Funderar på ny mc

Funker Vogt skrev:
Ja, om du skall ha en R-hoj 600-1000 kubik så ja.

BMW har försäkring för alla sina hojar. K1200s (164 hästar) kostar 6 papp år helförsäkrat som mest av alla deras modeller.

Honda Blackbird kanske du också räknar som touring? Den är i nivå med K1200s i försäkring och är helt klart sportig men inte det optimala valet runt någon go-cart-bana så klart.

Det finns givetvis en anledning till att koltrasten är billig i försäkring kontra hondas andra hojar i R-klassen.


Jo, jag räknar faktiskt blackbirden som en sporttouring... Men å andra sidan kan man ju fråga sig vad kriterierna är. Om det är att man ska kunna åka långt, snabbt och förhållandevis bekvämt så fins det faktiskt en massa sporthojar som passar in på det. Men nog om det.

6 000 är ju iofs inte mycket i försäkring, är det oavsett person då eller?

Det jag menar är att märkesförsäkringarna har en massa villkor som inte gör dem speciellt lämpliga för exv yngre personer (Exv, Hondas dubbla självrisk som då blir 25 000 under 24 år eller vad det är) eller för den delen folk som har de sportigare hojmodellerna. Men visst, det är ju de som är mest utsatta, men jag tycker det smakar lite surt i munnen när även de som har avtal med fabrikanterna själva är så ovänligt inställda till sporthojarna...

Jaja, jag borde väl inte klaga, som 19-årig tjej finns man i princip inte ens med i statistiken => väldigt bra försäkringspremier... :tummenupp
 
Syss skrev:
Jo, jag räknar faktiskt blackbirden som en sporttouring... Men å andra sidan kan man ju fråga sig vad kriterierna är. Om det är att man ska kunna åka långt, snabbt och förhållandevis bekvämt så fins det faktiskt en massa sporthojar som passar in på det. Men nog om det.
Ja, och just pga det attraherar den inte de gasglada sporthojskollektivet och därav lägre försäkring. Och i Hondaförsäkringen klassas just koltrasten som en Sporttouring (eller om det var supertouring, minns inte)
Syss skrev:
6 000 är ju iofs inte mycket i försäkring, är det oavsett person då eller?
På BMWn eller Koltrasten? På Koltrasten är det beroende på antal körkortsår och vart man bor (inte på fysisk ålder) om jag inte minns fel. Jag skulle få den (fyra års A-kort) för 6 papp i sthlm.

På BMWn är det oavsett person. Dock tyvärr bara för folk över 30. Och BMWn har ju gjort rundor på under 8 minuter på ringen (7.57). Och det är det inte många med rettor som gör tex. Gerry Nordström har väl kört på 8.06 om jag inte minns helt fel med en R1. Men BMWn kanske inte räknas som sport för att spättan som sitter bakpå faktiskt inte behöver sitta som i en gyn-stol? :hihi

Syss skrev:
Det jag menar är att märkesförsäkringarna har en massa villkor som inte gör dem speciellt lämpliga för exv yngre personer (Exv, Hondas dubbla självrisk som då blir 25 000 under 24 år eller vad det är) eller för den delen folk som har de sportigare hojmodellerna. Men visst, det är ju de som är mest utsatta, men jag tycker det smakar lite surt i munnen när även de som har avtal med fabrikanterna själva är så ovänligt inställda till sporthojarna...
Som jag fattar det (någon som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel), så sponsrar fortfarande det övriga modellerna i Hondas märkesförsäkring Fireblades och 600:ornas försäkringarpremie. Priset är ändå som sagt beroende på att de som köper Blade tex kraschar långt mer än de på en koltrast. Att försäkringarna inte lämpar sig för yngre personer är inte så konstigt, det är ju en konsekvens av historiken.

Att försäkra en bil med samma prestanda som en Blade för en 25-åring brukar bli väldigt dyrt det med för att dra en parallel till bilvärlden. Visst, bilen är dyrare, men ändå.

Syss skrev:
Jaja, jag borde väl inte klaga, som 19-årig tjej finns man i princip inte ens med i statistiken => väldigt bra försäkringspremier... :tummenupp
Var glad för det säg. :tummenupp

[edit syftningsfel]
 
Funker Vogt skrev:
Ja, och just pga det attraherar den inte de gasglada sporthojskollektivet och därav lägre försäkring. Och i Hondaförsäkringen klassas just koltrasten som en Sporttouring (eller om det var supertouring, minns inte)

Det är iofs inget problem enligt mig, jag skulle hellre ha en sporttouring än en extremsporthoj, med tanke på hur jag använder min hoj. Men nu är ju en dylik hoj lite stor va, själv är man ju bara katiga 163 cm över havet och jag tycker en BMW är lite väl stor och klumpig.

Funker Vogt skrev:
På BMWn eller Koltrasten? På Koltrasten är det beroende på antal körkortsår och vart man bor (inte på fysisk ålder) om jag inte minns fel. Jag skulle få den (fyra års A-kort) för 6 papp i sthlm.

På BMWn är det oavsett person. Dock tyvärr bara för folk över 30. Och BMWn har ju gjort rundor på under 8 minuter på ringen (7.57). Och det är det inte många med rettor som gör tex. Gerry Nordström har väl kört på 8.06 om jag inte minns helt fel med en R1. Men BMWn kanske inte räknas som sport för att spättan som sitter bakpå faktiskt inte behöver sitta som i en gyn-stol? :hihi


Helt okej försäkringspremie på BMW:n! Har egentligen ingenting alls emot BMW, de gör riktigt bra hojar enligt min erfarenhet, och försäkringen är också riktigt bra. Men jag tycker de japanska hojarnas märkesförsäkringar är ett skämt, jag menar, 25 000 i självrisk på Honda?

Funker Vogt skrev:
Som jag fattar det (någon som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel), så sponsrar fortfarande det övriga modellerna i Hondas märkesförsäkring Fireblades och 600:ornas försäkringarpremie. Priset är ändå som sagt beroende på att de som köper Blade tex kraschar långt mer än de på en koltrast. Att försäkringarna inte lämpar sig för yngre personer är inte så konstigt, det är ju en konsekvens av historiken.

Jo, tyvärr är det ju så. Det sker alldeles för många olyckor med hojar, och de flesta med unga förare. Det finns många förklaringar till det, tyvärr... Men det är ytterligare ett ämne helt utanför detta.

Funker Vogt skrev:
Att försäkra en bil med samma prestanda som en Blade för en 25-åring brukar bli väldigt dyrt det med för att dra en parallel till bilvärlden. Visst, bilen är dyrare, men ändå.

Ja, fifan, jag har inte ens råd att försäkra en bil, det kostar mera med trafikförsäkring på min fd bil (Mitsubishi Galant GLSi -88) än halvförsäkring på min CBR!

Funker Vogt skrev:
Var glad för det säg. :tummenupp

[edit syftningsfel]



Tro mig, det är jag mycket glad för! ;)
 
Syss skrev:
Det är iofs inget problem enligt mig, jag skulle hellre ha en sporttouring än en extremsporthoj, med tanke på hur jag använder min hoj. Men nu är ju en dylik hoj lite stor va, själv är man ju bara katiga 163 cm över havet och jag tycker en BMW är lite väl stor och klumpig.

Har du ens provsuttit en K1200s? :D Så stora är de inte kontra en cbr600. Men priset är i en annan division. Visst.

Syss skrev:
Helt okej försäkringspremie på BMW:n! Har egentligen ingenting alls emot BMW, de gör riktigt bra hojar enligt min erfarenhet, och försäkringen är också riktigt bra. Men jag tycker de japanska hojarnas märkesförsäkringar är ett skämt, jag menar, 25 000 i självrisk på Honda?

Som jag sa, det går inte ens runt med det. Så hur skulle det kunna vara ett skämt då? Priset sätts av antal krascher.

Syss skrev:
Jo, tyvärr är det ju så. Det sker alldeles för många olyckor med hojar, och de flesta med unga förare. Det finns många förklaringar till det, tyvärr... Men det är ytterligare ett ämne helt utanför detta.

Nej, eftersom de flesta unga kraschar på cbr600 och Fireblades. Inte på Blackbird, Funduro eller en K1200s.

Syss skrev:
Ja, fifan, jag har inte ens råd att försäkra en bil, det kostar mera med trafikförsäkring på min fd bil (Mitsubishi Galant GLSi -88) än halvförsäkring på min CBR!

Och ibland blir helt enkelt premien en turlott. :tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top