Fundering över motardval 2012: KTM 690 SMC R 2012 eller HUSABERG FS 570 2011?

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Ktm kommer med ny 690 smc för 2012, nu med 690 cc och kanske något lättare.
Husaberg gör väl inga 2012'or av FS 570 - kanske kommer det något annat längre fram...

Har inte haft någon Husaberg men däremot Ktm 690. Har man roligare på en Fs 570 måntro?
Husan är väl en mer renodlad motard/bancykel, lättare, rappare/kvickare och med tätare
serviceintervaller.

Va tror ni?

motards.jpg
 

Bifogat

  • motards.png
    motards.png
    106.6 KB · Visningar: 170
Jag har kört båda.
Det ändå som talar för 690:n är serviceintervallerna, och bättre bromsar då.
Men husan är så lätt så den stannar på en femöring ändå.
 
Rekommenderar du 690'n framför Husan?

Nej, jag är väldigt nöjd med husan.
om jag ska byta så blir det ren racemotard. 690:n är en väldigt bra maskin. Men husan är rappare, smidigare och roligare. :)
 
Hur ofta byter du olja/filter på 570'n? Var 10'e timma?
3.5h, men då kör jag typ 75-80% bana.
Enligt boken så är det längre intervaller, kör man gata så är nog 10-15 inte orimligt.
 
Tänk på att Husan inte har något tändingslås!
690:in är lite mer gatanpassad bekvämare å man slipper serva.
 
Tyvärr så svänger man så förbannat i vad man skall "gå för"...
Ena dagen känns en renodlad motard eller enduro m. motardkitt helrätt och i nästa stund är man inne på en streethoj ex Superduke. En ny Ktm 690 Smc är väl kanske den bästa kompromissen..

Tyvärr kör man betydligt mindre än vad man önskar. En Enduro med motardkitt som ex Ktm 530 Exc ger möjlighet för både grus/isbus samtidigt som man kan köra lite landsvägsbus. Det finns en -08 på blocket på ca 70h.
Sen går det (läs;kommer att finnas) att få tag i nya 2011'or av Fs 570 med kompletterande endurohjul för ungefär motsvarande belopp som nya Ktm 690 Smc. Då har man nya grejer får såväl grus-/is-/landsvägsåka...
Men isåkning 2012 känns långt borta i västra götaland so far!! :-)
 
Vad kommer du köra mest av?

Jag valde bort FE med motardkit för att jag kör i princip inge enduro.

Det kanske blir nåt iskit till nästa år, men jag ångrar inte att jag köpte motarden med "rätt" bromsar utan adapterplatta o grejer.
 
Det blir mest landsvägsåka. Jag kommer inte köra ngn renodlad endurokörning endast grusvägar, lättare skogsvägar
samt iskörning och då tror jag att en Fs 570 med endurohjul m. distanser kan funka bra.
 
köp 690 smc,n Husan är en Race hoj. Älskar du byta olja o filter var 5-10e tim så visst Kör, men tänk va skönt att bara behöva varje 1000 mil (690 2012 !!) (2011=750) skulle aldrig vänta så länge själv men,, och Garantier kolla upp Ang Husan så förstår du=0.. och om du vill köra grusväg ibland går det ju att konventera om med Enduro hjul.. se Konvertering av KTM 690 SMC till KTM 690 Enduro.. QuBaR skrev ang. detta för ca 3 år sen. och sen att 690 smc´n "2012 är 100gr snyggare än Husan säger ju Allt. :)) Lycka till med valet men tänk smart..
 
vilket Ägg man är såg nu vaf,, du har ju eller haft en 690, ja gääääsp man kanske ska läsa inläggen först. Hm ;(
 
6 mån garanti var det på min husa när jag köpte den.
 
Lite OT men hur upplever du 570in mot 650in? Har en -08 å e toknöjd me hojen, men har ändå ett sug efter en 570...

Jag har inte kört 650 på bana. Men effektmässigt kan jag inte påstå att det skiljer skitmycket för bakhjulsåkning o gatbus.
Det som jag kände skillnad var när man lyfter framhjulet. Jag tänkte alrig på det på 650:n men när man körde 570:n så kändes det. Det gungar liksom till i 650:n i sidled när man drar upp den, det gör inte 570:n. Den är mycket stabilare redan där.

Jag gillar 570:n starkt.

http://www.youtube.com/watch?v=lDjTn97nTK8
 
Trevlig film. Lite fjädringsinställningar på Kotten framför dig hade gjort skillnad kan jag tänla mig. :7peta Nästa gång det vankas bankörning så säger man till. ;)
 
Trevlig film. Lite fjädringsinställningar på Kotten framför dig hade gjort skillnad kan jag tänla mig. :7peta Nästa gång det vankas bankörning så säger man till. ;)

Haha, ja, det är inte omöjligt. Men mycket beror det oxå på gaspåslaget. Han mackar på ordentligt. Inge feglir där inte. :)

Banan i järpen. Tänkte du komma upp o köra?
 
Bra det, ingen minns en fegis. En bana jag inte har kört på måsta jag givetvis få prova. Detta år får det dock bli rehab och återhämtning. Det är nog många som vill prova den banan. Lägg ut en tråd med datum och kostnad och kolla intresset ska du se. Så hjälper du även till att få fler ut på bana.
 
Bra det, ingen minns en fegis. En bana jag inte har kört på måsta jag givetvis få prova. Detta år får det dock bli rehab och återhämtning. Det är nog många som vill prova den banan. Lägg ut en tråd med datum och kostnad och kolla intresset ska du se. Så hjälper du även till att få fler ut på bana.


Vi hade körningar där 3år i rad tror jag det var. Det var ganska klent dom första 2 åren. 3:e gick det hyffsat.
Nu har dom startat en motorklubb däruppe som gör körningar på kortvarsel, halvdagar.

Så då är det ingen mening att vi kör heldagar längre, jag tror inte vi får ihop så det går runt tyvärr.

Men är du sugen kan jag hojta till när det börjar vankas. Med lite tur kanske man kan få dom o göra en heldag nåt i sommar med lite längre framförhållning. Då kan man kanske lura hit lite folk.
 
Back
Top