Fri television?

valmers skrev:
2641468 (S)(V)T väljer att fylla hel lördagkvällstablå med förskönande dokumentärer om en totalitär kommunist, Fidel Castro. Man vill fanimej spy.
När sänds en liknande hyllning till Augusto Pinochet?

Din klagan har gjort nytta:tummenupp

SVT:s vd Eva Hamilton backar efter den massiva kritiken mot temakvällen om Fidel Castro, som sändes i lördags.

– Vi skulle tydligare ha slagit fast att Kuba är en diktatur. Jag tycker att delar av den kritik som riktas mot programmet är berättigad, säger hon till TT.

"Kränkande och ångestframkallande."

"En hyllning till Castro."

"SVT firar med att knäböja inför den skäggige diktatorn."

Kritiken mot SVT:s temakväll om Fidel Castro har varit massiv, både före och efter sändningen i lördags. Ex-kubaner har reagerat starkt, liksom politiker och ledarskribenter.

Nu backar SVT:s vd Eva Hamilton. I dag säger hon till TT:

– Jag vill konstatera att den kritik som riktas temakvällen är berättigad. SVT skulle på ett tydligare sätt ha slagit fast att Kuba är en diktatur där befolkningen lever under förtryck under en diktator.

Enligt henne hade temakvällen blivit mer balanserad om det hade funnits med gäster med ett mer uttalat kritiskt förhållningssätt till regimen på Kuba.

Att de inbjudna gästerna inte var tillräckligt kritiska mot Castro har upprört många och redan innan programmen sändes fick Granskningsnämnden in åtta anmälningar mot SVT:s temakväll. I eftermiddag fanns 13 anmälningar registrerade.

http://metro.se/se/article/tt/2006/12/05/castroprogram/index.xml

Bingo skrev:
2644478 Och vilket var svaret på min fråga?
Med Sverige-mått mätt är jag sannolikt mörkblå. Jag röstar på Moderaterna i brist på ett trovärdigt högerparti.

KGK skrev:
2644782 Din klagan har gjort nytta:tummenupp

SVT:s vd Eva Hamilton backar efter den massiva kritiken mot temakvällen om Fidel Castro, som sändes i lördags.

– Vi skulle tydligare ha slagit fast att Kuba är en diktatur. Jag tycker att delar av den kritik som riktas mot programmet är berättigad, säger hon till TT.

"Kränkande och ångestframkallande."

"En hyllning till Castro."

"SVT firar med att knäböja inför den skäggige diktatorn."

Kritiken mot SVT:s temakväll om Fidel Castro har varit massiv, både före och efter sändningen i lördags. Ex-kubaner har reagerat starkt, liksom politiker och ledarskribenter.

Nu backar SVT:s vd Eva Hamilton. I dag säger hon till TT:

– Jag vill konstatera att den kritik som riktas temakvällen är berättigad. SVT skulle på ett tydligare sätt ha slagit fast att Kuba är en diktatur där befolkningen lever under förtryck under en diktator.

Enligt henne hade temakvällen blivit mer balanserad om det hade funnits med gäster med ett mer uttalat kritiskt förhållningssätt till regimen på Kuba.

Att de inbjudna gästerna inte var tillräckligt kritiska mot Castro har upprört många och redan innan programmen sändes fick Granskningsnämnden in åtta anmälningar mot SVT:s temakväll. I eftermiddag fanns 13 anmälningar registrerade.

http://metro.se/se/article/tt/2006/12/05/castroprogram/index.xml
Det finns alltså hopp. Underbart att dessa förbannade 68-aktivister på (S)(V)T (kanske) får sig en näsbränna.

Chris Ash skrev:
2644439Jag vill minnas att jag har sett program som handlar om alla de personer du räknade upp på SVT.
Mellan klockan 20-24 en lördagkväll, en hel temakväll? Jo, tjenare.

Chris Ash skrev:
2644439Edit: Sen förstår jag inte riktigt det här med Pinochet och hans junta, skulle de vara nån sorts motpol till Castro på grund av den ekonomiska politiken?
I den "fria" televisionens namn borde man ha en temakväll om Pinochet, där man hyllar hans ekonomiska politik och "glömmer" att nämna hans tortyrkammare.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...