Fundering runt kopping Thunderace och var kan man beställa lameller till den?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej!
Råkat ut för en slirande koppling på en Thunderace. Börjar slira på ca 8000 varv vid fullt pådrag på högre växlar och när man skall koppla upp den på bakhjulet så vill den lyfta för att sen tappa ner framhjulet igen som om bakdäcket hade släppt lite men det är dock bara nån vecka gammalt.
Gillar att leka och är inte alltid jättesnäll mot grejerna måste nog tilläggas.

Problemet är att när jag söker på internet så hittar jag fan inga lameller till en YZF Thunderace 97, är det samma som till R1 eller gillar dom inte min hoj bara?
Tips på vad och vart man borde handla?

Sen kanske en dum fråga men är nybörjar på mcmeck, om jag sätter i hårdare fjädrar i korgen så borde den ju bli starkare men finns det nån nackdel med hårdare fjädrar? Ända jag kan tänka mig är att kopplingen blir mer agresiv om man kan säga så.
Har nån nått tip eller synpunkt på det så dela gärna med er.
Och om hårdare fjärdar är att rekomendera, är det nå special eller säljs dom överallt?

Tacksam för alla tip och svar

Last edited:
Heter modellen YZF1000R och fanns 96-01? I så fall finns det kopplingslameller i Duells sortiment. Kostar 609kr. Artikelnummer 10-775 (ej samma som någon R1, men samma som FZR1000 93-95).

Japp den heter yzf 1000r Thunderace. Tack så jättemycket för tipset skall ringa dom i eftermiddag.

Japp den heter yzf 1000r Thunderace. Tack så jättemycket för tipset skall ringa dom i eftermiddag.
598kr på Touringbutiken såg jag just. :tummenupp
De har även fjädrar för 128kr som enligt dem ska vara "ca 15% hårdare än originalfjädrarna".

En nackdel med hårdare fjädrar är att det kan bli lite tyngre att trycka in kopplingshandtaget.

Tänk på att inte bara flytta dina gamla stålskivor rakt över när du byter lamellerna. Blästra eller slipa ytan på dem lite så den blir lite uppruggad. Annars riskerar du att bränna de nya lamellerna ganska snabbt.

Tänk också på att de nya lamellerna ska ligga i olja ett tag innan du monterar dem. Så att de får suga åt sig lite. Hur länge de ska ligga beror på vem man frågar, men har du möjlighet att låta dem ligga över natten så räcker det iaf.

Jättetack för bra mecktips. Har beställt på touringbutiken nu så får hoppas det kommer bli ordning på hojen om ca 10 dagar då det skall dyka upp.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN