvis digitala
+ 6-kolvsok
+ En modernare hoj överlag?
- Jobbigare körställning?
- 150cc mindre (väldigt spetsigt register?)
- Sämre (urdålig?) att skjutsa på (komfort)
Cbr 900:
+ Mer kubik (bättre bottendrag)
+ Bekvämare körställning
+ Mer skjutsvänlig
+ Allmänt bra rykte angående hållbarhet
- 16 tums framhjul
- Något tyngre, inte lika lättsvängd
- Förgasare (ev. mer problem med justering o.s.v)
Som ni nog redan räknat ut är syftet med denna tråd att få lite tankar och reflektioner från er som har erfarenhet. Kommer att användas för gatåkning mestadels utan skjuts men förmodligen då och då med skjuts.
Jag har inte hunnit provköra någon av hojjarna än utan är än så länge på funderingsstadiet
. Tacksam för alla tankar, tips, info o.s.v Även förslag på andra hojjar i prisklassen som jag ev. har missat.

Budgettaket är satt till 35k och har efter en hel massa funderingar och överväganden gallrat ut två finalister (tror jag). Dessa är Suzuki gsxr 750 96-99 och cbr 900rr 95-. Har försökt att lista för och nackdelar med dessa (baserat på vad jag har läst mig till visserligen

Gsxr 750:
+ Insprutning från 98
+ 190 bakdäck original (fjantigt, jag vet)

+ Modernare instrument= delvis digitala
+ 6-kolvsok
+ En modernare hoj överlag?
- Jobbigare körställning?
- 150cc mindre (väldigt spetsigt register?)
- Sämre (urdålig?) att skjutsa på (komfort)
Cbr 900:
+ Mer kubik (bättre bottendrag)
+ Bekvämare körställning
+ Mer skjutsvänlig
+ Allmänt bra rykte angående hållbarhet
- 16 tums framhjul
- Något tyngre, inte lika lättsvängd
- Förgasare (ev. mer problem med justering o.s.v)
Som ni nog redan räknat ut är syftet med denna tråd att få lite tankar och reflektioner från er som har erfarenhet. Kommer att användas för gatåkning mestadels utan skjuts men förmodligen då och då med skjuts.
Jag har inte hunnit provköra någon av hojjarna än utan är än så länge på funderingsstadiet