Funderar på turbo

Motorn redo för demontering:

DSC05645.jpg

Och så kom det paket idag :)

DSC05644.jpg

En seriös fråga då så får vi se om någon svarar...

Tänkte göra en aluspacer 2 mm tjock. Min fråga är om den ersätter packningen under cylinderraden eller om jag ska ha en packning på var sida om spacern?

beror lite på hur mycke du tänker ladda

Över 0,9 så ska du nog köra packning på båda sidor

Det gör inte någon enorm skillnad men det kan vara den marginalen som skonar maskinen

Körbarhetsmässigt märker du nog ingen större skillnad heller
så jag skulle köra dubbelpackning

Mvh Peter

beror lite på hur mycke du tänker ladda

Över 0,9 så ska du nog köra packning på båda sidor

Det gör inte någon enorm skillnad men det kan vara den marginalen som skonar maskinen

Körbarhetsmässigt märker du nog ingen större skillnad heller
så jag skulle köra dubbelpackning

Mvh Peter

Tack för svaret!

Då kör jag dubbla, finns ju ingen anledning att chansa. :)

Tack för svaret!

Då kör jag dubbla, finns ju ingen anledning att chansa. :)

Jag pratade med Marklund ang. hur tjock spacer man skulle ha...rekomendera 1.5 mm på gixxer 750 och max laddtryck 1.0 bar..polarn har just nu 2 mm ..Enligt Marklund kunde man ladda som tusan då...
Han ska byta till en 1.5 mm som jag fixat till honom...

Det var en stark jävel som hade hojen innan mig tror jag. Bröt precis av hylsnyckeln när jag skulle lossa sträckbultarna i toppen... :rolleyes:

Är inte det en bra grej? :hihi

He he he..Jo de har du ju rätt i ...

Men blir lite väl lågt komp.
Räcker med 1 bar i denna lilla motor med detta chassie...
Ligga runt 220 hk är kalas de,och lådorna är en svaghet i dessa..tar stryk efter 230 hk...

Nu har ja lite funderingar. Jag och en polare tog några bärs och bestämde oss för att plocka av toppen och cylinderraden.

Några öl och en avbruten spärrnyckel senare var vi klara. Men ett litet frågetecken uppstod då vi noterade att topplockspackningen till gamla motorn (-96) och nya motorn som är den som används (eventuellt en -98) såg lite olika ut.

Cylinderraderna ser lite annorlunda ut men de hål som vi snart ska återkomma till återfinns på båda modellerna.

På en av topplockspackningarna saknas tre hål. Varför är det så?
Till råga på allt råkade vi blanda ihop dem så vi vet inte vilken som hör till vilken motorn. :)

För kännedom så finns samtliga hål med i cylinderfotspackningarna till båda motorerna.

DSC05650.jpg

Aktuell cylinderrad (med hål)

DSC05649.jpg

från gamla motorn (med hål)

DSC05648.jpg

olika...

DSC05652.jpg

aktuell cylinderfotspackning med hål

DSC05647-1.jpg

gamla cylinderfotspackningen med hål

Last edited:
Dom extra hålen eller om det var färre spelar ingen roll.

Vara likdant på Yamahapackningarna när vi fixade Rogers motor.

Dom extra hålen eller om det var färre spelar ingen roll.

Vara likdant på Yamahapackningarna när vi fixade Rogers motor.

Jasså, du har hittat min tråd med. :)

Spelar ingen roll? :va Borde inte det påverka kylningen av toppen? Jag tänker att jag vill ha mycket kylning när jag kör med turbo så jag borde ha en packning med många hål. Fast jag vet å andra sidan inte vad jag pratar om, jag gissar bara. :tungan

Jasså, du har hittat min tråd med. :)

Spelar ingen roll? :va Borde inte det påverka kylningen av toppen? Jag tänker att jag vill ha mycket kylning när jag kör med turbo så jag borde ha en packning med många hål. Fast jag vet å andra sidan inte vad jag pratar om, jag gissar bara. :tungan

Är du säker på att det är någon kylning i dom "extra" hålen?
Vi kollade med mc-kompaniet och den hojen funkade som den skulle efter operationen.

Inte helt lätt det där med kylning

En strypning i flöde på ett ställe kan faktiskt öka kylningen utav ett speciellt område i toppen

Det är inte för troligt att Yamaha gör en ersättningspackning som är sämre än den gammla

Jag förstår inte vad som händer. Våren kommer närmre och närmre men hojen blir bara i fler och mindre delar för var dag. :rolleyes:

Jag vill med ha turbo på min v-max! Kan ingen bygga en komplett sats och posta till mig! :yoparty:banana

IMG_0243.jpg

IMG_0244.jpg

Yes or no?

Tänkte att de skulle bli snyggt men nu när jag provat lite blev jag osäker... :gnissla

Sitter som bäst och ritar en cylinderspacer i autocad som ska stansas fram på jobbet så småningom. Lite småkul faktiskt. :)

autocad.jpg

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back