Fundering angående effekt och ålder.

När du vant dig lite till hoj-världen kommer du att inse att detta inte var ett speciellt kostsamt misstag.

Onödigt ja, kostsamt nej.

Skaffa körkort eller dra tillbaka till moppenet

Också ska det ju finnas en gammal och vis suris som alltid vet bäst.

Är fullt medveten om att det är korkat att köra utan kort. Men då får jag väl vara korkad då. Körde ju utan kort när jag köpte den innan jag ställde in den för vintern och projekt start.

Jag läste dom reglerna i mitten av sommaren och insåg att jag skulle få jävligt bråttom(är 21 år). Som tur va klarade jag det precis. I ditt fall så skulle jag ha väntat att köra ute på vägarna och satsa på banan istället:tummenupp
Dels för att jag inte vill möta folk utan körkort på vägarna.
Och om du nu åker ändå, tänk på konsekvenserna. Vad jag läst här på sporthoj så är det många som kraschar första hojen! Och då gäller ingen försäkring. du kanske inte bara kraschar hojen, någon bil också. och då spelar det inte roll vems fel det är. du åker oförsäkrat+utan kort= du får pynta allt!:glömdet
Var försiktig!

Man hittar en SV650 för 20-25k, då är den minst 10 år yngre än din nuvarande hoj dessutom.
Sälj skiten eller håll dig borta från vägarna, ifall du kör på någon (behöver absolut inte vara ditt fel) så har du ingen gällande försäkring, har MYCKET svårt och tro att du skulle vilja betala för någons sjukvård ifall hen blir invalid resten av livet.
Man kan tycka att "vafan, jag kan ju köra så vad fan ska jag med kortet till?" men så fort olyckan är framme och du inser att du kommer få betala hela kalaset själv så kommer du ångra dig innerligt.
Har kvaddat två hojar och det är en oerhörd lättnad att veta att försäkringsbolaget tar hand om allt, fyfan för att sitta utan ersättning om något händer....
Vi kan inte hindra dig från att köra utan gällande försäkring men om du nu tvunget ska göra det så ta det lugnt, bara för att man kan köra ordentligt så innebär inte det att alla andra i trafiken också kan det.
Lycka till, hoppas du säljer hojen och köper dig en annan som är godkänd!

Också ska det ju finnas en gammal och vis suris som alltid vet bäst.

Är fullt medveten om att det är korkat att köra utan kort. Men då får jag väl vara korkad då. Körde ju utan kort när jag köpte den innan jag ställde in den för vintern och projekt start.

Jag är ett år äldre än dig, men tack för att jag är gammal och vis :tummenupp

Alltså, sluta skriva "kör inte utan kort, men om du ändå ska köra så kör försiktigt...". Han ska inte köra utan kort.
PunGKt!:fakta
Det är ointressant vem som betalar om det händer något. Risken att det händer något minskar om man vet hur man ska göra. Dvs har genomgått en körkortsutbildning.
Om någon nu anser sig så superbt självlärd att denne kan köra utan utbildning är det väl bara att boka en uppkörning? Det blir ju inte så dyrt om man inte behöver ta lektioner...:7peta

Ja, det är väl inte det smartaste, men jag är en sån som det inte spelar någon roll vem som läxar upp mig. Lär mig aldrig. :näsblod

På motorcykel finns det bara en som läxar upp dig. Det är inte farbror blå. Det är farbror Döden. Ta bort strypningen på din 750:a, ut och gasa på för att känna hur det känns, gör ett litet litet misstag i hög fart, vilket du ganska säkert kommer att göra, och du är död.

Eller har du koll på vad som händer om du tex trycker hårt resp mjukt i frambromsen mitt i en kurva?
Bakbromsen i samma? Motorbromsa hela kurvan? Gasa i kurvan? Plötsligt ligger massa grus på 70-vägen pga väglagning, det svänger mycket, massor av stressade bilister och lastbilar bakom dig som vill köra om dig huller om buller om du sänker farten för mycket. Hur gör du då? Hur ska du tvärnita när du ligger i 120 och det plötsligt är stopp där framme pga olycka?

Detta är ingen moralpredikan, det är en kör-inte-ihjäl-dig predikan.
Ta körkort för faen.
Så du kan överleva där ute i mer än fem minuter inte bara genom tur utan också genom riktig träning och kunskap.

På motorcykel finns det bara en som läxar upp dig. Det är inte farbror blå. Det är farbror Döden. Ta bort strypningen på din 750:a, ut och gasa på för att känna hur det känns, gör ett litet litet misstag i hög fart, vilket du ganska säkert kommer att göra, och du är död.

Eller har du koll på vad som händer om du tex trycker hårt resp mjukt i frambromsen mitt i en kurva?
Bakbromsen i samma? Motorbromsa hela kurvan? Gasa i kurvan? Plötsligt ligger massa grus på 70-vägen pga väglagning, det svänger mycket, massor av stressade bilister och lastbilar bakom dig som vill köra om dig huller om buller om du sänker farten för mycket. Hur gör du då? Hur ska du tvärnita när du ligger i 120 och det plötsligt är stopp där framme pga olycka?

Detta är ingen moralpredikan, det är en kör-inte-ihjäl-dig predikan.
Ta körkort för faen.
Så du kan överleva där ute i mer än fem minuter inte bara genom tur utan också genom riktig träning och kunskap.

Har faktiskt tänkt igenom det hela, och har bestämt mig för att ta kortet ändå. Går ju ut skolan nu till sommaren, och hoppas på att få jobb direkt. Och då blir det en hoj som jag får köra med, men har en känsla av att jag kommer ha kvar 750in ändå. Har redan fått en viss kärlek till den :gnissla

Nu är du på banan igen!:) Bra tänkt!
Det är en del slit med att få det, men känslan när man väl har kortet i sin hand...
Och ännu mer känslan av att ha blivit rätt bra på det här med att köra hoj. Sagt i all ödmjukhet.
Körlektionerna är dessutom bland det roligaste jag nånsin gjort. Ut på landsvägen, stanna och snacka lite, "nu tar du de där kurvorna igen, och så får jag se att du gör rätt den här gången", fan vad det va kul! Köra, snacka, köra, snacka. Och till slut, "nä, nu är vi klara med det här, iväg på uppkörning med dig".

Ja, varför inte behålla 750:n. När det är dags för tungt kort kan du ju övningsköra privat med den, och köra upp på den.

Lycka till!

Håller med ovanstående talare, ta kortet. Va målinriktad å gör det till ditt projekt, försök att få me en polare också så blir ännu bättre. Jag och brosan fixade lappen ihop, körde upp samma dag och vi klarade oss 26 maj 2009:rock Känslan går knappt att beskriva, de va strålande sol denna dag och vi hade varsin sprillans ny hoj ståendes i garaget. Nästan så jag får gåshud när jag tänker tillbaks:)
Grejen är den att det är inte så jävla jobbigt, vi började ta körlektioner i mitten på april och körde upp 6 veckor senare.
När du väl skrivit in dej på körskolan, snacka med dom, tala om dina mål, va ödmjuk och påläst så kommer dom hjälpa dej på bästa sätt.

Håller med ovanstående talare, ta kortet. Va målinriktad å gör det till ditt projekt, försök att få me en polare också så blir ännu bättre. Jag och brosan fixade lappen ihop, körde upp samma dag och vi klarade oss 26 maj 2009:rock Känslan går knappt att beskriva, de va strålande sol denna dag och vi hade varsin sprillans ny hoj ståendes i garaget. Nästan så jag får gåshud när jag tänker tillbaks:)
Grejen är den att det är inte så jävla jobbigt, vi började ta körlektioner i mitten på april och körde upp 6 veckor senare.
När du väl skrivit in dej på körskolan, snacka med dom, tala om dina mål, va ödmjuk och påläst så kommer dom hjälpa dej på bästa sätt.

Ja, det är ju alltid roligare att göra någonting med någon. Är ju bara det att jag är den ända som är intresserad av mc här omkring :gråta

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti