Funderar på vinterhoj.

Issue

Apan
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
690 smc -10
Tja.
Vet att det redan finns flera trådar, har lästa många av dom!

Jag har 4-5km till jobbet och behöver en stabil hoj att pendla med. Har kollat på 525exc, 250exc dr350, xr400 och massor andra, men det är svårt. Kan inte ett skit om dom här grabbarna. Vilka har elstart tex? Vilka har längre intervaller mellan oljebytena? Sträckan jag kommer köra är 50 och 70 i Linköping. Oftast är det väl snöslask men det kan ju frysa på. 15-25kkr känns som ett moget pris.

Här är några andra funderingar jag skulle vilja ha svar på.
- Hur är det att köra hoj på vintern, slår jag ihjäl mej om det är riktigt halt ute?
- Skvätter det mycke snö/vatten så man blir skitig?
- Behöver jag full utrustning för 5km?
- Är byxor(utöver mina jobbarbyxor då) nödvändigt?
- Hur skiljer sej försäkringen mellan dom olika hojjarna? Är det cc och hk som styr?
- Kommer jag tröttna och sakna bilen?

Tack på förhand!
Mickey

Hur långt är ett snöre? Det finns nog lika många svar på denna fråga som medlemmar på SH. Här kommer min åsikt: Det sista du nämner är nog det troligaste. Men det finns dom som kör hoj året runt. Du kanske är en av dom. Ta en lite mindre hoj. På vintern i trafiken klarar man sig med mindre effekt iaf. Och ja, det kan göra riktigt ont att ramla på asfalt. Om man dessutom slår i något fast eller mötande föremål är risken stor att det gå riktigt illa. Därför ska man bara köra motorcykel på bana. Elstart eller inte tycker inte jag spelar roll. Däremot serviceintervallen. En TTR, XR eller DR verkar vara lämplig. KTM hojjarna du nämner är lite för mycket racing och meck. Husaberg och reggade japanska crosshojjar lika så.

Ok. Det är inget tvång med hoj men det känns som ett billigt alternativ. Bilen jag har nu är inte min men det är jag som lagar och försäkrar den och det känns som den faller isär. Blir dyrt i längden. Så en hoj borde bli billigare tycker jag. Det enda som känns som en motgång är väl om jag måste ha riktigt mycke kläder på mej att krångla med när jag kommer fram till bilen.

Förstår att det är en åsiktsfråga men jag är så lite insatt i dom här motorcyklarna som man kan bli så några tips från er är garanterat bättre än att jag väljer en hoj slumpmässigt.

jag hade en gammal honda xl 250 med 23 tums framhjul, den va helt underbar på vintern :) och den kostar nästan inget så de gör inget om man får salt på den :P
och vill du inte det ska stänka upp så får du bygga på stänkskärmarna lite så de täcker mera av sprutet :)
som stövlar rekommenderar jag fodrade gummistövlar, det duger om man bara har en 250 den kan inte sparka tillbaka, byxorna ska du ha något som är vatten tätt och varmt (överdrags byxor med benskydd under duger bra), jacka är också lika dant med, bara den är varm och någorlunda vatten tät så kan man ha skydd under, biltema har billiga skydd så där kan du införskaffa dem, sedan rekommenderar jag också att du köper biltemas styrmuffar så det inte blåser och kommer vatten på händerna för det blir skit kallt då :P
integralhjälm är att föredra på vintern :)

hmmm va det något mera nu, kan ju leta upp en bra anons på några skojiga motorcyklar som man kan ha på vintern.

en vintermotorcykel ska va billig, ha lite effekt, va ganska låg, hålla länge, tåla salt, va skit ful så den inte blir stulen, kunna gå att lita på alltid :)

Med min lilla erfarenhet av att pendla till jobbet, så håller jag med föregående.
Men det jag upplevde som jobbigast var däck valet. Jag har provat med motard, cross och dubbat (8 -10mm dubb). Åker man med odubbat o bränner på en isfläck i en kurva så ligger man ner, inte så roligt start på dagen :näsblod. Men att åka med "vanliga cross isdäck" blir asfalten som is istället. Har gjort rätt underliga vurpor på båda sätten. Det går iof åka i 10km/h så går det men inte så roligt, kan man ju lika gärna åka moppe eller cykel.

Ett förslag skulle vara grovmönstrade däck som är dubbade med samma dubb som är till vinterdäcken för bil. Vet inte om det finns några sådana, men det skulle ju kunna gå att dubba själv. Har dock inte provat, så vågar inte säga att det är bra.

Vet inte hur ni har det med isfläckarna i Linköping. Men det är något att tänka på.

Jag åker 2,5 mil till jobbet varje dag.
Jag kör med goretex ställ och stövlar. Lite kall ibland men det funkar.
Köpte ett par nya Heidenau m+s däck som hitills har fungerat bra ifos har inte varit ng riktig is här i stockholm än.
En bra o billigt objekt för dig vore ju detta tycker jag :D
http://www.blocket.se/vi/19174675.htm?ca=11_s
Bara tanka o köra o billigt att försäkra.

Det säkraste på vintern, är att åka moppe. Låg effekt så det inte spinner loss och kastar runt en och ett fordon som är så lätt att man orkar hålla emot när (inte om) det släpper. Jag körde i stan under många år med en skotermoppe med dubbade vintersulor på separata fälgar. Det gick kanonbra och man tog sig fram snabbare än om jag hade försökt ta hojen. Variomatväxlad så det bara var att gasa/bromsa och lämnr därför fötterna fria att stötta med. Dessutom var det bara att dra på sig stor overall och boots tillsammans med hjälmen, så var man klar.

Tack för alla tips och erfarenheter ni delat med er av. Tror det spricker på att man måste klä sej så pass iaf.. Med det jobbet jag har nu finns det inte riktigt utrymme att byta om osv. Kanske byter jag jobb nästa år och då kan det nog bli aktuellt med en vinterhoj.

Satsa på en 150cc skoter! Kompisen har en Yamati 150cc som toppar 110 och drar 0.3 liter milen oavsett hur man kör. Kostar i princip ingenting i varken inköp eller att äga och går inte sönder. Har gått snart 2000 mil och har bara byttat olja, filter o tankat den. Slitdelar går ju.. däck o så. Men annars inget.

Rekomenderas VARMT! Man sitter gott och rätt skyddat. Den har även högt o fult kåpglas som avviar vinden oerhört effektivt samt handtagsvärmare :hihi.

Nae, det är det ultimata att ha som billigt pendlarfordon om man inte har för långt till jobbet. Finns käcka dubbdäck också.. Funderar själv på att köpa en sån faktiskt, det är så jävla smidigt :P Med megastort fack under sadeln också så kan man tillomed göra mindre veckohandlingar med den.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back