Fundering: styreshöjare?

Satt oxå och funderade på dethär.. Var och körde på gokartbana igår med XR650:n.. Måste ha upp styret för jag blir inte av med benen.. Finns det färdiga att köpa eller ska man åka till polaren med mekaniska verkstan?

HenRRik skrev:
Satt oxå och funderade på dethär.. Var och körde på gokartbana igår med XR650:n.. Måste ha upp styret för jag blir inte av med benen.. Finns det färdiga att köpa eller ska man åka till polaren med mekaniska verkstan?

ahh de där fixar din polare på 1 timma med lite aluminum o en pelarborr :tummenupp

gjorde grym skillnad för mig på xr600 iaf..
sen vart de ännu bättre när jag höjde sadeln :)

ozeo skrev:
ahh de där fixar din polare på 1 timma med lite aluminum o en pelarborr :tummenupp

gjorde grym skillnad för mig på xr600 iaf..
sen vart de ännu bättre när jag höjde sadeln :)

Precis. Folk har pippi på att det ska vara ett märke på grejorna o att det måste kosta multum. Jag fixade mina med vanlig borrmaskin/fil o råämne från järnaffärn.

Vurppuckar fram- o bakaxel o fotpinnar, styreshöjare, distanser, bromsdistans inkl bult, etc: ca 200:-. Snålhet kan vara en starkt drivande kraft! :hihi

/Dave

Nänä!! Finns det att köpa färdigt och dessutom är billigt så krånglar jag inte i onödan!!

Har nog med projekt att lägga tid på! Springer alltid iväg en kväll eller 2 om man ska ge sig iväg och låna svarvar och fräsar.. Fan va jag är avis på folk som har såna tillgångar på jobbet!!

HenRRik skrev:
Nänä!! Finns det att köpa färdigt och dessutom är billigt så krånglar jag inte i onödan!!

Har nog med projekt att lägga tid på! Springer alltid iväg en kväll eller 2 om man ska ge sig iväg och låna svarvar och fräsar.. Fan va jag är avis på folk som har såna tillgångar på jobbet!!

Finns på Oves!!!

Tror jag pyntade 300kr :tummenupp

HenRRik skrev:

allra helst när man inte har nå samvete o gör de på arbets tid :banana
men de har aldrig jag gjort :tungan
man kan säga att jag fick betalt för o göra risers till min xr allså..
undra vad chefen säger då :3freak

wannagofast skrev:
Jag planerar också risers till min 660, men hittar bara 18mm hos KTM..
Får man fråga var du köpt dina??

Köpte mina samtidigt som jag köpte hojen hos Lelles, fanns på hyllan. Svindyra och de var 0.5mm för smala för styret + hålen felborrade. Vart asförbannad såklart, men Lelles ligger 10mil bort så jag modifierade dom själv istället, samma tid som det skulle tagit och göra egna nya....

Hur pass mycket kan man höja styret utan att vajrar, slangar och kablar blir för korta?

inga problem att höja 35-40mm va? :confused:

MaTtE_Å skrev:
Hur pass mycket kan man höja styret utan att vajrar, slangar och kablar blir för korta?

inga problem att höja 35-40mm va? :confused:

30mm som jag har var gränsen för att dekompen skulle kunna vara monterad, övriga vajrar såg ut att ligga på gränsen.

-PLM- skrev:
30mm som jag har var gränsen för att dekompen skulle kunna vara monterad, övriga vajrar såg ut att ligga på gränsen.

tackar! :tummenupp
ska ta och kolla upp det när jag skruvar lös styret...
men jag tar nog och höjer med 30mm för å vara på den säkra sidan...

David P. skrev:
Precis. Folk har pippi på att det ska vara ett märke på grejorna o att det måste kosta multum. Jag fixade mina med vanlig borrmaskin/fil o råämne från järnaffärn.

Vurppuckar fram- o bakaxel o fotpinnar, styreshöjare, distanser, bromsdistans inkl bult, etc: ca 200:-. Snålhet kan vara en starkt drivande kraft! :hihi

/Dave
Tja.. KTM risers 18mm kostar ca 250 spänn.. Inte så jäkla "hårigt", eller hur?

wannagofast skrev:
Tja.. KTM risers 18mm kostar ca 250 spänn.. Inte så jäkla "hårigt", eller hur?

Beror på hur du räknar. Priset är ca 1000% dyrare än hemmagjorda. O så sett är det ju hårigt...

Det drar ju iväg efter lite småsaker, blir som att handla på IKEA.

/Dave

David P. skrev:
Beror på hur du räknar. Priset är ca 1000% dyrare än hemmagjorda. O så sett är det ju hårigt...

/Dave

japp,,jag har byggt ett eget avgassystem risers o några andra smålösningar på min xr..
i slutändan har jag nog sparat bra mycke pengar.
även dom andra hojarna när jag fixar dom får känna på min gnidighet.

håller som bäst på med att bygga ett par risers som jag ska svetsa fast på ett par fästen som ska sitta i gaffelbenen på zxr,n så att den kan få känna på fighter andan.
ny styrkrona=2500 kr
egengjord= 0 kr
kanske inte lika snyggt men fullt användbart.

somsagt.. är grym avis på er som har möjlighet att bygga sådana grejor. jag hade faktiskt kunnat tänka mig att gå ner en ansenlig peng i lön för att jobba i en verkstad där tillgångar finns i maskiner och material!

David P. skrev:

/Dave

Hmmm, du får 25:- av mig för ett par såna du har gjort och sen betalar jag frakten hem till dörren :D Blir bra va? :tummenupp

-PLM- skrev:
1974391 30mm som jag har var gränsen för att dekompen skulle kunna vara monterad, övriga vajrar såg ut att ligga på gränsen.

Antar att det varierar med mc modell. Är det någon som har testat höja på en KLR 650?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon