Funderar på vattenfri glykol

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Finns många fördelar med vattenfri glykol men hur bra är det på att hålla nere temperaturen i motorn utan vatten? Vatten är ju bättre på kyla ner motorn än vad glykol är?
 
Finns många fördelar med vattenfri glykol men hur bra är det på att hålla nere temperaturen i motorn utan vatten? Vatten är ju bättre på kyla ner motorn än vad glykol är?
Fullständigt USELT. Det är vattnet som svarar för kylningen av motorn genom två egenskaper
låg viskositet vilket gör att det virvlar i kanalerna och överför värme från kylkanalernas väggar även till vätskan i mitten på kanalen.
hög värmekapacitet vilket innebär bra kylning med förhållandevis litet flöde, motorn klarar kylningen med en relativt liten kylvätskepump.
Den vanliga blandningen av 50 % etylenglykol med 50 % vatten är bäst för din motor.
Köp färdigblandat så slipper du blanda avjoniserat vatten / batterivatten med koncentrerad glykol.
Avjoniserat vatten / batterivatten för slippa kalk i motorn, kalkavlagringar som ger sämre kylning.
 
Last edited:
Nackdelar med ren glykol:
"I sin rena form fryser etylenglykol vid cirka -13°C, medan blandningen etylenglykol och vatten kan förbli flytande vid mycket lägre temperaturer."
"lägre (jämfört med propylenglykol) förmåga att absorbera värme (det vill säga cirka 50 %av vattnets värmekapacitet)."
 
Misstänker att Ååke menar vattenfritt kylmedel, och inte glykol. Typ Evans t.ex
 
Finns många fördelar med vattenfri glykol men hur bra är det på att hålla nere temperaturen i motorn utan vatten? Vatten är ju bättre på kyla ner motorn än vad glykol är?
Finns inga fördelar, inte för motorn

Ormolja!

Inget illa menat men skit som "Evans" är ungefär lika med "Det okända" på tv4"
Folk som gör pengar på mystik.
 
Last edited:
Fullständigt USELT. Det är vattnet som svarar för kylningen av motorn genom två egenskaper
låg viskositet vilket gör att det virvlar i kanalerna och överför värme från kylkanalernas väggar även till vätskan i mitten på kanalen.
hög värmekapacitet vilket innebär bra kylning med förhållande vis litet flöde, motorn klarar kylningen med en relativt liten kylvätskepump.
Den vanliga blandningen av 50 % etylenglykol med 50 % vatten är bäst för din motor.
Köp färdigblandat så slipper du blanda avjoniserat vatten / batterivatten med koncentrerad glykol.
Avjoniserat vatten / batterivatten för slippa kalk i motorn, kalkavlagringar som ger sämre kylning.
Kalkavlagringar får du ju bara om vattnet dunstar bort, och det ska det inte göra i kylsystemet. Avjoniserat vatten kommer däremot suga joner ur blocket. Allt vill vara i balans.
 
Kalkavlagringar får du ju bara om vattnet dunstar bort, och det ska det inte göra i kylsystemet. Avjoniserat vatten kommer däremot suga joner ur blocket. Allt vill vara i balans.
+1 på den. Avjoniserat eller destilerat vatten är ganska aggressivt mot metaller. Av den anledningen måste man passivera rörledningar som man ska använda för avjoniserat vatten. Det är inte gjort i motorer i bilar och motorcyklar.
Nu är det förvisso så mycket joner och annat i glykolen så det har förmodligen ingen som helst betydelse men det betyder ju bara att i bästa fall så gör det ingen skillnad utan är bara pengar i sjön att använda avjonat vatten. I sämsta fall kan det förstöra motorn.
 
Att köra blandningen 50/50 är ju mest för att slippa tänka på om det blir rejäla minusgrader ute, och för att inte behöva "finlira" för att uppnå den optimala köldbeständingheten, för den är inte 50/50, men det är ett enklet mått.
Rent teoretiskt borde väl en avsevärt mindre glykolmängd räcka att tillsätta i vattnet för att skapa det rostskydd som man önskar erhålla?
Finns det någon som vet mer om vilken mängd man egentligen bör ha för att klara korrosionsskyddet i motorn?
Skulle systemet vara helt slutet så skulle man i princip inte behöva några tillsatser alls, men nu finns det ju luftvandring.
 
Finns inga fördelar, inte för motorn

Ormolja!

Inget illa menat men skit som "Evans" är ungefär lika med "Det okända" på tv4"
Folk som gör pengar på mystik.
Fast Evans olja har väldigt hög kokpunkt över 180° och därför kan inte packningar skadas av för högt tryck. Det samma gäller med slangar.
 
Att köra blandningen 50/50 är ju mest för att slippa tänka på om det blir rejäla minusgrader ute, och för att inte behöva "finlira" för att uppnå den optimala köldbeständingheten, för den är inte 50/50, men det är ett enklet mått.
Rent teoretiskt borde väl en avsevärt mindre glykolmängd räcka att tillsätta i vattnet för att skapa det rostskydd som man önskar erhålla?
Finns det någon som vet mer om vilken mängd man egentligen bör ha för att klara korrosionsskyddet i motorn?
Skulle systemet vara helt slutet så skulle man i princip inte behöva några tillsatser alls, men nu finns det ju luftvandring.
60/40 borde ju räcka för att vattnet inte ska frysa och få den bästa kylförmåga. Beroende på vars man bor om det blir lägre än -25 kanske man bor köra 50/50.
 
Renault har använt en glykol de kallar Glaceol sen 60-talet som alltid är färdigblandad. De var tidiga med aluminium topp och lösa foder. Går att köpa för 250 kr på 5liters dunk. Värt att testa kanske.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Renault har använt en glykol de kallar Glaceol sen 60-talet som alltid är färdigblandad. De var tidiga med aluminium topp och lösa foder. Går att köpa för 250 kr på 5liters dunk. Värt att testa kanske.


Skickat från min iPad med Tapatalk


Ja, och ciderdamejeanner i glas som expansionkärl....
 
I så fall borde väl bromsvätska vara optimalt, om det bara är kokpunkt som räknas?
Haha nä det är klart att det inte bara är kokpunkten som räknas.. Dessutom så är Evans det mest skonligaste du kan ha i kylaren för metallen. Däremot så kyler det ju sämre utan vatten så chansen att motorn tar skada blir ju större.:huvet
 
Fast Evans olja har väldigt hög kokpunkt över 180° och därför kan inte packningar skadas av för högt tryck. Det samma gäller med slangar.
Trycket i kylsystemet bör bestämmas av den övertrycksventil som finns i systemet, ofta locket till expansionskärlet.
Så trycket bör aldrig vara ett problem, och det är vätskans expansion som kommer att styra det till största delen.
Övertrycket har ju också en funktion - att höja kokpunkten väsentligt.
65/35 blandning glykol/vatten ger väl annars optimalt frostskydd?
Men för avkylning och koppling till korrosionsrisken så funderar man på om det inte skulle funka lika bra att köra ett fordon på kranvatten sommartid?
Eller kanske bättre, eftersom det har bättre avkylande förmåga.
Funkar ju på utombords båtmotorer :va
 
Kalkavlagringar får du ju bara om vattnet dunstar bort, och det ska det inte göra i kylsystemet. Avjoniserat vatten kommer däremot suga joner ur blocket. Allt vill vara i balans.
Kalkavlagringar får du om yttemperaturen inne i kylkanalerna i motorn är tillräckligt hög.
Ser man på ett värmesystem så är det en koncentration av kalkavlagringar i värmepannan.
Det är inte jämt fördelat med lika mycket kalk på ytorna i elementen/radiatorerna.
Förklaringen är att lösningen av CaCO3 i vatten är en exoterm reaktion (enthalpin sjunker, det utvecklas värme) höjs sedan vattentemperaturen så går reaktionen baklänges dvs CaCO3 avlagras på den varma ytan enligt jämviktslagen.
Det räcker alltså med att höja temperaturen på vatten för att kalk ska fällas ut för ju varmare vattnet är dessto sämre är lösligheten för CaCO3. Vattnet behöver inte avdunsta.
För många andra salter är det tvärtom, lösligheten ökar vid stigande temperatur.
1698845967654.png
 
Kalkavlagringar får du ju bara om vattnet dunstar bort, och det ska det inte göra i kylsystemet. Avjoniserat vatten kommer däremot suga joner ur blocket. Allt vill vara i balans.
Avjoniserat vatten minskar genom sin lägre ledningsförmåga korrosionen i värmesystem.
Och minskar risken för kalkutfällning på varma delar av motorn, tex kalkutfällning i kylkanalerna i toppen på motorn.
Därför är det enklast med färdigblandat. Tycker jag.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top