Fundering kring Estonia!?

Nä. UFO är en omöjlighet, det kan vilken vetenskapsman eller forskare som helst förklara. Det finns helst enkelt inte tillräckligt mycket energi i hela universum för att kunna transportera en farkost mellan olika solsystem eller galaxer. Glöm UFO:n, de har aldrig funnits och kommer aldrig finnas.
Nu säger jag absolut inte att det var ett UFO som var orsaken här för det låter helt galet.
Men vet du vad UFO innebär?
Det betyder inte rymdfarkost som konstiga gröna gubbar färdas i.

Nu säger jag absolut inte att det var ett UFO som var orsaken här för det låter helt galet.
Men vet du vad UFO innebär?
Det betyder inte rymdfarkost som konstiga gröna gubbar färdas i.
I dagligt tal betyder UFO att det är utomjordiskt, men det är klart att det även kan tolkas bokstavligt, "oidentifierat...".

BUMP!

BUMP!

En gång i tiden var det där konspirationsteorier men nu verkar dom vara bekräftade?

Jag tror politikerna visste mer redan på den tiden. Locket lades ju på ganska tidigt.

BUMP!

Vad är det du länkar till egentligen?

1765653984692.png

1765654080969.png

Kan läsa på aftonbladet om du anser astt det är en bättre tidning.
Eller kvartal om du är prenumerant.
Ger inte mycket för Aftonbladet, men de förnekar i alla fall inte evolutionen. Så de hamnar högre upp än Världen Idag.
Föredrar DN om vi skall hålla oss till tidningar och inte tidskrifter.
Men alla får ju givetvis läsa de som de själva gillar.

Baltic Marine Technical Investigation Group har ju lanserat sig själva som den alternativa haverikommissionen.
Lars Ångström är ju en av de drivande där.
Estonia är inget nytt ämne för han. Han var ju drivande om de avsågade räckena, som inte var avsågade osv.
(Källa: https://magasinetfilter.se/filterbubblan/bonuslasning-estonia/)

Orkar inte läsa 200+ sidor rapport från honom. Kan någon sammanfatta vad han hävdar denna gång?

Ger inte mycket för Aftonbladet, men de förnekar i alla fall inte evolutionen. Så de hamnar högre upp än Världen Idag.
Föredrar DN om vi skall hålla oss till tidningar och inte tidskrifter.
Men alla får ju givetvis läsa de som de själva gillar.

Baltic Marine Technical Investigation Group har ju lanserat sig själva som den alternativa haverikommissionen.
Lars Ångström är ju en av de drivande där.
Estonia är inget nytt ämne för han. Han var ju drivande om de avsågade räckena, som inte var avsågade osv.
(Källa: https://magasinetfilter.se/filterbubblan/bonuslasning-estonia/)

Orkar inte läsa 200+ sidor rapport från honom. Kan någon sammanfatta vad han hävdar denna gång?
ChatGPT?

Hålet i båten sägs inte kunna komma från att ha träffat botten utan det måste ha varit en annan farkost inblandad.

Så vitt jag förstår så säger denna "undersökning" inte vad som orsakade skadan utan man konstaterar att skadorna inte skedde när hon la sig på botten, det hände innan.

Vart är i såna fall den farkosten?
Den borde ju rimligtvis ha sjunkit, legat kvar skadad eller limpat i nödhamn.
Det var såklart ett UFO som gjorde det! Som ryssarna hade stulit från rymdlingarna. För att hämnas på Sverige för att vi är så häftiga.

Så vitt jag förstår så säger denna "undersökning" inte vad som orsakade skadan utan man konstaterar att skadorna inte skedde när hon la sig på botten, det hände innan.
Skulle väl formulera det som så att de belyser avsaknaden räkneexempel på hur skadorna skulle ha uppstått.
Något som den riktiga haverikommissionen inte räknade jätteutförligt på. Varken då eller nu.
BMTIG har gjort beräkningar själva och Ångström vill ju gärna vinkla det till att det är nått fuffens därmed.
Men beräkningarna från BMTIG är ju öppna och någon annan instans kan ju lätt göra samma beräkningar på materialet och se om de stämmer.
Enklast vore väl ändå att haverikommisionen räknade på den information de själva har och ser om de kommer fram till samma slutsats.
Största möjlighet till miss i beräkningen är väl att ena parten säger att det finns berg under bottensedimentet medans den andre hävdar att det inte gör det.

Har inget emot att fler, privatspanare eller inte, utreder Estonia olyckan. Är alltid bra med flera synvinklar på saker.

Totalt amatör på detta, men tycker att
Estonia olyckan luktar lite unket.
Som glad amatör så tänker jag hur en flaska sjunker...är flaskan helt fylld under sjunket, så uppnår den ju ändå inte några större hastigheter= inte såååå förbannat mycket energi som frigörs vid kontakt med botten.
En flaska med lite luft i sej- den sjunker lite saktare.
Estonia var lite som en luftfylld flaska tänker jag= ännu mindre energi som frigörs då den dunkar i botten.

Last edited:
Som glad amatör så tänker jag hur en flaska sjunker...är flaskan helt fylld under sjunket, så uppnår den ju ändå inte några större hastigheter= inte såååå förbannat mycket energi som frigörs vid kontakt med botten.
Estonia var lite som en luftfylld flaska tänker jag= ännu mindre energi som frigörs då den dunkar i botten.
Det behöver inte gå fort för att få våldsamma rörelsemängder i en såndär tvålkopp.

Det behöver inte gå fort för att få våldsamma rörelsemängder i en såndär tvålkopp.
Mycket rörelseenergi även i mycket små hastigheter. Händer att om fartyg vid tilläggning, om de kommer lite snett även i krypfart slår hål i bordläggningen mot någon vinkel på kajen.

Oavsett, där är mycket mysko med hela Estoniahistorian.

Stålflaska isåfall, en jäkla massa stål.
3ggr densiteten av glas...
Och jo, det är en jäkla massa energi som ska tas omhand om då skrovet träffar botten.
Låt oss anta att den träffar botten stillsamt med ynka 3m/s (nästan 11km/t). Då båten vägde 15000 ton blir det en sjuk rörelseenergi (m*v*v/2) ca 70MJ. Dvs i samma härad en 20kg stridsvagnsmina. Jag har sett live vad det gör med ett fordon...

Tänkte lite till.....det händer ibland😏, tar man en pilk till fiske som exempel, så drar den ju ner med en jävla fart- det har jag sett med egna ögon.
Och, tänker man att fören vattenfylls hastigt o lustigt så blir det ju lite samma sak, tämligen lite motstånd i vattnet mot ett tämligen strömlinjeformat skrov....och även tar i beaktande stålets densitet kontra vatten....jooo- då kan nog även ett delvis luftfyllt skepp sjunka rätt snabbt, med hög anslagsenergi....
Men, oavsett detta- så luktar Estonia historien unket, där finns för mycket i detta som gör att ivf jag anser att vi undanhålla ren fakta.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...