Fri blästring/lackningsmöjlighet, vad göra?

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Nu har jag praktik och där jag jobbar så finns blästermaskin och lackrum men sprutor och hela kittet. Så, vad skulle ni göra med era motorcyklar om ni fick fri tillgång till dessa? Blästra och lacka ramen kanske man skulle göra, men vafan det är ju jobbigt att plocka ner hela cykeln:näsblod.
Sen har jag en fråga ang, eloxering. Hur görs det, blästrar man först sen lämnar in på firma som eloxerar eller?
 
Jag tycker att du kan ta emot mina kåpor och lacka blanksvarta, och sen blästra min ram och pulverlacka den orange. Tycker inte du det? :tummenupp

Hehe, det skulle vart schnyggt:D Tyvärr så vet jag inte själv om jag kan göra detta själv, han sa att han skulle prata med några andra först :P


Jag skulle bjuda den trevliga Wiseguy på en blästring av hans; ram, 2 fälgar, 2 svingar för en femhundring alternativt 2 flaskor whisky.
:D

Lite whisky går ju alltid ner, men tyvärr vet jag inte ens om jag kan göra det än :tungan.

Men vad tror ni om att typ plocka bort styrkronan och kanske sving och blästra, sen eloxera? Nån som gjort det och kan informera om vad det skulle kosta att eloxera styrkrona?
 
Ifall jag hade den möjligheten så skulle jag experimentera lite.

Kanske börja med att lacka om delar som är enkla och plocka bort.
Tank, bakdel, osv.

Blästern skulle jag använda till att blästra fotpinnar, och andra lättåtkommliga saker.
 
Skulle försöka få samma färger som en Aprilia RSV factory

Bild:

p01417_0062.jpg


Dock utan det röda, endast guld och ljus gråt/svart
 
det berors ju helt på hur långt du vill gå ska du bara lacka om kåporna så hade det varit fräckt med en färg med sting i och samtidigt lite diskret... vill du plocka ner hojen helt så hade det varit fräckt att bygga om till streetfighter och byta röv... dock ska det ju göras också... eloxering är en lång process man ska lägga det i bad osv öppna porer mm, är inte helt säker på hur detta görs därför vill jag inte uttala mig med säkerhet...
 
Du får ju inte glömma att det är mycket mer jobb än att bara gå lös med lacksprutan. Du ska slipa och ev. spackla kåporna/delarna innan för att få ett fint resultat.
Vid eloxering/anodisering blästrar du, sen måste du slipa med så fint papper som möjligt för att få bort alla små märken/repor i materialet eftersom de kommer synas extremt väl annars.

Edit: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=170081

Lycka till!
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top