Same <-> Same
Sverige har en unik fri höjd om minst 4,5 meter där allt lägre måste vara skyltat - men där man tillåts köra precis hur högt som helst, under förutsättning att man kommer under.
Systemet är märkligt slappt. Den som är road kan kika på framkanten av 10 broar längs våra större vägar. Hur många är oskadda?
Ute i det kontinentala Europa gäller generellt 4 meter som högsta tillåtna höjd.
Undantag finns, men då gäller det oftast dispenser som måste sökas för kortare eller längre tid och som gäller strikt för en speciell sträcka och färdväg.
BAG / Tyska polisen bötfäller ofta och gärna för överhöjd, likaså Schweiz - och det är oavsett om det "hänt något" eller ej.
Vad sägs om SEK 15.000 i böter och fortsatt färd med fordonet förbjudet för 1(en) cm överhöjd? (Schweiz för mer än 10 år sedan)
Kostnaden för att bärga trailern ut ut landet på utdragbar trombontrailer (totalhöjd 4,70 m) gick på dubbelt så mycket, utöver böterna.
Det kan synas grinigt, men det man vill åstadkomma på vägarna är ordning och reda, och slippa saker som skador på infrastruktur, lastbilar som krypkör på vägarna för att "kolla om det går" - ofta med ytterligare folk till fots ute i trafiken som spejare, chaufförer som stannar på motorväg för att sänka trailern samt givetvis cowboys som backar tillbaka till tidigare avfart "när det inte gick".
Man vill slippa allt sådant som accepteras i U-länder. ...som Sverige.
Men visst går det.
Det går inte att räkna alla High Cube-reefers jag skickat upp längs Vogelfluglinie på vanligt rakchassie. 4,30 funkar, med vaken chaufför. (1990 - 2000 ca)
Men det är inte rätt.
Myndigheternas reaktion på den tiden låg över hela spektrat från att ignorera, över tillsägelse, böter och till "stillgelegung" med kranomlyft på plats.
Och eftersom lastade reefercontainers inte tål att kranlyftas utan 40' spridare så...
Somliga låga broar och viadukter har byggts om sedan dess, men kontrollerna har samtidigt blivit mycket hårdare. Utomlands.
Inte i Sverige.
Så, summa sumarum.
Det går att smyga med överhöjd. Även i Tyskland.
Om man vet var, när och hur.
Behöver man fråga skall man låta bli. Det är alltid föraren som är ansvarig, och konsekvenserna samt kringkostnaderna blir ggiiggaannttiisskkaa, samtidigt som inga försäkringar täcker.