Fundering angående effekt och ålder.

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Hoj
Ingen just nu
Hallå. Nu har jag en känsla av att jag har gjort en väldigt stor tabbe..:gråta

När jag skulle köpa min MC så frågade jag några om vilken klass 750cc var i.

Och alla sa att det var Mellan, men nu när jag kollar i pappret och googlar lite så börjar jag bli lite orolig... Eftersom det har med effekt att göra :död

Står i papprena: "Motorcykeln provad och godkänd men angiven effekt. Ursprunglig effekt 79KW (107HK) sänkt genom begränsning i förgasare" Vad menas med det? "ursprunglig effekt" Känns som det menas att den inte har samma effekt som den haft förut eller något :va

Så, vilken klass är då min MC i? Ni får tycka jag är korkad... Tycker själv jag är jävligt korkad som inte läste på innan köpet...:huvet

Vad ska du ha den till för körkort?

25kw eller 35kw?

Om du ska ha den till 35kw alltså "A2" så måste ursprungseffekten vara 70kw eller lägre.
Om du ska ta begränsad-tung så får du ha vilken ursprungseffekt som helst!

Vad ska du ha den till för körkort?

25kw eller 35kw?

Om du ska ha den till 35kw alltså "A2" så måste ursprungseffekten vara 70kw eller lägre.
Om du ska ta begränsad-tung så får du ha vilken ursprungseffekt som helst!

Lycka till med att få uppkörning innan nyår för 25kw är det slut med sen.

Är du säker?! Nu vart jag lättad som fan! :Bugar

Strypt kanske den är men det spelar ingen roll, du kommer inte kunna köra upp på den nästa år. Om du inte ska ta A obegränsat så är det A2 som gäller och då får som sagt inte ursprungseffekten överstiga 70 kW, vilket din hoj gör. Bara att sälja och köpa nytt om det inte ska räknas som olovlig körning.

Känns som att jag får studera detta.

Jag hade tänkt att ta mellan med tanke på att jag är 18. Men med dom nya reglerna verkar allt förvirrande :confused::näsblod

Har du inte redan körkort och du är 18år kommer du ej få köra hojen du köpt, inget förvirrande med det alls.

Allt står på körkortsportalen så kika där

Din hoj är klassad som tung och har för mycket kw för att kunna köras på a2 kortet. Hojen är gissningsvis strypt till 37kW? för att få billigare försäkring back in the days.

Så antingen är det bara att sälja och skaffa svagare hoj, bygga klart den och stunta på inhägnat område eller köra den olagligt men ge fan i att klota rejält :tummenupp

Din hoj är klassad som tung och har för mycket kw för att kunna köras på a2 kortet. Hojen är gissningsvis strypt till 37kW? för att få billigare försäkring back in the days.

Så antingen är det bara att sälja och skaffa svagare hoj, bygga klart den och stunta på inhägnat område eller köra den olagligt men ge fan i att klota rejält :tummenupp

Blir nog det sist nämnda :gnissla Hade inte nå stora planer på att klota så hoppas jag slipper det. :tummenupp

Kom precis på att, om jag ska ha den till inhängnat hoj.. Det står ju att strypningen sitter i föggarna, och jag fick med 4 extra föggar. Hur ser strypningen ut? Man blev ju sugen på att prova ta bort strypningen nu :gnissla

Detta är Nollvisionens trafiksäkerhet! :död

Tanken är att du ska tycka det är så besvärligt och dyrt att du skiter i att ta hojkort...:(

Färre nya hojåkare = färre döda är bara för oss med hjärna, de utan kör ändå. :dummer

Strypningen brukar vara en spärr ovanpå trottlarna så att du inte kan gasa fullt, den billiga varianten, eller andra fuggar som är mindre och ger lägre effekt över hela registret, den dyra varianten.

Som föregående säger, du måste TYVÄRR byta hojen om du vill köra den på körkort-A2.

Men låt inte det avskräcka dig, regeringen är bara ett fetto som försöker hindra dig från att göra det bästa i världen :tummenupp

Som föregående säger, du måste TYVÄRR byta hojen om du vill köra den på körkort-A2.

Men låt inte det avskräcka dig, regeringen är bara ett fetto som försöker hindra dig från att göra det bästa i världen :tummenupp

Känns faktiskt som att jag inte kommer ta kortet om jag inte hittar någon annan hoj för ett rimligt pris :gnissla

Känns faktiskt som att jag inte kommer ta kortet om jag inte hittar någon annan hoj för ett rimligt pris :gnissla

Ajdå, jag antar att eftersom du är på en budget, så har du kollat mycket efter det "rätta priset".
Och förhoppningsvis köpt den nu i höst.
Om du säljer den nu till våren kanske du kan få iväg den för ett par tusen extra och köpa en annan hoj, men vad vet jag, marknaden är ju generellt hetare på våren :tungan

Det finns billiga o bra hojar att övningsköra med t.ex Kawasaki ER 5 eller Suzuki SV 650. Båda dessa hojar är ofta strypta till 25 kW av föregående ägare samt har en orginaleffekt på 50 resepektive 70 hk. Även Honda CB 500 platsar i den kategorin
Dessa ligger klart under gränsen på 95 hk.

Lite dyrare hojar är Kawasaki ER 6 (72 hk original) eller Yamaha FZ 6 i 78 hk utförande eller Ducati Monster 600, 620, 695 eller Honda CBF 500 alt 600 med ABS bromsar.

Last edited:
Blir nog det sist nämnda :gnissla Hade inte nå stora planer på att klota så hoppas jag slipper det. :tummenupp

:7peta Tänker inte komma med ngn moralkaka men åka omkring med fel kort är rätt korkat :dummer
Det handlar väl inte bara om att klota, det räcker med en vanlig poliskontroll så lär det ju vara kört, är det ngt som farbror blå älskar så är det att kolla hojar:arsele
Men du tänkte väl blåsa förbi varenda snutkontroll på bakhjulet som den berömda "BRASSARN" !

:7peta Tänker inte komma med ngn moralkaka men åka omkring med fel kort är rätt korkat :dummer
Det handlar väl inte bara om att klota, det räcker med en vanlig poliskontroll så lär det ju vara kört, är det ngt som farbror blå älskar så är det att kolla hojar:arsele
Men du tänkte väl blåsa förbi varenda snutkontroll på bakhjulet som den berömda "BRASSARN" !

Ja, det är väl inte det smartaste, men jag är en sån som det inte spelar någon roll vem som läxar upp mig. Lär mig aldrig. :näsblod

Ja, det är klart att det räcker med en kontroll. Men det jag syftade mest på ang. klotning var att det blir ett helvete då. Ingen försäkring som täcker eller något, och då är det ju förjävla tråkigt. Men blir man stoppad så får man ju böter och kanske annat straff:va Inte så insatt i vad som händer.

Men vet av egen erfarenhet att man får böter och blir av med delar om man åker trimmad mofes. :huvet

Ja, det är väl inte det smartaste, men jag är en sån som det inte spelar någon roll vem som läxar upp mig. Lär mig aldrig. :näsblod

Ja, det är klart att det räcker med en kontroll. Men det jag syftade mest på ang. klotning var att det blir ett helvete då. Ingen försäkring som täcker eller något, och då är det ju förjävla tråkigt. Men blir man stoppad så får man ju böter och kanske annat straff:va Inte så insatt i vad som händer.

Men vet av egen erfarenhet att man får böter och blir av med delar om man åker trimmad mofes.
:huvet

:tummenupp Då vet du ju hur det kan gå...
Bättre att göra som någon annan skrev,sälj hojhelvetet i vår och köp rätt hoj istället :yoparty
Har du tur kanske du kan hitta nån att byta med:banana

Men vet av egen erfarenhet att man får böter och blir av med delar om man åker trimmad mofes. :huvet
Skaffa körkort eller dra tillbaka till moppenet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...