Fundering: styreshöjare?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag monterade på 30mm styreshöjning på min 625.a nu inför vintern så det skulle passa upprätt körställning bättre. Men eftersom jag är så lång (186) vart det rätt skönt att både sitta och stå med den höjningen.
När jag ska slänga på motardkittet i vår funderar jag på om jag ska behålla höjningen eller inte? Man vänjer sig ju vid körställningen och tycker den är bra efter ett tag, så jag vet inte vilket som är "bäst" för mig vid sittande körning om man vill ha bra kontroll vid diverse bus. Hur kör SM proffsen? Originalhöjden på styret är ju avsett för medellängden som väl är på ca 175?
Lite löjlig fråga kanske, men jag är nyfiken!

Jag, Ronta och M:et kör alla tre med höjda styren. Skönare körställning, bättre vid stuntande och grymt när man kör bana.... Bara o låta dom sitta kvar :tummenupp

Jag menar, har tre sånna proffs som vi höjda styren måste ju du också ha det... :D

MackeNo1 skrev:
Jag, Ronta och M:et kör alla tre med höjda styren. Skönare körställning, bättre vid stuntande och grymt när man kör bana.... Bara o låta dom sitta kvar :tummenupp

Jag menar, har tre sånna proffs som vi höjda styren måste ju du också ha det... :D

Okej, hur mkt höjning kör ni med? Kör SM proffs också med höjda styren?

idag kör jag med 20mm dåde enduro och motard men jag skall nog öka ytterligare kanske testa de som Norris nämde

47mm var högt, vad är det som gör det så bra med styret så högt upp? Belastar man inte armarna väldigt mycket då?
Kul att se att man ska behålla höjarna iallafall, ska bli spännande när jag fått på motardhjulen i vår.
Får man bättre kontroll eller mer kraft i armarna med styret så högt upp?

Med dessa risers, blir det tillgängligt att flytta upp gafflarna mer också då?
Jag skulle vilja ha både högre styre och lägre hoj fram och det kanske blir så med raisers?
Vilka ska man ha till min hoj då, passar det med samma från Ktm's?

-PLM- skrev:
47mm var högt, vad är det som gör det så bra med styret så högt upp? Belastar man inte armarna väldigt mycket då?
Kul att se att man ska behålla höjarna iallafall, ska bli spännande när jag fått på motardhjulen i vår.
Får man bättre kontroll eller mer kraft i armarna med styret så högt upp?

Har man någorlunda långa ben så får man inte plats med ben vid nedlägg på bana. Jag har säkert 70-80mm höjning på styret som jag gjort själv. Kalas.

/Dave

Dee_cati skrev:
Med dessa risers, blir det tillgängligt att flytta upp gafflarna mer också då?
Jag skulle vilja ha både högre styre och lägre hoj fram och det kanske blir så med raisers?
Vilka ska man ha till min hoj då, passar det med samma från Ktm's?

En grej man kan tänka på med styrhöjare samtidig som man sjuter upp gaffeln är att man kan ha rätt höga höjare. Höjer man styret 20 mm och skjuter upp gaffeln 20 mm så står styret fortfarande på samma ställe som från början. Rätt logiskt.

Last edited:
supermoppe skrev:
En grej man kan tänka på med styrhöjare samtidig som man sjuter upp gaffeln är att man kan ha rätt höga höjare. Höjer man styret 20 mm och skjuter upp gaffeln 20 mm så står styret fortfarande på samma ställe som från början. Rätt logiskt.

De sitter ju å andra sidan fast i kronan som är fast monterad i ramen (i höjd iaf!) och i förhållande till kroppens position på hojen så blir det ju högre. I förhållande till marken är det densamma ja, men det är ju sittställningen jag vill ända, samt sänka hojen. Borde funka med raisers? Nu ligger gaffelns topp mot styret :(

David P. skrev:
Har man någorlunda långa ben så får man inte plats med ben vid nedlägg på bana. Jag har säkert 70-80mm höjning på styret som jag gjort själv. Kalas.

/Dave
Äh, va snackar ni om. ;)

Bifogat

• Iddon 4_jpg.jpg
    Iddon 4_jpg.jpg
    37.8 KB · Visningar: 207
  • Sachsenring 2_jpg.jpg
    Sachsenring 2_jpg.jpg
    54.8 KB · Visningar: 210
Last edited:
Det såg inte vidare bekvämt eller bra ut det där. Man lr vara tokslut i kroppen efter några varv med sådan körstil. Eller iofs, man är väl slut ändå...

Dee_cati skrev:
Det såg inte vidare bekvämt eller bra ut det där. Man lr vara tokslut i kroppen efter några varv med sådan körstil. Eller iofs, man är väl slut ändå...
Bekvämt, ingen aning, inte testat själv. Men bra är det nog om körstilen räcker till att bli 6:a i VM. ;)

RookieSM skrev:
Bekvämt, ingen aning, inte testat själv. Men bra är det nog om körstilen räcker till att bli 6:a i VM. ;)
Kan väl nästan säga att vi är kompisar med Mr Iddo. Ja vi känner ju i alla fall hans pappa. Efter varje heat byter mr Iddo slitskydd på sina Sidi boats. Förstår nästan varför....

Stoffy skrev:
Kan väl nästan säga att vi är kompisar med Mr Iddo. Ja vi känner ju i alla fall hans pappa. Efter varje heat byter mr Iddo slitskydd på sina Sidi boats. Förstår nästan varför....
Yes, och nu blir man ju nästan stallkompis också.

Skeebum skrev:
Jag tror att en sådan här Fiddy skulle passa dig bra...=)

:4skrika Jo, jag har haft de funderingarna då min är för stor på alla tänkbara sätt. Men det är coolt med stödhjul, får smacka på ett par sådana :yoparty

-PLM- skrev:
Jag monterade på 30mm styreshöjning på min 625.a nu inför vintern så det skulle passa upprätt körställning bättre. Men eftersom jag är så lång (186) vart det rätt skönt att både sitta och stå med den höjningen.
När jag ska slänga på motardkittet i vår funderar jag på om jag ska behålla höjningen eller inte? Man vänjer sig ju vid körställningen och tycker den är bra efter ett tag, så jag vet inte vilket som är "bäst" för mig vid sittande körning om man vill ha bra kontroll vid diverse bus. Hur kör SM proffsen? Originalhöjden på styret är ju avsett för medellängden som väl är på ca 175?
Lite löjlig fråga kanske, men jag är nyfiken!
Jag planerar också risers till min 660, men hittar bara 18mm hos KTM..
Får man fråga var du köpt dina??

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back