Funderar på att byta maskin vfr800 vtec mot cbr1100xx...tips??

Ska jag byta/kommer jag bli nöjd?

• Antal röstningar
    0

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
Har haft en vfr 02:a nu i snart 4 år och gillat den skarp på många sätt.
Funderar nu dock på att göra mej av med den och tittar då istället mot en super blackbird.
En sak som jag verkligen gillar med viffern är den relativt korta hjulbasen,som gör den duktigt kvickstyrd,för att vara en tourer...vem gillar inte att smiska små,krokiga vägar med fotpinneskrap emot asfalten:)
Men..suget efter lite mer mos i spisen börjar bli stort,samt att riktigt långa turer hägrar.
Har inte provkört nån blackbird ännu,men e sugen på en ändå
Sådeles vill jag ha lite info och jämförelser mellan vfr o 1100xx.
Viktmässigt så ligger dom hyffsat lika,blackbirden har längre hjulbas...är den mycke jobbigare att pressa ner i kurvorna?
Hur är den som långtourer för 2??borde vara bättre än viffern.
serviceintervall?? kortare/längre än vfr??
Gissar på att den nog är nästan lika robust och seglivad som viffern

Övertyga mej!!
Jag behöver hjälp med att övertala gumman:hihi

Äger en VFR, har provat Blackbird några gånger. Blackbirden upplevs tyngre, längre och klumpigare, men sjukt mycket snabbare. Serviceintervallerna är väl i stort sätt lika för de flesta hojar i dag 600 mil.
Allt beror på hur du ska använda hojen, för mig som bara åker runt med polarna i närområdet på favoritvägar föredrar VFR alla gånger i veckan. Ska du ut på längre turer skulle jag nog föredra Blackbirden. Och saknar du mos i din hoj så blir du garanterat nöjd om du byter upp dig

Jag har kört XX sedan 2005. Kompisen har en VFR som jag kört en hel del. Mitt råd är att behålla din hoj.
XX slår bara VFR på fingrarna när du tourar motorväg. Om du som du skriver gillar att köra mindre krokiga vägar är XX fel val. Känns bra mycket tyngre och klumpigare än din hoj. Det går att förbättra något genom att höja bak men den blir ändå långtifrån lika smidig som VFR. Det är 600 mil serviceintervall på XX.

Har haft en XX men aldrig kört en VFR så jag kan inte jämföra dem.

XX är en kanonhoj att toura med.
Marschfart i +200km/h är inga problem.
Är en riktig "raktframräser" men när det börjar svänga ordentligt är den inte helt optimal. Jag höjde min i baken och det blev bättre men inte mkt. Vid körningar med andra som hade mer "svängvänliga" mc hängde jag inte på då det började svänga ordentligt men tog oftast igen det på rakorna.

Skall man köra rakt fram är det en kanonhoj men skall man köra på mindre vägar där det svänger en del hade jag definitivt valt bort XX.

Kolla på en nyare vfr1200 borde ju vara med mos och jag tycker den ser mindre och smidigare ut är blackbirden.

Jag har kört XX sedan 2005. Kompisen har en VFR som jag kört en hel del. Mitt råd är att behålla din hoj.
XX slår bara VFR på fingrarna när du tourar motorväg. Om du som du skriver gillar att köra mindre krokiga vägar är XX fel val. Känns bra mycket tyngre och klumpigare än din hoj. Det går att förbättra något genom att höja bak men den blir ändå långtifrån lika smidig som VFR. Det är 600 mil serviceintervall på XX.

Instämmer. Jag har haft 2 xx och en vfr750.
Jag skulle valt vfr:en alla dagar i veckan.
Xx:en upplevde jag som ganska tråkig.

offf......ja nu blev det ju inte direkt enklare heller.
E ju det att jag har 2 andra hojjar oxå att köra med,o för knixkörning så funkar den lilla ktm:en kanon.
mja...nån i trakterna av norra dalsland/södra värmland som har en xx att låna ut för en provkörning?? ;-)

En annan sak som kan va värt att nämna med blackbirden är att blir mer o mer civiliserad ju nyare den är.

Mest hk och intressantare motor har de första årsmodelerna med förgasare. Har också hört några MC tidningar skriva att även de första som lämnade fabriken skulle ha varit extra finjusterade på alla sätt o vis bara för att ge det där lilla extra. Bara för att nämna någon så i någon bike beghoj katalog.

Min kompis har en 99 och jag hade en 02. Jag väger 90kg och han vägde 145kg hehe.

Vi drog jämnsides i 6:an 80 till 200km/h och trotts den sjukt mycket högre vikten så lämnade han mig pinsamt lätt bakom sig. Sen andra sidan myntet så var min motorgång mjukare och mer som en elmotor på gott o ont.

Provkör men vfr är nog ditt val.

Själv provkörde jag VFR1200 och hade valt en blackbird lätt över den.

Men varför kompremissa

Finns säkert plats i garaget för en blackbird också så har nu något för de där extra långa sovmornarna när man har brottom till jobbet ;)

mycke manlig grejj detdär o jävvligt intressant,men säkert bra dyrt o sen pressa den effekten ur viffern över tid är säkerligen inte så hälsosamt heller-men cool grejj,helt klart

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026