Fuktskydda kontakter osv?

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
Jag har hivat de flesta kåporna och därmed blottat en rackarns massa kablar med tillhörande kontakter. Vad har jag för alternativ? Tejpa igen det, skaffa stOOra krympslangar eller vad gör man?

Jag skulle även vilja få det lite tätare vid stiften men där bör det enkelt gå att skaffa lite större "gummibrickor" och trä på tändhattarna.

Tacksam för tips!
 
Kontakterna kan du smörja in med fett så skyddar det mot väta...
Men helst då inte kopparpasta eftersom det leder ström... :D

Misstänker att du inte har orginalspolarna då? För dom hattarna kommer
med stora gummibrickor... men visst har du rätt, bara att sätta dit större brickor...
Det första som slår mig är kabelgenomförningsgummin (särskriving är för mesar!) men jag vet inte om dom pallar värmen...
 
Det värsta med att tejpa igen kontakterna är att
det kan samlas fukt under tejpen -- och då får man ett värre problem
Jag TROR att det bästa är försöka skydda kontakten mot direkt sprut
och ge den chansen att torka
eller fylla den med vaselin ( typ som med släpvagnskontakter )
 
På båtar, hojar o andra utsatta miljöer fungerar, som sagts ovan, vaselin riktigt bra för skydd mot rost o ärgning.
Lättast är att bara fylla kontakterna med vaselin o tejpa med eltejp, blir dock inte så snyggt alltid, går ju att ta en lämplig gummislang o täta ändarna med vulktejp iställt för eltejpen.
Då går det sätt att ta isär o "serva" kontakterna till nästa vinter, till skillnad om man kör med sillicon som jag sett.

Alternativ till gummibrickor e ju vulktejp, vet dock inte hur det pallar för värmen heller.
 
Vaselin är grejen alltså! Då blir det till att skaffa krympslang som är modell större och trä den över kontakterna och värma så den smiter åt kring kablarna (så det bromsar direkta vattenangrepp iaf) och sedan fylla själva kontakteringen med vaselin!

Tack skall ni ha!
 
Vaselin är grejen alltså! Då blir det till att skaffa krympslang som är modell större och trä den över kontakterna och värma så den smiter åt kring kablarna (så det bromsar direkta vattenangrepp iaf) och sedan fylla själva kontakteringen med vaselin!

Tack skall ni ha!

Rövsmör är kanon för att hålla ute fukt, särskilt på kontaktytor som man lossar lite då och då.
På endurohojjarna vaselinerade man allt.
Men:
En snygg lösning på "vanliga" hojjar, där man inte lossar kontakterna så ofta och dessutom är seminoga med hur det ser ut, så skulle jag rekomendera att spraya med den speciella klarlack som finns för elkomponenter.
Brukar heta något med "electrical sealer" eller liknande.
Blir tätt.
Ganska lätt att dela kontaktstyckena om det blir nödvändigt.
 
Kontakt fett. fråga en elektriker om du kan få bli vid en tub. Vi använder det när vi kopplat aluminium kabel
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top