Fredde Watz i TV och det senaste från 250 VM

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Fredde Watz i TV

Kanal lokal i Linköping sänder en intervju kl 19.00 i kväll, någon som kan spela in och lägga ut?
www.watz-racing.com

Last edited:
Det var ett rätt så långt reportage både från banan där Carlbark, Räääsertobbe mfl intervjuades förutom Watz då. En bomb som släpptes var att vi kanske kan få se Fredde i Italiens GP på Mugello redan till helgen!

Last edited:
Swedie skrev:
2199968 Så överlägsen var han väl ändå inte på Sviestad?

Nej, men han hör hemma i VM ändå, för han är rätt mycket snabbare än övriga på andra banor. Särskilt om han har en hel motor som inte falerade som den gjorde på sviestad.

oFFkeFF skrev:
2199975 Nej, men han hör hemma i VM ändå, för han är rätt mycket snabbare än övriga på andra banor. Särskilt om han har en hel motor som inte falerade som den gjorde på sviestad.
Vad är hans bäst kval/race-placering hittills i VM-sammanhang?

Swedie skrev:
Med en motor som varvade till 12000 istället för 13500 som den ska så vill jag påstå att han var det ja!

Swedie skrev:
2199978 Vad är hans bäst kval/race-placering hittills i VM-sammanhang?
Förra året kom han på fältets långsammaste hoj 17:e i Kina och 18:e på Catalunya. Bröt i Le Mans och Mugello. Med anständigt material skulle han ta poäng regelbundet. :fakta

Swedie skrev:
Läs hans racerapport. Motorn i hans hoj var helt slut och gick som skit men han vann ändå med sex sekunder.

Swedie skrev:

18:e tror jag, och han låg 16:e på Valencia 2004 när hojen packade ihop, låg före Stigefelt.

Fredde hör hemma i VM, inget snack om saken. Jag påstår att han är minst lika snabb som Robbin Harms.

Swedie skrev:

Utanför poängen, 17'e om jag inte minns fel. Men stor skillnad på att köra egen cykel i VM eller riktig VM-hoj.
När han körde Kiefers honda låg han bra till, men då sprack avgassystemet och han fick bryta.
Vad gäller överlägsen eller inte, han lånade fredrikssons yamaha förra året på knutstorp, och körde 1.00.7 med den.
Han kom även 2'a i EM, och körde då oftast väldigt jämnt med Molina i Varvtider, de andra låg oftast ~1 sekund efter per varv.

Fredde körde som en dåre och var klart snabbast trots en tydligen kass motor (vilket inte märktes då man låg bakom på rakan), men sen har han ju lagt ett antal varv på banan med!

Klart han hör hemma i GP, fast på en bättre hoj är det Kurz hade att erbjuda!

Ja hojen såg ju inte direkt ut att gå dåligt, när jag tittade på rejset. Men det var säkert något effekttap nånstans.

Hoppas han kör på Mugello och att han slår Molina. För Molina har ju kvalat in sist hela tiden. Vore roligare och se han upp i täten och mitten nånstans.

oFFkeFF skrev:
2200012 Han kom även 2'a i EM, och körde då oftast väldigt jämnt med Molina i Varvtider, de andra låg oftast ~1 sekund efter per varv.
Den jämförelsen tycker jag är både intressant och skrattretande på en och samma gång när man jämför deras förutsättningar. Hur ser Molinas förutsättningar ut? En lastbil i närmaste MotoGP-style och en flång ny vråltrimmad Aprilia. Du som själv har kajkat runt i europa med Fredde känner till hans skosnöresbudget mer än jag men dett är vad jag har förstått: En gamal skåpbil (modell pundarvan) med spruckna kylarslangar och en hemmafilad hoj som står i första startled utan däckvärmare. Överdriver jag eller har jag förstått det rätt?

Jag hade kul i helgen på Gotland Ring men det hade varit skoj att se Fredde komma ur Sviestadböjen som bara han kan. :yoparty Jag hyllar honom med att ha hans t-shirt på jobbet i alla fall. :Bugar

Swedie skrev:
2200039 Ja hojen såg ju inte direkt ut att gå dåligt, när jag tittade på rejset. Men det var säkert något effekttap nånstans.

Hoppas han kör på Mugello och att han slår Molina. För Molina har ju kvalat in sist hela tiden. Vore roligare och se han upp i täten och mitten nånstans.

Molina har verkligen inte "kvalat sist hela tiden". Han har tagit poäng vid flera tillfällen senast nu i Spanien där han kvalade inom en sekund från Arnaud Vincent, Manuel Poggiali och Sebastian Porto. Två ex-världsmästare och en GP-vinnare och ex-europamästare.....

Läge att kanske kolla upp så man vet vad man pratar om?

Teddy skrev:
En gamal skåpbil (modell pundarvan) med spruckna kylarslangar...
På väg hem från Anderstorp exploderade ett inte helt nytt bakdäck och Fredde fick reda ut en hårig situation med tre och ett halvt ton buss också.

Neutral skrev:
2200070 På väg hem från Anderstorp exploderade ett inte helt nytt bakdäck och Fredde fick reda ut en hårig situation med tre och ett halvt ton buss också.

Det var sinnssjukt roligt på Assen 2004 då han, med ett bakdäck som såg ut som något från en hajattack, körde skjortan av Molina&Co, och sedan gick han o satte sig i skåpbilen o tog en cigg.
Men vad har bussens kylarslangar, rost och däck med hans skicklighet som hojförare att göra? Bara för att han har sämre grejer av banan gör honom inte till en bättre förare. Utöver att Molina alltid kör på nya däck osv så har han på pappret en klart bättre hoj, men Aprilia behöver inte vara synonymt med att man kör fortare. Se bara på Mårtenssons tider på Torpet, som är en effektbana, från i år (Aprilia) jämfört med förra året (Yamaha)! Och skyll inte på vädret…

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back