Fundering om vad som är "motorcykeln"

• Thread starter Thread starter des
  • Start date Start date

des

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
SXV 550
Gokväll!

Hur mycket får man egentligen bygga om en motorcykel?
Säg att jag köper en veteranmotorcykel på 1000, bygger om och svetsar och har mig så att ramen blir identisk med en ny tusenkubikare, tex R1.
Jag köper även en R1 motor på 1000cc (kanske inte exakt) kåpor, dämpare, tank och allt annat så det blir en R1.

Är detta olagligt?
Om inte, varför inte?

Har inga planer på att göra det själv men kul att veta vad som gäller :confused:

Last edited:
får du igenom allt på besiktningen så är jag nästan säkert på att du får det.

/Blommen

Kanske kan registrera in den som "amatörbyggt fordon"?

Bilprovningen hänvisar till:
http://www.sfro.com/

http://www.sfro.com/besinfo.mc.html
Citat:
"I sammråd (sic!) med vv har bestämts att man kan utifrån en inköpt ram kan bygga upp en mc och ändå utnyttja amatörbyggnadsreglerna, om den uppbygda cykelen (sic!) inte är en kopia av orginalet (sic!). Kravet är dels att det inte är en komplett byggsats utan att man "raggar" resten av delarna på annat håll och dels att den färdiga cyken på väsentligga (sic!) punkter avviker från den fabrikstillverkade cykel (sic!). Exempelvis annan gaffellutning, annan motor eller bakram."

Korrigeringar från citatet:
1. Samråd (ej "sammråd")
2. Originalet (ej "orginalet")
3. Väsentliga (ej "väsentligga")
4. Cykeln (ej cykel).

Så, då blev min gamla svensklärare glad också (korrekt återgivning av källa). :D

Last edited:
Det blir som att bygga ett amatörbyggt fordon.
Problemet är att det blir fortfarande dyrt att försäkra pga. att FB går då efter vikt/effekt förhållandet m.m.

// Linus

Eldstorm skrev:
2587155
Så, då blev min gamla svensklärare glad också (korrekt återgivning av källa). :D

Ah, gamla hederliga sic. Jag blir alltid avundsjuk när någon får använda det. Måste börja citera oftare.

Japp....kw/kilo gäller på amatörbyggda fordon och sedan kanske man även ska fundera på att bygga något "eget" istället....för annars kanske det blir tal åturuppbyggnad istället...och det blir inte kul att besiktiga!!

För om även ramen kommer ifrån en annan hoj, men liknar en R1:a och har exakt samma konfigurering som en orginal R1:a, så behöver det inte betyda att den är "amatörbyggd" utan kan klassas som återuppbyggnad.

Och det är inte lätt att få tex. Yamaha eller någon leverantör att skriva något intyg på att de delar du använt dig av uppfyller de kraven som en orginal hoj levererad av dem har.

Det kan bli ett väldigt stort hål in plånboken....:tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back