Funderar på ny mc

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Funderar på ny mc till nästa år men vet inte riktigt vad jag ska ha, nån här kanske kan ge mig något tips.
Kraven jag har är att den ska ha hyfsat krut, relativt billig försäkring ( max 6 tusen halv/hel ), ska vara lämplig för tjejen att åka med.

Har tittat runt en hel del på olika hojar men valet beror mer på vilket humör jag är på. Senast var det en aprilia tuono som gällde tills jag kollade upp försäkringen hos trygghansa 13 tusen halv/hel :huvet . Vet att det går att få billigare men kanske inte så billigt så att det hamnar inom min budget.
Jag är 25 så det är inte jättebilligt att försäkra hojen.

//Mheel

Mheel skrev:
Funderar på ny mc till nästa år men vet inte riktigt vad jag ska ha, nån här kanske kan ge mig något tips.
Kraven jag har är att den ska ha hyfsat krut, relativt billig försäkring ( max 6 tusen halv/hel ), ska vara lämplig för tjejen att åka med.

Har tittat runt en hel del på olika hojar men valet beror mer på vilket humör jag är på. Senast var det en aprilia tuono som gällde tills jag kollade upp försäkringen hos trygghansa 13 tusen halv/hel :huvet . Vet att det går att få billigare men kanske inte så billigt så att det hamnar inom min budget.

//Mheel

Aprilia falco eller vtr firestorm, två schyssta halvsportiga maskiner med bra försäkring. vtr kan du försäkra för 6000 hel/hel genom hondaförsäkringen.

Mheel skrev:

//Mheel

Nya BMW R 1200 S

Den kommer ha märkesförsäkring så du borde kunna försäkra den hel/hel för under 6000 kr

fogerty skrev:
Aprilia falco eller vtr firestorm, två schyssta halvsportiga maskiner med bra försäkring. vtr kan du försäkra för 6000 hel/hel genom hondaförsäkringen.

Har tyvärr inte sett någon halvkåp modell som jag tycker är snygg.

Mheel skrev:

//Mheel

köp en honda cb 900 :)
ganska fin faktiskt!

men ärligt billigare än så borde det bli. kollade på mig 18 år för min r6a på halv å det gick på 13 tusen!

vh

slangarn skrev:
Jag har en GSXR1000-02 blå/vit som är reggad 78kw till salu, betalar 8000kr helår/helförsäkrat hos TH (32år, mc-kort 16år, zon 4).

Den är säkert för dyr för min del i inköp.

Mekus skrev:
Nya BMW R 1200 S

Den kommer ha märkesförsäkring så du borde kunna försäkra den hel/hel för under 6000 kr

Blir för dyr för mig i inköp. Har inte tänkt att köpa en splitterny mc utan en med några år på nacken.

tja min gamla zxr750 e inte såå dyr.
cbr 600 om du tar en honda försäkring e väl ganska billig.

Mheel skrev:

Blir för dyr för mig i inköp. Har inte tänkt att köpa en splitterny mc utan en med några år på nacken.

CB 900 F Hornet. Lägg ner lite pengar på att göra den mer "streetfightig" så har du ett projekt också.

Som sagt ovan, Hornet.....

Mitt andra förslag är att köpa en speed triple, äger själv en 05:a som jag betalar 6700:- spänn för hel/hel...... :tummenupp

Honda, BMW och Triumph har alla märkesförsäkringar hos If med rätt trevliga premier. Deras premier är nog svårslagna med tanke på din ålder. För mig (25 år Uppsala) finns det inget bolag som kan mäta sig med märkesförsäkringarna. T.ex. kostar en Hornet 600 runt 20' för mig hos TH hel/hel och 16' halv/hel hos Bilsport & MC. Samma hoj kostar runt 4' hel/hel hos If.

Här finns prislistor för de olika försäkringarna

www.if.se

Mheel skrev:

En R1100 S (föregångaren till 1200 s) kostar 2940 hel/hel i riskzon 1. Den har funnits några år

Mr Mac skrev:
Honda, BMW och Triumph har alla märkesförsäkringar hos If med rätt trevliga premier. Deras premier är nog svårslagna med tanke på din ålder. För mig (25 år Uppsala) finns det inget bolag som kan mäta sig med märkesförsäkringarna. T.ex. kostar en Hornet 600 runt 20' för mig hos TH hel/hel och 16' halv/hel hos Bilsport & MC. Samma hoj kostar runt 4' hel/hel hos If.

Här finns prislistor för de olika försäkringarna

Parentes; de där märkesförsäklringarna är ju bara ett enda jävla skämt. Funkar bara så länge man har touringhoj eller dylikt, inte sport. Ursula (CBR 600 F -96) går iaf bara att få trafikförsäkrad, till samma kostnad som en helförs annars. Och BMW försäkrar väl inte heller sina nya, sportigare hojar?
:3freak

Jag betalar 4800:-hel/hel för min Hayabusa, som förövrigt är till salu.

Den har tillräckligt med kraft att ta med tjejen på en sväng :tuttar

Om du är inne på twin och försäkringar väger tungt så kan du titta på Caponord - lite stor och tung kanske, men billig offroad-försäkring. Jag betalar knappa tre för hel/hel.
Fantastisk maskin, väldigt allsidig.

Syss skrev:
Parentes; de där märkesförsäklringarna är ju bara ett enda jävla skämt. Funkar bara så länge man har touringhoj eller dylikt, inte sport. Ursula (CBR 600 F -96) går iaf bara att få trafikförsäkrad, till samma kostnad som en helförs annars. Och BMW försäkrar väl inte heller sina nya, sportigare hojar?
:3freak

Ja, om du skall ha en R-hoj 600-1000 kubik så ja.

BMW har försäkring för alla sina hojar. K1200s (164 hästar) kostar 6 papp år helförsäkrat som mest av alla deras modeller.

Honda Blackbird kanske du också räknar som touring? Den är i nivå med K1200s i försäkring och är helt klart sportig men inte det optimala valet runt någon go-cart-bana så klart.

Det finns givetvis en anledning till att koltrasten är billig i försäkring kontra hondas andra hojar i R-klassen.

Xjr 1300 Yamaha!!Billiga i inköp å billiga att försäkra på Lf Inte så många hästar orginal , men för 17000:- så får du ca 35 hästar till på slangen å då har du plötsligt 135hästar på slangen.(Akra 4-1 + Dynojet kit +Inställning av luftburk och ventiler + bänkningen)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla