Frusen motor gsx750rw -94

gsx1168e-83

Tomas
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Norrköping
Hoj
1983, Suzuki GSX1100E
Min motor är frusen (vatten i oljan). Vet dessutom att den stått kallt (värmen pajjat i förrådet) och ingen glykol i då det är en gammal racehoj. Plockade av ventilkåpan och hittade några grejjer som ser ut som 4 lossnade frostpluggar. Sitter mellan stiften typ. Hittar inget om frostpluggar i suzukis servicemanual, men vad skulle det annars vara? Små plåtlock med kanter på i 50-öringsstorlek som dessutom är lite rostiga på undersidan. Någon som har några pointers vid byte av dessa (förutsatt att det ÄR frostpluggar)? Är det bara att göra rent och knacka i nya, och sedan hoppas på att inget annat frusit sönder?
 
Det är säkert frostpluggar som du har hittat....
Leta upp var dom satt och rengör sen knackar du bara dit den nya!

Så gör vi på Bilar i alla fall :)
 
gsx1168e-83 skrev:
Min motor är frusen (vatten i oljan). Vet dessutom att den stått kallt (värmen pajjat i förrådet) och ingen glykol i då det är en gammal racehoj. Plockade av ventilkåpan och hittade några grejjer som ser ut som 4 lossnade frostpluggar. Sitter mellan stiften typ. Hittar inget om frostpluggar i suzukis servicemanual, men vad skulle det annars vara? Små plåtlock med kanter på i 50-öringsstorlek som dessutom är lite rostiga på undersidan. Någon som har några pointers vid byte av dessa (förutsatt att det ÄR frostpluggar)? Är det bara att göra rent och knacka i nya, och sedan hoppas på att inget annat frusit sönder?
har du vatten i oljan är det nog kört tyvärr... prova och töm den på olja och vatten slå te baks nya fryspluggar prova och fyll i ny olja och glykolvatten har du en sagolik tur så har du klarat motorn :tummenupp
 
gsx1168e-83 skrev:
Min motor är frusen (vatten i oljan). Vet dessutom att den stått kallt (värmen pajjat i förrådet) och ingen glykol i då det är en gammal racehoj. Plockade av ventilkåpan och hittade några grejjer som ser ut som 4 lossnade frostpluggar. Sitter mellan stiften typ. Hittar inget om frostpluggar i suzukis servicemanual, men vad skulle det annars vara? Små plåtlock med kanter på i 50-öringsstorlek som dessutom är lite rostiga på undersidan. Någon som har några pointers vid byte av dessa (förutsatt att det ÄR frostpluggar)? Är det bara att göra rent och knacka i nya, och sedan hoppas på att inget annat frusit sönder?

Du skulle anmälas för misshandel av oskyldigt motorfordon, man behandlar inte sina kompisar på det viset :D
 
är det ingen glykol i vattnet är det ingen fara med vatten i oljan, bara att slå i nya pluggar och byta olja/vatten och köra. Såvida det inte sprucket i godset också.

fick själv en spricka i toppen en gång och vatten/glykol kom i oljan.
Bytte toppen, tvättade motorn med fotogen invändigt genom oljetråget (utan attt pilla isär mera) bytte olja två gånger på raken och körde på som vanligt.
Har funkar i 4000mil nu.
 
Pebl skrev:
är det ingen glykol i vattnet är det ingen fara med vatten i oljan, bara att slå i nya pluggar och byta olja/vatten och köra. Såvida det inte sprucket i godset också.

fick själv en spricka i toppen en gång och vatten/glykol kom i oljan.
Bytte toppen, tvättade motorn med fotogen invändigt genom oljetråget (utan attt pilla isär mera) bytte olja två gånger på raken och körde på som vanligt.
Har funkar i 4000mil nu.

Ok. Men det brukar ju vara någon form av rostskyddstillsats istället för glykol. Kan den kräva tvätt av motor kanske? Det borde väl vara någon typ av lättflytande smörjtillsats? Jag tänkte starta den på ny olja och köra den varm försiktigt (förutsatt att den går), och sedan byta olja direkt igen och upprepa.
 
Jag köpte en exakt likadan hoj för 3 år sen som hade stått o frusit sönder en vinter. Cylinderns yttervägg hade spruckit och de frostpluggar du nämt hade ploppat ur. Jag svetsade cylindern och satte dit pluggarna igen. Startade, lät gå på tomgång 5 min, bytte olja, startade... återupprepade 5 ggr.
Frostpluggarna inte går att köpa längre, det gick inte när jag försökte att beställa iaf

/ HanneZ på lånat konto
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top