"Frankenstorm" - Går det åt he..... nu eller?

Oavsett hur illa det blir så är det ändå intressant ur ett samhällsperspektiv hur det först kommer lite försiktiga varningar många dagar innan och sedan eskalerar varningarna och allvaret allt eftersom.

Av många anledningar vågar dom inte gå ut och varna långt i förväg och av samma anledningar så kan vi nog räkna med att om det är riktigt illa så kommer varningarna troligen inte förrän ett halvt dygn innan eller ännu mindre.

Allt för att lammen skall hållas lugna.

Undrar om det alla lyckats bunkra upp med mat och förnödenheter nu? Hur länge räcker färskvattnet? Hur mycket plastdunkar för att bunkra upp med en så viktig sak som vatten finns det tillgängligt i en normal amerikansk stad? Hur många sprit-/gas-kök finns det?

Hur ser det ut i era egna hem om vi skulle få ett katastrofscenario? Skulle ni kunna värma er mat? Skulle ni snabbt kunna bunkra mat och vatten för kanske en veckas isolering?

Jag har plastdunkar hemma men knappast tillräckligt för en vecka utan vatten. Jag har ett gasolkök och gas för några dagar, jag har mikrovågsugn i racebussen. Jag har nog torrvaror så jag överlever en vecka men efter några dagar så skulle jag nog få leva på ris utan någonting till osv.
Och jag skulle få kallt så in i helvete hemma för just nu har jag bara el till att värma huset med även om det ska in en vedeldad kamin framöver.
Och då tror jag ändå att jag är aningen bättre rustad än genomsnittssvensken.

Jag har plastdunkar hemma men knappast tillräckligt för en vecka utan vatten. Jag har ett gasolkök och gas för några dagar, jag har mikrovågsugn i racebussen. Jag har nog torrvaror så jag överlever en vecka men efter några dagar så skulle jag nog få leva på ris utan någonting till osv.

Bor man i ett område med orkansäsonger så kanske man har fler vattendunkar hemma än en normal svensk?
Samt att dricksvatten finns i kranen fram tills det skiter sig :)

Hur ser det ut i era egna hem om vi skulle få ett katastrofscenario? Skulle ni kunna värma er mat? Skulle ni snabbt kunna bunkra mat och vatten för kanske en veckas isolering?

Måste tyvärr erkänna att det inte ser vidare ljust ut om det gick ut ett katastroflarm där man ombads hålla sig i hemmet under en veckas tid isolerad från omvärlden. Förutsätter vi att man skulle ha möjlighet att åka och inhandla förnödenheter skulle jag i princip fått köpa allt och detsamma gäller nog en stor del av befolkningen. Risken är väl ett sällan skådat kaos i affärerna och tomma hyllor.

En nyårsafton för några år sedan tänkte jag och min flickvän inhandla förnödenheter för en trevlig middag. Vi var bortbjudna på lunch och kom väl inte iväg förrän på eftermiddagen. Kötthyllan gapade tomt. Det var bara att ringa till den lokala restaurangen och höra om de hade en färdig meny som man kunde köpa hem.

Novemberstormen förra året visade hur känsligt kustområdet jag bor i är för kraftiga stormar och regn. Där fick man antagligen en inblick i hur det kan se ut i framtiden med förhöjd vattennivå i kombination av kraftiga stormar. Man fick helt klart en ödmjuk inställning till naturens krafter.

Har nog inte riktigt insett allvaret i den här senaste stormen dock som är på väg mot USAs östkust. Just satt mig in i det. Fanns några länkar till webkameror men de verkade nere för tillfället...

Last edited:
Novemberstormen förra året visade hur känsligt kustområdet jag bor i är för kraftiga stormar och regn. Där fick man antagligen en inblick i hur det kan se ut i framtiden med förhöjd vattennivå i kombination av kraftiga stormar. Man fick helt klart en ödmjuk inställning till naturens krafter.

Jag tror folk kring Gävle bunkrar bättre än oss andra också efter snöstormarna dom hade för nåt år sedan där folk var insnöade.

Media har en skön förmåga att få allt att bli Armageddon...vi får se imorgonbitti!

Fast det är väl inte media som beslutat om utrymning av xx miljoner invånare?

Det är en svår balansgång för om utrymning beordras i onödan så kommer färre lyssna nästa gång, plus att utrymningen i sig skapar problem, kostnader, olyckor.

Men vi får väl se, det kan bli både mildare och värre än vad som nu befaras.

Jag tror folk kring Gävle bunkrar bättre än oss andra också efter snöstormarna dom hade för nåt år sedan där folk var insnöade.

Folk som möter återkommande "naturkatastrofer" är säkert luttrade och förberedda hur de ska agera. Boendes på landsbygden där elförsörjningen kan brytas vid kraftigt snöfall och stormbyar har säkert vissa förberedelser gjorda jämfört med folk som bor inne i städerna. Som stadsbo är man ju sjukt bortskämd med att kunna köpa take-away mat varje dag om man så hade velat. Ett tomt kylskåp är inga problem. Riktigt så tänker man inte om man har ett par mil till närmsta matbutik med bil.

Folk som möter återkommande "naturkatastrofer" är säkert luttrade och förberedda hur de ska agera. Boendes på landsbygden där elförsörjningen kan brytas vid kraftigt snöfall och stormbyar har säkert vissa förberedelser gjorda jämfört med folk som bor inne i städerna. Som stadsbo är man ju sjukt bortskämd med att kunna köpa take-away mat varje dag om man så hade velat. Ett tomt kylskåp är inga problem. Riktigt så tänker man inte om man har ett par mil till närmsta matbutik med bil.

Det värsta är att det är folket i städerna som skulle få svårast att klara längre perioder av isolering. Bor man på landet kan man gå till grannen och köpa mjölk. Man odlar ofta potatis själv och har därmed en årsförbrukning av potatis i källaren. Man har kanske rent av egen brunn eller i alla fall lättare tillgång till rent vatten än i en större stad.

Utan el vet jag inte heller hur många Stockholmsbutiker som skulle ha öppet? Ingen belysning gör det lätt för snattare och dessutom funkar inte kassaaparaterna utan el. Antagligen skulle det bara vara Flexible Hassans närbutik nere på hörnan som har öppet och säljer utan kassaapparat tills lagret är tomt.

Det värsta är att det är folket i städerna som skulle få svårast att klara längre perioder av isolering. Bor man på landet kan man gå till grannen och köpa mjölk. Man odlar ofta potatis själv och har därmed en årsförbrukning av potatis i källaren. Man har kanske rent av egen brunn eller i alla fall lättare tillgång till rent vatten än i en större stad.

Utan el vet jag inte heller hur många Stockholmsbutiker som skulle ha öppet? Ingen belysning gör det lätt för snattare och dessutom funkar inte kassaaparaterna utan el. Antagligen skulle det bara vara Flexible Hassans närbutik nere på hörnan som har öppet och säljer utan kassaapparat tills lagret är tomt.

Så är det säkert. Landsbygdsfolket skulle utan tvekan klara sig bättre. Men inte lika bra som man gjorde på 50-talet och tidigare. Många människor på landsbygden har lagt sig till med en del bekvämlighet. Det är nog inte många som odlar på sina marker så att de är självförsörjande. Husen har moderniserats så att de blivit mer sårbara. Befolkade av stadsbor som vill leka hobbybonde.

Så är det säkert. Landsbygdsfolket skulle utan tvekan klara sig bättre. Men inte lika bra som man gjorde på 50-talet och tidigare. Många människor på landsbygden har lagt sig till med en del bekvämlighet. Det är nog inte många som odlar på sina marker så att de är självförsörjande. Husen har moderniserats så att de blivit mer sårbara. Befolkade av stadsbor som vill leka hobbybonde.

Efter "Gudrun" tog det en och en halv vecka innan en av grannarna fick kontakt med yttervärlden.
Och då är det en stensättare i 40årsåldern med traktor och motorsåg.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...