Funderar på att starta importfirma för fordon, var börjar man?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Hallå,

I nattens ensamma timmar i kontrollrummet på vakt har jag suttit och funderat på vad man ska göra på sina friperioder hemma.

Och så kom blixten, man kanske skulle starta importfirma. MEN, hur går det till rent tekniskt? Jag skulle vilja importera en typ av begagnade fordon från England och sen sälja i Sverige, tex traktorer. Priserna i England är bra mycket billigare nämligen, dessutom bor jag där så jag har alla möjligheter att åka runt och titta för att sen skeppa hem.

Hur gör man när man väl har fått den till Sverige, måste den besiktigas? Registreras måste den säkert men mer? Och hur fungerar det om jag säljer den "fordonshandlare" Måste jag lämna garantier eller kan man sälja den i befintligt skick?

Vad mer ska man tänka på? Är det ens en realistisk tanke eller ska man göra nåt annat?

kanske kolla hur många fordon du får äga per år sen köpa in o sälja privat?
fast de är nog inte så lagligt men men.

Jättebra ide!
Vi behöver billiga fordon i Sverige också.
Börja med Skatteverket och konsumentverket (garantifrågor och reklamationer) sen hade jag kollat med Bilprovningen och om det handlar om arbetsfordon med statens provningsanstalt eller Arbetsmiljöverket.
Har de inte själva koll så kan de säkert leda dig vidare.
Lycka till.

Din medarbetare i sverige :hej

finns fler saker att ta hem från england, och annat från andra länder.

Last edited:

Det är väl en sak att sälja krockskadade bilar öppet som de gör. Men många av de bilarna kommer nog att säljas av mindre nogräkniga personer.

Tyvärr är det mycket USA importerat som varit krockskadat som kommit hit där inget nämns om historiken.

Både en plåtverkstad och en mindre bilverkstad jag pratat med har kommit i kontakt med exklusiva bilar som varit oerhört dåligt reparerade. Värst var en nyare 911 som var ihopsatt av två bilar. Väldigt ofta har det rört sig om vattenskadade bilar där elektroniken är bortom räddning. Inte sällan är katalysator och annat dyrt att byta slut. Att bilarna hamnar på export från USA är ingen tillfällighet. Många ont anande bilköpare har sedan fått öppna plånboken för att rätta till bristerna.

Sedan vet jag inte om import av bilar är någon bra affärsidé. Det är väldigt många som håller på med det redan. Både seriösa aktörer och mindre seriösa.

Det krävs nog en hel del för att bygga upp ett förtroende. Det räcker med att man köper en dålig bil som säljs till kund så är ryktet förstört. Tar två sekunder att lägga ut ett inlägg på ett par välbesökta motorforum.

Du är inte ensam om den tanken.

Kolla med http://www.smp.nu/

Där fanns det mycket nyttigt, tack så mycket!

Läste en del om CE märkning, men de maskiner jag tittar på är tillverkade innan 1995 i vilket fall, men det är visst krav på åtminstone delvis svensk manual mm. Ska kolla upp mer noggrant vad som behövs när jag kommer hem vad som gäller för besiktning mm.

Ang manualer, var kan man hitta sånt till "gammalt j*¤#a skit"? Återförsäljare kanske? Tur att man har mycket tid :D

Ang manualer, var kan man hitta sånt till "gammalt j*¤#a skit"? Återförsäljare kanske? Tur att man har mycket tid :D

Kika runt på forum för de saker du tänkt ta hem.
Brukar alltid finnas någon som har koll på sånt.

Själv blir jag mer och mer nyfiken på vad det är för "gammalt j*¤#a skit" du tänk plocka hem :gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT