Funderar på enduro...

KTM 400EXC sägs vara den optimala hojen för den som både är ny & erfaren. Snäll men det finns kraft kanske inte lika hysterisk som 450, men annars är som sagt KTM 250-300 2-takt trevliga.
 
Har själv en Husa 390 som jag är tokigt nöjd med, kraft finns och blir över till det mesta man kan hitta på med en sån här hoj men samtidigt är det inte "för mycket" som det lätt kan bli med mycket kubik i skogen.
Men jag är ju frälst i de gamla och nya husorna...

...men sambon har en KTM 200 EXC, och bättre endurohoj får man leta länge efter. Lättkickat, helt ok med botten ork men inte så mycket på toppen att hojen är ute och far med en istället för tvärtom, lätt som en 125'a (ja, du kommer att få flytta, bära och allmänt konka runt på en endurohoj då och då, och då märks kilona snabbt). Lättmekat, bra ekonomi. Och jävla hoj att vara snabb i skogen är det med! Så är man grön på enduro kan jag inte rekommendera nått annat, och den duger mer än fint att utvecklas på.

Men som vanligt när det gäller endurocyklar...ju nyare desto bättre köp, och om man inte är på SM nivå så går det fortare med mindre kubik (125 - 200 2T och 250 - 300 4T är nog satans optimalt när det kommer till oss svenssons)
 
Jag köpte en WR426 för ett par veckor sen, har aldrig kört enduro tidigare, efter tre besök i skogen så önskar jag att jag köpt en 250 4T istället.
Nu är jag ganska stor och tung så jag hoppas att det blir bra med lite tillvänjning, annars får jag väl köpa en 250 också.
 
På min 450 -08 kontrollerade jag ventilspelet efter 5H, 15H, 50H, därefter kontroll var 50H. tar väl ca 1 H varje gång, en piss i mississippi om man lägger ihop all mektid som allt annat tar, så sluta tjata om att ventiler är så himla krångligt! är man inte beredd att meka lite ska man inte köra enduro... däremot att meka med gammal SKIT kan få vem som helst att tröttna

Fan vilken TUR att du finns här för oss, med din ödmjuka visdom. Led oss o leken O herre......

 
När det gäller geggmoppar...så är mekandet en stor del av det hela, och att kolla ventilspel lite då och då (för en normal motionär 2-3 ggr /år om man åker 60 timmar sisådär) är inte en anledning nog att välja den ena, eller den andra.

...för det stora jobbet är byten av däck, sköta fjädringen, tvätta luftfilter, smörja lager och hålla den rullande. Slitaget är helt bisarrt jämfört med gathojar.

Är man noga är det mer eller mindre samma tid i meck&pyssel som man kör.

...och det är här det skiter sig med äldre hojar som gått genom 4 motionärer, och har 10 år på nacken - allt är slut, i bästa fall har man bytt kolv i den gamla tvåtaktaren.

Det kostar att få ordning på sådant, lite länkagelager, hjullager, bromsskivor och renovering av gaffel, och varför inte ekrar/fälgbana för tidigare ägare aldrig spänt en eker - drar lätt iväg närmare 10'...och det är bara för att ha en hoj som fungerar.

Köpa lik billigt är att köpa sig en dyr renovering, som gör att hojen blir stående istället för att man är ute och vrider rullen i bött'.

My 2 c som det heter. :mattias


I skogen är fyrtakt är lite snällare och mer förlåtande, tvåtakt roligare/smidigare, skall det åkas grusväg så går tvåtakt fetbort direkt (av/på-grejen).

/J
 
När det gäller geggmoppar...så är mekandet en stor del av det hela, och att kolla ventilspel lite då och då (för en normal motionär 2-3 ggr /år om man åker 60 timmar sisådär) är inte en anledning nog att välja den ena, eller den andra.

...för det stora jobbet är byten av däck, sköta fjädringen, tvätta luftfilter, smörja lager och hålla den rullande. Slitaget är helt bisarrt jämfört med gathojar.

Är man noga är det mer eller mindre samma tid i meck&pyssel som man kör.

...och det är här det skiter sig med äldre hojar som gått genom 4 motionärer, och har 10 år på nacken - allt är slut, i bästa fall har man bytt kolv i den gamla tvåtaktaren.

Det kostar att få ordning på sådant, lite länkagelager, hjullager, bromsskivor och renovering av gaffel, och varför inte ekrar/fälgbana för tidigare ägare aldrig spänt en eker - drar lätt iväg närmare 10'...och det är bara för att ha en hoj som fungerar.

Köpa lik billigt är att köpa sig en dyr renovering, som gör att hojen blir stående istället för att man är ute och vrider rullen i bött'.

My 2 c som det heter. :mattias


I skogen är fyrtakt är lite snällare och mer förlåtande, tvåtakt roligare/smidigare, skall det åkas grusväg så går tvåtakt fetbort direkt (av/på-grejen).

/J

:tummenupp tack
 
Jag började köra enduro -95 & då på en Kawa KDX200 -95, otroligt förlåtande motor om man är nybörjare. Chassit kanske inte är så roligt även om det är en KX ram men fjädringen var lite sisådär men dög alldeles utmärkt för 3ggn/2stångebro/2Ränneslätt sen lade jag enduro på hyllan -99. 4-takt är snälla att köra med men jäklar vad dyrt det kan bli om det rasar så där är 2-takt betydligt billigare.
 
Jag som nybörjare är nöjd med min Gasgas EC300 (tvåtakt) så jag kan väl rekommendera den.
Fördelen med GG gentemot KTM är lägre inköpspris alt. fräschare hoj för pengen. GGn har dessutom lägre toppeffekt vilket talar för en lite mer nybörjarvänlig karaktär (gissning).

Min 300 har varit bekymmersfri. Jag har tappat lite skruvar, bytt olja på den någon gång och tvättat luftfilter (men det kommer man nog inte undan med annat hojval).
Dock fick jag byta från originalnålen till en annan för att den skulle gå lite bättre när man varvade ur den (stubbrace)

Edit: Eftersom jag inte kört någon fyrtaktshoj vare sig i endurospåret eller på crossbanan kan jag inte jämföra så mycket.
Däremot tycker jag karaktären är jättetrevlig på hojen och en sak som är skönt är att den kan gå ner på riktigt låga varv utan motorstopp. (Fyrtaktarna jag kört funkar bra ner på ganska låga varv, men sedan tar dom tvärstopp)
 
Last edited:
Har kört enduro i ett par år innan ekonomi och flytt mm, gjorde det svårt för hobbyn.


Körning:
Det mest förlåtande för en nybörjare skulle jag påstå vara 250cc 4t. Kommer du i en lagom brant backe kan du komma på "fel växel" och motorn orkar dra runt endå, sitter du på en 125cc eller 200cc 2t är den inte ovanligt att du då måste möta med kopplingen, dvs en 2t i de lägre kubiken kräver lite mer aktivt körande.

Ekonomi:
Är du rädd för att öppna upp och meka i motorn (ventlier och dyl.) så är en yahama 250cc 4t i princip skottsäker. Kör du sönder ngt annat som exempelvis kylare är yamahas reservdelar inte billiga.

KTM har de i särklass billigaste reservdelarna, är bra motorcycklar och VÄLDIGT många kör dem så det finns alltid folk att fråga om hjälp och tips.

Om motorn rasar eller liknande är en 4t motor alltid en dyrare historia att reda upp, och då snackar vi om 2-5 ggr dyrare och vi snackar tusenlappar som fort flyger iväg. Chansen att en motor av vardera typen rasar är inte så stor men har du otur händer det just dig.
 
Jag köpte en LV-regad KTM 400 och har den som allround. Helt fantastiskt roligt att kunna svänga in i skogen om man vill, eller åka till grusgropen eller sladda på asfalt, klart värt med landsvägsreggad!

Justerar ventiler på 30 minuter, är väldigt glad att det inte är shims i den.
 
Xt660 är nog det sämsta val du kan göra. Den ser ut som en offroad, men är det inte! Funkar inte ens för grus.
 
Kapar tråden för en fråga..

Hur väl funkar en motardkittad 450 till banåkning? Spränger man motorn på rakorna?:va

Är sugen på att ha en två-i-en-hoj, men har bara kört 690 på bana
tidigare, och det funkar ju fint.

Någon med erfarenhet?
 
Kapar tråden för en fråga..

Hur väl funkar en motardkittad 450 till banåkning? Spränger man motorn på rakorna?:va

Är sugen på att ha en två-i-en-hoj, men har bara kört 690 på bana
tidigare, och det funkar ju fint.

Någon med erfarenhet?

Ta hellre en 525 då!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top