Funderingar över hojbygge!?

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Hallå på er alla duktiga hojbyggare!!

Som ni förstår är detta ingen byggtråd, men jag har väldigt länge kollat in alla läckra byggen här på sporthoj och på andra ställen och lika länge har jag varit sugen på att börja ett eget projekt!

Men så ser man hur fina maskiner dom flesta verkar ha tillgång till för att konstruera delar till sina byggen, vilket får en att fundera över om det kommer vara möjligt att genomföra ett bygge för mig utan dessa maskiner? Och kommer kostnaden då kanske bli alldeles för stor för att jag blir tvungen att leja iväg mycket jobb/tlllverkning? Min budget kommer väl hamna kring 60.000kr.

Jag har fastnat för Hondas VFR 750 motor så mitt framtida bygge kommer börjas på en VFR 750F -95 till -97. Att den har enkelsving är ytterligare en orsak till mitt val.

SÅ nu önskar jag massa bra tips på hur man ska göra för att lyckas med sitt första bygge! :)

Har fått en massa inspiration från detta läckra bygge!
post-20150-0-36364200-1372732806.jpgpost-20150-0-33447100-1372732826.jpgpost-20150-0-03280000-1372732794.jpg
 
Har inga jättekunskaper i att svetsa men man får väl lära sig!

Tanken är att min SMT kommer få stå för finansieringen av bygget, så bygget kommer ej igång innan denna sålts.
 
Last edited:
Bygg! Börja riva så ger det mesta sig sen. Fighter, turbo och långsving på viffern? :banana
 
Något turbobygge blir det inte :) Blir som sagt något likt bilderna, så fighter är väl vad det kommer bli!

Vad tror ni om budgeten kan den hålla? Utan att behöva snåla in allt för mycket! Vill ha USD gaffel och lite annat som jag tror kan kosta lite extra, lack brukar ju inte vara gratis heller.

Någon som har koll på om det finns någon gaffelkrona som kan passa smidigt på en VFR 750 -95?
 
Om det är första hojen så är det ju bra att börja med en hoj som funkar och sen börja ta bort allt som du inte vill ha eller tycker är fult.Ska den inte behöva byggas tillbaka så är det mycket lättare.Kapa bort saker som är ivägen men kapa inte för mycket innan du vet hur du vill ha det, blir så mycket att svetsa tillbaka då..
Har aldrig byggt en Honda men som skrevs så brukar mer från Honda passa än från andra märken.Gaffeln kan du börja titta på lite nyare och "värre" Hondor, tex äldre fireblade eller firestorm, som är nyare och bättre än en vfr gaffel.
Sen gör en byggtråd och ställ frågor när du inte vet hur du ska gå vidare, så brukar man få svar.
Kör hårt nu!
 
Något turbobygge blir det inte :)

Det är bara som du tror just nu :hihi

Angående gaffel så finns väl mycket kul på Ebay. Även inom landet kan det bli ganska billigt om man letar. Till mitt tvåtaktsbygge köpte jag en usd-gaffel med kronor passande Ducati Monster 900 för 1800 spänn, och den köptes i sverige. Mycket fint skick.
 
Tackar för uppmuntran till att börja bygga! En Byggtråd kommer självklart att startas när det drar igång. Det är mitt första bygge så alla tips och råd kommer uppskatts och behövas!!

Det kommer inhandlas en fullt fungerande hoj till att börja med och den behöver inte kunna återställas! Så kapas och ändras kommer det garanterat att göras! Mest fundersam över det som kommer behöva nykomstrueras!
 
Känns som om du redan startat en byggtråd. Håll igång den med alla dina funderingar och börja samla lite delar direkt så har du lite att pyssla med direkt när du slår till på en cykel.
Att utgå från en nybesiktigad hoj är inte så dumt har jag hört:tummenupp
 
Ja på sätt och vis är det ju en byggtråd men utan något bygge än! :)

Jag kom idag på att en komplett framdel (gaffel, krona, hjul & bromsar) från en CB1000R borde vara det smidigaste att skaffa då är ju allt klart för "crosstyre" med! Men inte hittat någon till salu än.

Även lite sugen på bakdelen från CB1000R med!
 
Har kollat lite på gafflar och verkar som Honda CBR900RR har samma styrlager som VFR750F så att få en sån att passsa borde ju inte vara allt för mycket jobb!
Men jag kommer ju behöva en gaffelkrona som har fäste för "crosstyre", någon som vet vart man får tag i ett sådant till bra pris?
 
Kolla enay sög på cbr900rr streetfighter top yoke, annärs finns det nån kille på SH som kan göra kronor, har för mig att dom koster 1600, finns lite annonser på blocket också, kanske samma kille
 
Har nu tagit tag i försäljningen av min SMT så hoppas på att bli av med den snart så man kan börja sitt bygge!! Så jäkla sugen på att komma igång! :gnissla
 
Har nu tagit tag i försäljningen av min SMT så hoppas på att bli av med den snart så man kan börja sitt bygge!! Så jäkla sugen på att komma igång! :gnissla

Det var då svårt att sälja hoj just nu inte en enda som varit intresserad av köp ännu! :va
Blir väl inget bygge i år kanske? :mad: Surt när man bara vill kunna skaffa hojen och börja!!

Hittat en mindre komplett cbr 929 som man kanske skulle kunna använda framgaffeln ifrån?

Letar just nu efter vilken bakdel jag skulle kunna täcka mig att montera, har varit inne på CB1000R eller Speed trippel 2008 eller nyare, olika typer med båda snygga! Fler förslag?
 
Last edited:
Änligen SMT:n såld, såå skönt! Bara hitta ett lämpligt objekt nu!! :banana

Gratulerar, men är det inte bättre att bygga till vintern, annars blir det ju inget kört i sommar..

Själv med tummen mitt i handen så köper jag färdiga hojar hehe ;-) Lycka till med bygget och hör av dig om du ska lufta Viffern i befintligt skick :-)
 
Tack Yada! Jag har ju min nuvarande VFR att köra med och det lär behövas mer än vintern innan det bygget blir klart! :)
 
Slowdog här på forumet tillverkar kronor till mängder av gafflar... Han har även annons på blocket. Sög på typ "fighter" "kronor" på reservdelar så hittar du det.
Ska bli kul att se dig riva isär viffern då jag länge har funderat på hur bakdelen ser ut under plasten.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top