Friläge ;(

D.Krona

-WildPig MC-
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
ZX9R-98:a Fighter & enduro WR250F-05:a
Fler än jag som lyckas få i friläget allt för ofta vid växling från ettan till tvåan vid ordentligt pådrag?
Eller är jag bara helt jävla kass på att växla? :mad:
Kanske ett tecken på att växlarna är slitna? Något man kan göra åt?

Grymt surt när man drar upp på slangen på ettan och ska växla upp.. istället få i friläge, slår ner hårt i backen med ett jävla motorvarv och slå skrevet i tanken. :banana :död

jag kan få i de ibland vid fiskörning :huvet men har inte hänt vid snabb axx.. kan bero på att då man fiskör så e man lite slapp i vänsterfoten kanske...

har inte vågat slanga än så där har jag inte varit... har testat att dra på men den har inte rest sig så de kanske behövs koppling på min.. e ju inte senaste modelen... men som sagt.. vid fiskörning har de hänt men inte vid snabba växlingar och bra drag

D.Krona skrev:
2284644 Fler än jag som lyckas få i friläget allt för ofta vid växling från ettan till tvåan vid ordentligt pådrag?

Grymt surt när man drar upp på slangen på ettan och ska växla upp.. istället få i friläge, slår ner hårt i backen med ett jävla motorvarv och slå skrevet i tanken. :banana :död

Testa att justera ned växelpedalen lite grann. Kan göra stor skillnad faktiskt... :tummenupp

D.Krona skrev:
2284644 Fler än jag som lyckas få i friläget allt för ofta vid växling från ettan till tvåan vid ordentligt pådrag?

Ta upp den på 2an i stället mycket enklare och med bättre kontroll.

Samma bekymmer här ibland, fast mest vid lugn körning. Antar man är för slö för & dra i växeln ordentligt, händer dock mest från 1;an till tvåan.

Verkar vanligt?

Använder du inte kopplingen mellan 1 och 2:an när du skall växla på bakhjulet så har du snart slitna ingreppsklackar,räkna med ca 12-15000 om du lämmnar in på verkstad.

Att det verkar vanligt beror nog mest på att folk inte fattar att det är känsliga prylar om man inte behandlar dom med förnuft.

:upprörd

Här används koppling alla gånger! finns ingen anledning att inte använda den.
Händer sällan (eller aldrig) vid lugn körning.. utan just vid pådrag.
sen när man väl rullar där på friläget så är det besvärligt att väl få i tvåan från just friläge.. fast antar att det är så det ska funka.. från friläge till 1 till två.. inte friläge till 2.
retar mig en massa på detta bekymmer.. tydligen fler som råkar ut för det.. så kanske inget att oroa sig för allt för mycket. växla stadigare kanske är bästa boten. :)

slangarn skrev:
2285050 Ta upp den på 2an i stället mycket enklare och med bättre kontroll.

zx7r är inte onödigt lättrest på 2:an.. (trots helsystem, och en kugge mindre fram)

Brassa upp den på tvåan istället.

Ibland träffar jag friläge vi fiskörning i stan. En gång körde jag nästan in i en refug. :huvet

D.Krona skrev:
2289251 Här används koppling alla gånger! finns ingen anledning att inte använda den.
Händer sällan (eller aldrig) vid lugn körning.. utan just vid pådrag.
sen när man väl rullar där på friläget så är det besvärligt att väl få i tvåan från just friläge.. fast antar att det är så det ska funka.. från friläge till 1 till två.. inte friläge till 2.
retar mig en massa på detta bekymmer.. tydligen fler som råkar ut för det.. så kanske inget att oroa sig för allt för mycket. växla stadigare kanske är bästa boten. :)

zx7r är inte onödigt lättrest på 2:an.. (trots helsystem, och en kugge mindre fram)

Tror inte det ska vara nått problem att ta upp den på 2an, med rätt teknik och ett ryck i styret brukar funka.
Tar upp min R1000 på 3an med original drevning UTAN koppling.

Vill du få en mer slangvänlig/snabbstyrd hoj är ett tipps att skjuta fram bakhjulet (större bakdrev).

Kan svära på att det är ingreppsklackarna i dreven som är dåliga. En ZX7 är ett jävla as att försöka åka bakhjul med.

Rigge skrev:
2289280 Kan svära på att det är ingreppsklackarna i dreven som är dåliga. En ZX7 är ett jävla as att försöka åka bakhjul med.

Ingreppsklackarna? mer info?
jo.. det är ju en jävla klump.. hög vikt och relativt extrem framåtlutning.
skön hoj med tillräckligt mycket drag i för att skrämma skiten ur sig med.. men att åka bakhjul med kan det vara värre.

slangarn skrev:
2289275 Tror inte det ska vara nått problem att ta upp den på 2an, med rätt teknik och ett ryck i styret brukar funka.
Tar upp min R1000 på 3an med original drevning UTAN koppling.

Vill du få en mer slangvänlig/snabbstyrd hoj är ett tipps att skjuta fram bakhjulet (större bakdrev).

Kortade ner kedjan så mycket det gick vid drivpaketsbyte nyligen.. så hjulet kommer inte längre fram.. kuggade även ner en tand.. men ack.

D.Krona skrev:
2289379 Ingreppsklackarna? mer info?
jo.. det är ju en jävla klump.. hög vikt och relativt extrem framåtlutning.
skön hoj med tillräckligt mycket drag i för att skrämma skiten ur sig med.. men att åka bakhjul med kan det vara värre.

Nu ska jag vara tråkig och säga åt dig att söka, för de finns dom som kan förklara mycket bättre.

En kompis hade en ZX7 när vi började åka, och jag en ZXR 750. Båda hade ´1 fram men jag tror att min va lite lättare att ha å göra med ändå trots betydligt mindre effekt. Jag kom ihåg att vi lyckades plocka upp båda på 2:an efter många om och men. ZX7 är en grym hoj sålänge den håller sig på 2 hjul.

Om man ska växla från friläge till 2an så brukar det gå lättare om man gasar till lite med kopplingen inne och sen växlar, så är det på min iaf.

Installera turbo så kommer den upp på femman på enbart gaspådrag. Definitivt beroendeframkallande! Ivfsh behöver du då inte använda de lägre växlarna. :D

andersbrink skrev:
2289921 Installera turbo så kommer den upp på femman på enbart gaspådrag. Definitivt beroendeframkallande! Ivfsh behöver du då inte använda de lägre växlarna. :D

haha.. jojo visst.. pröjsar du? (fick för övrigt kortet för tre veckor sedan.. turbo BÖR kanske vänta.. haha.)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg