Funderar på vattenfri glykol

En fråga som kommer till mig är:
Har någon haft ett problem med detta?
Alltså, helt seriöst?

Håller med dig. Känns som att folk har förmycket fritid att sitta och fundera. Det enda kylproblem jag märkt efter 30års mc åkande var om det blev lite strul på startgrinden en varm sommardag vid cross tävling så man inte kom iväg.
På landsväg aldrig någonsin rätt att man suttit fast i trafik i stora sydeuropa städer.
 
En fråga som kommer till mig är:
Har någon haft ett problem med detta?
Alltså, helt seriöst?
Med tanke på utbudet av produkter så har rätt många haft det.
Har träffat en man med en nyinköpt begagnad ZX-10R som överhettade.
Vi lyckades inte lösa det men efter läst inläggen i den här tråden så kan jag gissa en orsak.
 
Mängden produkter och en artikel från ett företag som säljer lösningar för att ”rena” vattnet är enligt mig ingen ”verklighet”.
Det finns ju oändligt med hälso och hudvårdsprodukter…men har vi egentligen problem som dom löser, eller sitter problemet innanför skallbenet?
 
Jag har alltid kört etylenglykol och blandat med vatten direkt ur kranen och det har orsakat exakt noll problem med kylsystemet på alla fordon jag ägt hittills...
 
Vad har folk här i kylaren när de kör bana?
 
Vad har folk här i kylaren när de kör bana?
Waterwetter (eller motsvarande) och batterivatten eller möjligen kranvatten.
Det är tvingande om du ska tävla och att rekommendera annsrs då glykol blir otroligt halt och svårsanerat om det hamnar på banan. Dessutom kyler Waterwetter betydligt bättre än vatten och glykol.
 
Ser några fördelar med det, som vissa människor som totalt skiter i service, brukar inte se vackert ut med 10år gammal glykol i kylsystem.

Att det absorberar mindre energi än vatten borde inte spela någon större roll, vätskan behöver ju bara transportera värmen mellan motorn och kylaren vilket inte tar lång stund. Så länge värmeöverförings-förmågan är liknande eller bättre jämfört med vatten/glykol-blandning. Även om motorn skulle gå någon grad varmare finns det ju så gott som alltid goda marginaler om kylsystemet är i bra skick. Är ju termostaten/kylfläkten som styr temperaturen i >99% av fallen ändå.

Men onödigt och onödigt dyrt är det defenitivt.

Men vänd på frågan. Om du köpt ett fordon som har vattenfritt kylmedium i sig som tillverkaren hävdar inte behöver bytas på 20 år och du inte märker några problem med fordonet, hade du bytt tillbaks till glykol?

Jag hade nog låtit det ligga kvar tills jag var tvungen att dränera kylsystemet av någon annan anledning.

Men betala för det ur egen ficka gör jag inte, speciellt när man behöver köra "pre treatment"-prylar för att få ut allt vatten med så drar ju kostnaden iväg och känns helt onödigt så länge man byter kylvätska med några års mellanrum.
 
En fråga som kommer till mig är:
Har någon haft ett problem med detta?
Alltså, helt seriöst?
Jag kan tänka mig att en topp med kalkavlagringar i kylkanalerna på avgassidan spricker pga av temperaturskillnaderna på godset mellan insugsidan och avgassidan.
Citat: The most common cause of a cracked cylinder head is overheating. slut citat
1699185295456.png
 
Last edited:
Jag kan tänka mig att en topp med kalkavlagringar i kylkanalerna på avgassidan spricker pga av temperaturskillnaderna på godset mellan insugsidan och avgassidan.
Citat: The most common cause of a cracked cylinder head is overheating. slut citat
View attachment 491579

Undrar var uppgiften om en diesel som ger värme nog till en 7-rumsvilla vintertid kommer från?

Sedan commonrail så har i vart fall mina dieslar varit så effektiva att dom ibland måste bränna olja vid sidan av motorn för att ge någon värme alls till kupén - eller ens själv komma upp i vettig arbetstemperatur.
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Undrar var uppgiften om en diesel som ger värme nog till en 7-rumsvilla vintertid kommer från?

Sedan commonrail så har i vart fall mina dieslar varit så effektiva att dom ibland måste bränna olja vid sidan av motorn för att ge någon värme alls till kupén - eller ens själv komma upp i vettig arbetstemperatur.

JA bränslevärmaren standardmonteras ofta o har som enda funktion att fixa kupevärme , sen får folk betala extra för o få fjärr,klocka o kunna köra den pvärmare om dom inte köpt den med.

Elvärmehjälp finns också
 
Undrar var uppgiften om en diesel som ger värme nog till en 7-rumsvilla vintertid kommer från?

Sedan commonrail så har i vart fall mina dieslar varit så effektiva att dom ibland måste bränna olja vid sidan av motorn för att ge någon värme alls till kupén - eller ens själv komma upp i vettig arbetstemperatur.
Jag vet ju iofs ställen där man har stoooora dieslar som fungerar både som UPS och värmekälla till fastigheten, och då snackar vi 7000-rummare ;) Inte enda värmekälla dock, men man tar tillvara på överskottsvärmen.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top