Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fullständigt USELT. Det är vattnet som svarar för kylningen av motorn genom två egenskaperFinns många fördelar med vattenfri glykol men hur bra är det på att hålla nere temperaturen i motorn utan vatten? Vatten är ju bättre på kyla ner motorn än vad glykol är?
Finns inga fördelar, inte för motornFinns många fördelar med vattenfri glykol men hur bra är det på att hålla nere temperaturen i motorn utan vatten? Vatten är ju bättre på kyla ner motorn än vad glykol är?
Kalkavlagringar får du ju bara om vattnet dunstar bort, och det ska det inte göra i kylsystemet. Avjoniserat vatten kommer däremot suga joner ur blocket. Allt vill vara i balans.Fullständigt USELT. Det är vattnet som svarar för kylningen av motorn genom två egenskaper
låg viskositet vilket gör att det virvlar i kanalerna och överför värme från kylkanalernas väggar även till vätskan i mitten på kanalen.
hög värmekapacitet vilket innebär bra kylning med förhållande vis litet flöde, motorn klarar kylningen med en relativt liten kylvätskepump.
Den vanliga blandningen av 50 % etylenglykol med 50 % vatten är bäst för din motor.
Köp färdigblandat så slipper du blanda avjoniserat vatten / batterivatten med koncentrerad glykol.
Avjoniserat vatten / batterivatten för slippa kalk i motorn, kalkavlagringar som ger sämre kylning.
+1 på den. Avjoniserat eller destilerat vatten är ganska aggressivt mot metaller. Av den anledningen måste man passivera rörledningar som man ska använda för avjoniserat vatten. Det är inte gjort i motorer i bilar och motorcyklar.Kalkavlagringar får du ju bara om vattnet dunstar bort, och det ska det inte göra i kylsystemet. Avjoniserat vatten kommer däremot suga joner ur blocket. Allt vill vara i balans.
Fast Evans olja har väldigt hög kokpunkt över 180° och därför kan inte packningar skadas av för högt tryck. Det samma gäller med slangar.Finns inga fördelar, inte för motorn
Ormolja!
Inget illa menat men skit som "Evans" är ungefär lika med "Det okända" på tv4"
Folk som gör pengar på mystik.
60/40 borde ju räcka för att vattnet inte ska frysa och få den bästa kylförmåga. Beroende på vars man bor om det blir lägre än -25 kanske man bor köra 50/50.Att köra blandningen 50/50 är ju mest för att slippa tänka på om det blir rejäla minusgrader ute, och för att inte behöva "finlira" för att uppnå den optimala köldbeständingheten, för den är inte 50/50, men det är ett enklet mått.
Rent teoretiskt borde väl en avsevärt mindre glykolmängd räcka att tillsätta i vattnet för att skapa det rostskydd som man önskar erhålla?
Finns det någon som vet mer om vilken mängd man egentligen bör ha för att klara korrosionsskyddet i motorn?
Skulle systemet vara helt slutet så skulle man i princip inte behöva några tillsatser alls, men nu finns det ju luftvandring.
I så fall borde väl bromsvätska vara optimalt, om det bara är kokpunkt som räknas?Fast Evans olja har väldigt hög kokpunkt över 180° och därför kan inte packningar skadas av för högt tryck. Det samma gäller med slangar.
Renault har använt en glykol de kallar Glaceol sen 60-talet som alltid är färdigblandad. De var tidiga med aluminium topp och lösa foder. Går att köpa för 250 kr på 5liters dunk. Värt att testa kanske.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Haha nä det är klart att det inte bara är kokpunkten som räknas.. Dessutom så är Evans det mest skonligaste du kan ha i kylaren för metallen. Däremot så kyler det ju sämre utan vatten så chansen att motorn tar skada blir ju större.I så fall borde väl bromsvätska vara optimalt, om det bara är kokpunkt som räknas?
Trycket i kylsystemet bör bestämmas av den övertrycksventil som finns i systemet, ofta locket till expansionskärlet.Fast Evans olja har väldigt hög kokpunkt över 180° och därför kan inte packningar skadas av för högt tryck. Det samma gäller med slangar.
Kalkavlagringar får du om yttemperaturen inne i kylkanalerna i motorn är tillräckligt hög.Kalkavlagringar får du ju bara om vattnet dunstar bort, och det ska det inte göra i kylsystemet. Avjoniserat vatten kommer däremot suga joner ur blocket. Allt vill vara i balans.
Avjoniserat vatten minskar genom sin lägre ledningsförmåga korrosionen i värmesystem.Kalkavlagringar får du ju bara om vattnet dunstar bort, och det ska det inte göra i kylsystemet. Avjoniserat vatten kommer däremot suga joner ur blocket. Allt vill vara i balans.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Richa blickar framåt mot 70 år i branschen
Bike var på plats på Richa ... |