"Frankenstorm" - Går det åt he..... nu eller?

Oj! NY är inte bortspolat, Armegeddon inträffade inte den här gången heller...otippat!:hihi
Men paraplyerna sålde nog som smör iaf! :tummenupp

Det ska vara som värst kl 02 inatt och för kanske en timme sedan, dvs 7 timmar innan det så var redan 60 personer rapporterade döda. Nej världen går nog inte under inatt heller men nog ser det jävligt illa ut.

Det ska vara som värst kl 02 inatt och för kanske en timme sedan, dvs 7 timmar innan det så var redan 60 personer rapporterade döda. Nej världen går nog inte under inatt heller men nog ser det jävligt illa ut.

Vart har du läst 60 personer döda?

Oavsett hur illa det blir så är det ändå intressant ur ett samhällsperspektiv hur det först kommer lite försiktiga varningar många dagar innan och sedan eskalerar varningarna och allvaret allt eftersom.

Av många anledningar vågar dom inte gå ut och varna långt i förväg och av samma anledningar så kan vi nog räkna med att om det är riktigt illa så kommer varningarna troligen inte förrän ett halvt dygn innan eller ännu mindre.

Allt för att lammen skall hållas lugna.

Undrar om det alla lyckats bunkra upp med mat och förnödenheter nu? Hur länge räcker färskvattnet? Hur mycket plastdunkar för att bunkra upp med en så viktig sak som vatten finns det tillgängligt i en normal amerikansk stad? Hur många sprit-/gas-kök finns det?

Hur ser det ut i era egna hem om vi skulle få ett katastrofscenario? Skulle ni kunna värma er mat? Skulle ni snabbt kunna bunkra mat och vatten för kanske en veckas isolering?

Jag har plastdunkar hemma men knappast tillräckligt för en vecka utan vatten. Jag har ett gasolkök och gas för några dagar, jag har mikrovågsugn i racebussen. Jag har nog torrvaror så jag överlever en vecka men efter några dagar så skulle jag nog få leva på ris utan någonting till osv.
Och jag skulle få kallt så in i helvete hemma för just nu har jag bara el till att värma huset med även om det ska in en vedeldad kamin framöver.
Och då tror jag ändå att jag är aningen bättre rustad än genomsnittssvensken.

Många av oss som bor på landsbygden har redan fått känna på en vecka (eller i vissa fall mer) utan el, t.ex vid stormen Gudrun, bor man på landsbygden så slår ju bristen på el mer eller mindre ut allt, vatten, telefon, värme, ja hela skiten. Men så länge man kan hantera en yxa och en ask tändstickor ser jag inga besvär med att få sin mat varm, något att elda med brukar ju alltid gå att skaka fram, annars har väl varje välutrustat hushåll ett sprit/gaskök typ trangia eller primus? Dock så är ju befolkningen på landsbygden i allmänhet bättre rustade mot "samhällsstörningar" än folk som bor i städerna då vi ofta är vana vid usel snöröjning, strömavbrott etc även om strömavbrott på många håll blivit mer ovanliga efter Gudrun och Per då kraftbolagen kom på den helt otroliga iden att man faktiskt kan GRÄVA NER ledningar för att undvika att träd faller över dem så de går sönder, människans påhittighet är allt bra fantastisk :rolleyes:. Det som är jävligast att hantera när strömmen försvinner är väl personlig hygien, man tvättar sig inte lika noggrant om vattnet är svinkallt eller finns i begränsad mängd, står valet mellan tvätta eller dricka så är det ju inte så mycket att välja på tyvärr. Dock så är vattentillgången på landsbygden inget problem då alla som håller djur/boskap måste kunna få fram vatten till dem även när det blir strömlöst, vatten finns således alltid att få tag i hos närmaste bonde...

Stormen Katrina, New Orleans etc., orsakade materiella skador för ca 800 miljarder kronor enligt Wikipedia. Undrar vad det kommer att handla om för siffror denna gång..? New Orleans är väl till åtminstone vissa eller stora delar än idag en spökstad/område och det var ju ändå 2005, något som knappast lär bli accepterat i New York.

Vem hostar upp stålarna? Försäkringsbolag brukar väl friskriva sig mot naturkatastrofer, eller?

Stormen Katrina, New Orleans etc., orsakade materiella skador för ca 800 miljarder kronor enligt Wikipedia. Undrar vad det kommer att handla om för siffror denna gång..? New Orleans är väl till åtminstone vissa eller stora delar än idag en spökstad/område och det var ju ändå 2005, något som knappast lär bli accepterat i New York.

Vem hostar upp stålarna? Försäkringsbolag brukar väl friskriva sig mot naturkatastrofer, eller?

Kan inte tänka mig annat än att det är försäkringsbolag som kommer att få ta notan. De är återförsäkrade med varandra så det kan mycket väl bli så att vi alla får ta en del av notan på våra premier. Sedan lär bolagen försöka hålla sina kostnader nere genom att neka folk genom att hänvisa till att de brutit villkoren. Advokater lär åter igen gnugga sina händer...

I ett land som redan har en skenande statsskuld och bara trycker mer av sin fiatvaluta.

Det blir lite blött i källarna, sen gör Jerry Bruckheimer en actionfilm av det hela om 6 månader......:tummenupp
Ser ut som att du har rätt. Nu är frågan; när börjar plundringarna och flugornas-herre-beteendet att kicka in? Galna paranoiateorier kommer iaf som ett brev på posten:

Ser ut som att du har rätt. Nu är frågan; när börjar plundringarna och flugornas-herre-beteendet att kicka in? Galna paranoiateorier kommer iaf som ett brev på posten:

Även om förödelsen är stor i absoluta tal så är det i förhållande till landets storlek hanterbart så jag tror inte det blir så vansinnigt mycket plundringar eller anarki. Men plundringarna startade nog för över ett dygn sedan.

Det är ganska ruskiga bilder som skickas ut nu...fyfan
Det kommer ta ett tag att få igång allt efter detta, om det var havsvatten som rann ner i tunnelbanan kan man knappast föreställa sig hur mkt som gick åt helvete bara där.....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park