Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
När väl de flesta kör elbilar kommer man skattas för de miljöfarliga batterierna
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min Suzuki 1989 DUBBEL "R"

Puuusssssst, vart nervös en stund, att min Suzuki 1989 DUBBEL "R" skulle styras utav någon robot och annat med ettor och nollor!
Äntligen kom den där morgonen, och jag fick kört upp till tappen och fyllt upp tanken. Premiär. Ut på min runda utan hängslen och livrem. Jag fick bestämma själv. Inte ens skyltarna 50, 70 och 90 osv registrerades i något program och panikbromsade.... ingen programvara i hojen registrerade onormala rörelser ifrån chassiet och strypte till effekten. Syn, hörsel och känsla styrde handleden som via vajer lyfter trottlarna. Det är en söndag, sommar morgon. Tidigt. Sverige sover. Jag kan vara lite busig, kriminell och njuta, bestämma själv!
View attachment 441219
Mvh Toyman

Underbart skrivet Toyman! Ljuset, dofterna och ensamheten tidigt på morgonen gör dessa turer riktigt trevliga. Och en riktigt underbar morgontur är att skippa "kvällspinten" för ett varv eller två runt "ön" tidigt på morgonen. Särskilt när det bara är hastighetsbegränsat genom byarna, resten är "fri fart" och mitt omdäme! :kär
För visst är det fördj.... att det snart är kriminellt att bestämma själv. :huvet

Redan nu anser somliga, efter Tragikvärkets propaganda om hastighet, att det är LIVSFARLIGT och VÅRDSLÖST att köra fortare än skyltad hastighet.
Och vi som själva anpassar hastigheten efter omständigheterna och inte håller skyltad hastighet kommer snart att brännmärkas som Martin Timell och andra.

Har du åkt fast för att du kört mer än 6 km/h över skyltad hastighet? Då kan vi tyvärr inte ha dig kvar inom företaget... :(

Men grundbestämmelserna för "fri fart" gäller fortfarande, "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna" men många, då som nu, missförstod och trodde att "fri fart" betyder "kör så fort du vill" så först kom hastighetsbegränsningar i samhällen...

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser


1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Men Noll Vision har lämnat detta som alla här vet, och tillåter att olyckor sker...

Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador.

https://www.trafikverket.se/om-oss/...erhetsarbete/Trafiksakerhetsmal/Nollvisionen/
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tror att du har helt rätt och allt kommer att styras av ekonomi.
Jag lägger ut den här i repris för den är såå värd att se:

https://www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0

Sjukt intressant.
Ja, jag hittar mig i skämsfållan. Det första som jag gissar kommer få en (välförtjänt) fet smäll är kollektivtrafik.
(Att direktpendeln alingsås-göteborg snittar på under 68km/h och kostar 95:- för 45km är ren skandal)

Jag kan dock inte sluta tänka på distansalternativ som "disruptive" till persontransport dock.
Att inte åka alls är både billigare och snabbare än att åka mycket billigt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror att du har helt rätt och allt kommer att styras av ekonomi.
Jag lägger ut den här i repris för den är såå värd att se:

https://www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0

Nu fick jag äntligen tid att se denna föreläsning och kan konstatera att det var en mycket väl investerad timme av mitt liv. Tack för tipset!

Just nu tror jag det är åt detta hållet utvecklingen är på väg, även om det förstås är svårt att förutse exakt hur fort det kommer gå. Marknaden/ekonomin kommer vara det som tar samhället mot en punkt där allt slår över mycket snabbare än vi tror, men vi kan inte heller bortse ifrån att utvecklingen både är möjlig att påverka och just nu påverkas av aktiva beslut av politiker och andra makthavare. Lyssna t ex på senaste avsnittet i Sveriges Radios ”Klotet” som handlar om just detta (lyssna från ca 16.50 om du inte orkar lyssna på hela. Där hör du bl.a. hur forskare, politiker som idag har makten (miljöpartistiska trafikborgarrådet i Sthlm) m.fl. resonerar.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1011851?programid=3345

Att tänka sig att vi är på väg mot en förutbestämd framtid som inte kan påverkas och som innebär att motorcyklar som vi känner dem är borta är att förenkla det hela rätt mycket. Däremot behöver man inte fundera särskilt länge för att inse att motorcykeln kommer ha en allt svårare uppgift att motivera sin plats i framtidens transportsystem.

En stor framtida fråga tror jag kommer kretsa kring möjligheten att själv äga ett fordon och det kommer också vara just detta som politiska beslut kommer handla om framöver, eftersom det är lätt för dem att styra genom skatter m.m. Det må vara hänt att man i en nära framtid kommer kunna minska sina transportkostnader dramatiskt genom att nyttja div transporttjänster med självkörande elbilar och att detta kommer driva över större delen av marknaden mot en utveckling där bilen man äger själv mer eller mindre kommer försvinna som transportmedel. Motorcyklar tjänar dock bara delvis ett sådant rationellt syfte. Hur många av oss skulle köra hoj om man inte själv fick kontrollera körningen fullt ut, eller om självkörande hojar som delades med andra, typ lånecyklar, var det enda tillgängliga alternativet? Det handlar om att lyfta blicken och inse att vad motorcyklism handlar om är ett helt annat syfte än att lösa ett transportproblem. Vårt syfte är något helt annat - att skapa glädje på vägarna. Motorcyklismens överlevnad handlar om det kommer vara ekonomiskt genomförbart att skapa denna glädje, åtminstone inte allt för mycket dyrare än dagens nivå, även om det med all säkerhet kommer vara väldigt mycket billigare att transportera sig på andra sätt.

Skall vi ha någon som helst chans att kunna fortsätta köra hoj som vi känner det med tanke på vart utvecklingen är på väg tror jag vårt sista hopp är just politikerna. Ett antal av dessa kan möjligen tillhöra en mer konservativ skara som ser att det inte finns någon anledning att lägga sig i utvecklingen, utan låta oss fortsätta med det vi gör så länge vi själva anser det ekonomiskt möjligt. Ytterligare några kan möjligen låta sig övertygas av argument som handlar om hur framtidens motorcyklar på olika sätt kan bidra till det framtida transportsystemet. Något fler anser troligen att det finns viktigare mål som hägrar och som gör motorcyklisterna till en förlust som går att bära, eller helt enkelt struntar i oss.

Vår framtid tror jag hänger på att vi ses som ett hinder för framtiden av så få som möjligt och som en framtida möjlighet av så många som möjligt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det tråkiga i mångas resonemang är vi bara betraktar oss som produktionspjäser i ett spel.
Vem är spelledaren?
Jobbar vi inte för att kunna ha roligt?
Får vi inte själva bestämma vad vi tycker är roligt?

Jag blir superobstinat av tanken på att ”förtätas” och glida ner på innegården och torghandla frukt från andra sidan jorden där endast skalets öde är föremål för miljödebatt.

Jag vill göra annat av mina dagar än att gå hålögd som en Another brick in the wall.
Framför allt vill jag roa mig med det jag själv väljer.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är hur enkelt som helst att göra ett system som inte behöver uppdateras. Definera vad det skall göra och ta väck alla möjligheter till kommunikation utanför systemet så är du där.

Men vem vill ha något sådant??

Om det var så enkelt så skulle det inte varit några problem med tidigare MS-DOS versioner, t.ex MS-DOS 3 som inte blev bra förrän MS-DOS 3.3.
För kommunikation var verkligen inte aktuellt.
Om du inte avser med kommunikation att det sitter en användare och knackar på tangentbordet.
Får då ökar givetvis chanserna att systemet inte fungerar som tänkt, ta bort människan / tangentbordet.

Jag kan ta ett annat exempel ur MS historia.
MS släpper MS-DOS 6.0.
Ett annat dataföretag upptäcker att MS piratkopierat delar av MS-DOS 6.0.
Så MS måste uppdatera MS-DOS 6.0 och ersätta den piratkopierade delen.

Så så lätt är det inte:
Det är hur enkelt som helst att göra ett system som inte behöver uppdateras. Definera vad det skall göra och ta väck alla möjligheter till kommunikation utanför systemet så är du där.

Kravet blir att man inte säljer systemet till allmänheten.
Utan bara gör ett enda system.
Som ingen får kommunicera med. Men då blir det inte lönsamt att utveckla.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ah, nu börjas det... inte långt kvar till automatiska böter... :)

http://www.bike.se/nyheter/digitala-fortkorningsboter-pa-tapeten

Det har man redan i många europeiska länder, skannar regskylten och skickar ut böterna till bilägaren.
Men att ändra från personligt ansvar till ägaransvar kommer inte på fråga.
En av de viktigaste reformerna under Olof Palmes regeringstid var att ta bort det gamla Tjänstemannaansvaret.
Dvs om du gjorde något uppenbart dumt så kunde du straffas.
Och ersätta det med att har du inte brutit mot någon bestämmelse har du gjort allt rätt. Det här är oerhört viktigt för att undvika att människor stämmer staten för vårdslöshet.
Tex att Staten betalar 3% ränta på ATP pengarna med samtidig inflation på 10% på 70 och 80-talen.
Eller för att ta ett nutida exempel, din operation av foten efter ett ledband gått tar från skada mer än 1 år och då vill Försäkringskassan sluta betala sjukpenning och ge dig "Sjukpension" istället för att spara pengarna.
Med ägaransvar skulle du kunna stämma Landstinget för du inte fått din sjukvård i tid och förlorar pengar.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror att du har helt rätt och allt kommer att styras av ekonomi.
Jag lägger ut den här i repris för den är såå värd att se:

https://www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0

Jag håller med.
Intressant att Tony Seba inte med ett ord nämnde ekonomin kring iPhone.
Apple presenterar en mobil som är enligt Ericsson är osäljbar på grund av priset (Ericsson hade egen prototyp på nått liknande) men Apple säljer inte iPhone till kunderna, man man introducerar iPhone genom att ledande Mobiloperatör "hyr ut" mobilen med ett abonnemang till intresserade kunder. Det blir helt enkelt ett par hundra kr mera i abonnemangskostnad i 24 månader ifall du vill ha en iPhone istället för bara ett mobilabonnemang. Och iPhone blir inte tillgänglig snabbare än Apple väljer sluta avtal med Mobiloperatörer. Vilket underlättar för Apple att planera produktionen.
Och affärsiden är mycket intressant för Mobiloperatörerna eftersom man tjänar mer pengar på abonnemangskunderna än på kontantkortskunderna.
Så att sluta avtal med Apple blir intressant för Mobiloperatörerna.

Och just att Tony Seba struntar i ekonomien är hans svaghet. Ideen att nått liknande ska kunna ske med utbredningen av elektriska bilar är ju totalt otänkbart av den enkla anledningen att bilägaren är en av statens viktigaste skattebetalare. I samma ögonblick som det blir lika dyrt KÖRA elbil som bensinbil, ja då blir ju elbilen dyrare än bensinbilen.

Förr löste man problemet med Dieselbilar och att folk slangade villaolja till Dieselbilen genom att sätta fordonsskatten så högt på Dieselbil så det inte lönade sig för privatpersoner att äga en Dieselbil.

Och det kommer: Vi måste göra så här för staten förlorar för mycket skatt på elbilarna !

Ett annat sätt är att lägga skatten på el. En liter bensin innehåller ca 9kWh energi. Med 20% verkningsgrad i bensinmotorn tar bilisten ut 1,8kWh. Bensinskatten på en liter är idag ca 9kr. Eller 5kr/kWh använt bensinmotorarbete. Elmotorn har ju som vi ofta hört 95% verkningsgrad. Så för att dra in bensinskatten så räcker det med att höja elskatten för privatpersoner, ja för alla utom tung industri med 0,95x5kr=4,75kr/kWh. Så är ordningen återställd.

Hur ska det motiveras ?
Enkelt hänvisa till att Sverige är med i EU och med den gemensamma elmarknaden så är en sådan här skatt motiverad av miljöskäl så länge det sista kolkraftverket inte stängts i EU.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror att du har helt rätt. Det största dilemmat för politikerna är att:

A: Hur få tillbaka skattepengarna efter att vi konsumenter (via bonuspremier) blir övertygade om att vi ska köra elbil för miljöns skull. Vem ska betala skatt när alla kör skattebefriad miljöbil?
B: Hur få elen att bli ett riktigt "miljöbränsle" eftersom det idag framställs med i huvudsak skitig brunkol och oljeeldning?

Det är lätt att använda EU som slagträ i det fallet...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror att du har helt rätt. Det största dilemmat för politikerna är att:

A: Hur få tillbaka skattepengarna efter att vi konsumenter (via bonuspremier) blir övertygade om att vi ska köra elbil för miljöns skull. Vem ska betala skatt när alla kör skattebefriad miljöbil?
B: Hur få elen att bli ett riktigt "miljöbränsle" eftersom det idag framställs med i huvudsak skitig brunkol och oljeeldning?

Det är lätt att använda EU som slagträ i det fallet...

A: Förslaget att Elbilar skulle befrias från Trängselskatt i Göteborg (tror det var ett Moderat förslag i kommunfullmäktige i Gbg) röstades ner av (s) (mp) (v). Och en Miljöpartist här i Gbg har redan påpekat det omöjliga med skatterna som försvinner med elbilar. Hur ska skatteminskningen täckas ? Tror jag såg det i GP eller GT.
B: När Sverige via undervattenskabel förbands med resten av Europa (1990-talet?) så var det uppenbart att marginalelen var kolkraft vare sig Sverige exporterade el eller importerade el. Då 19991016 kom en annons i Smålandsposten och förmodligen också i övrig svensk press signerad Föreningen Lampa, Hemel, Energimyndigheten
Skall vi släcka ljuset efter 21.00?
Eller importera smutsig kolkraft.
Eller byta till lågenergilampor
Kruxet med den här ideen, marginalel, var ju att det gällde all el. Ökat tågresande i Sverige skulle ju också ske på bekostnad av mera koleldning någonstans i EU. Så då fattade "våra" politiker beslutet att det här med marginalel inte gällde i Sverige utan man skulle alltid räkna vid elanvändning på den "Svenska elmixen" .
http://www.energimyndigheten.se/for...etslagen/fragor-och-svar/vaxthusgasberakning/
47g CO2e/kWh kan jamföras med en artikel i Ny Teknik för några år sedan där ett av Vattenfalls fina brunkolskraftverk presenterades. Med överföringsförluster på ca 20% till konsument så blev det ca 2000g CO2e/kWh till konsument. NT artikeln handlade om minskningen av CO2-utsläppen när CO2 från kraftverket i framtiden skulle pumpas ner i marken för lagring (senare nedlagt projekt).
 

Bifogat

  • Energimyndigheten-19991016r.jpg
    Energimyndigheten-19991016r.jpg
    263.1 KB · Visningar: 33
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...och då för att återknyta allting till det vi pratar om hör, MC. Vad kan vi som hojåkare göra för att hjälpa till?

Sluta att köra bil och ta hojen till jobbet?
Sluta åka till Thailand varje år och istället köra en hojtur?

Nu räknar jag i princip alla typer av motorcyklar utom de värsta sporthojarna (som släpper ut lika mycket som en bil)

:)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...och då för att återknyta allting till det vi pratar om hör, MC. Vad kan vi som hojåkare göra för att hjälpa till?

Sluta att köra bil och ta hojen till jobbet?
Sluta åka till Thailand varje år och istället köra en hojtur?

Nu räknar jag i princip alla typer av motorcyklar utom de värsta sporthojarna (som släpper ut lika mycket som en bil)

:)


Så gör jag! Men jag har aldrig ens övervägt åka till Thailand men undviker att flyga. Och min SportHoj borde miljömässigt vara betald när den gått över 20 tusen mil. Förutom att det inte är den värsta vare sig det gäller effekt eller utsläpp! :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förarlösa bilar körs som vilken Stockholmsbilist som helst! :D

An American motorcyclist is suing General Motors after a collision with a driverless car which was being tested in California.

The accident happened while the Chevrolet Bolt was being tested in San Francisco on December 7, 2017. Oscar Nilsson was riding his motorcycle in traffic when the vehicle allegedly veered into his path, knocking him from his bike.

The Bolt was reportedly travelling at 12mph and had a back-up driver behind the wheel. Nilsson was travelling at 17mph. San Francisco police deemed Nilsson wholly at fault for the accident because he was breaking local laws by filtering – or lane splitting as it is known in the States.

https://www.motorcyclenews.com/news/2018/january/general-motors-self-driven-car-lawsuit/
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
För mig är det enkelt - framtiden för mycket gott med sig.

Jag vill ha Lightning LS-218 motorcykel. Sen spelar det mindre roll ifall det är lithium eller bränsleceller och vätgas. Den tekniken är nära.

Missförstå mig rätt, jag har två bensinbågar också, den sista köpte jag med rasad växellåda för att jag ville lära mig mecka växellåda. Det var kul, nu funkar den som den ska, men jädra pill med förgasarna.

Tänk er -inga motorer som bistår av en 1000 delar, inga förgasare, inga pumpar, inga shims, ventilsäten, kopplingsfjädrar och all annan bjäfs som behövs för att man ska få en motor med ynka 25% verkningsgrad att väsnas och avge värme.

En elmotor har verkningsgrad på över 90% och består av max 20 delar.

Jag säger inte att alla vi ska byta tåg, men framtiden kommer.

På korta distanser och vid stadspendling är eldrivet oslagbart.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
För mig är det enkelt - framtiden för mycket gott med sig.

Jag vill ha Lightning LS-218 motorcykel. Sen spelar det mindre roll ifall det är lithium eller bränsleceller och vätgas. Den tekniken är nära.

Missförstå mig rätt, jag har två bensinbågar också, den sista köpte jag med rasad växellåda för att jag ville lära mig mecka växellåda. Det var kul, nu funkar den som den ska, men jädra pill med förgasarna.

Tänk er -inga motorer som bistår av en 1000 delar, inga förgasare, inga pumpar, inga shims, ventilsäten, kopplingsfjädrar och all annan bjäfs som behövs för att man ska få en motor med ynka 25% verkningsgrad att väsnas och avge värme.

En elmotor har verkningsgrad på över 90% och består av max 20 delar.

Jag säger inte att alla vi ska byta tåg, men framtiden kommer.

På korta distanser och vid stadspendling är eldrivet oslagbart.
Är väl bara batterierna som är problemet .
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nja.dom absolut nyaste bensin motorerna har 50% verkningsgrad o jag tror masda har en på g med 56% verkningsgrad.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
För mig är det enkelt - framtiden för mycket gott med sig.

Jag vill ha Lightning LS-218 motorcykel. Sen spelar det mindre roll ifall det är lithium eller bränsleceller och vätgas. Den tekniken är nära.

Missförstå mig rätt, jag har två bensinbågar också, den sista köpte jag med rasad växellåda för att jag ville lära mig mecka växellåda. Det var kul, nu funkar den som den ska, men jädra pill med förgasarna.

Tänk er -inga motorer som bistår av en 1000 delar, inga förgasare, inga pumpar, inga shims, ventilsäten, kopplingsfjädrar och all annan bjäfs som behövs för att man ska få en motor med ynka 25% verkningsgrad att väsnas och avge värme.

En elmotor har verkningsgrad på över 90% och består av max 20 delar.

Jag säger inte att alla vi ska byta tåg, men framtiden kommer.

På korta distanser och vid stadspendling är eldrivet oslagbart.

du menar att ta bort allt som är intressant och kul ersätta med ett ointressant neutrum:crash
 
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Nja.dom absolut nyaste bensin motorerna har 50% verkningsgrad o jag tror masda har en på g med 56% verkningsgrad.

Har också läst det. Men vad har offrats konstruktion/driftsäkerhetsmässigt då? Fortfarande samma utsläpp och drivkälla.

Kanske sent att sminka grisen nu.

Vad gäller batterier och eventuella miljöutsläpp problem vid tillverkning är det många rapporter som säger olika.

du menar att ta bort allt som är intressant och kul med ett ointressant neutrum:crash
Spana in denna https://youtu.be/o3DiAecsh_0?t=4m För mig är det intressant aatt inte störa mina grannar med buller sena kvällar och tidiga morgnar...
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bensin motor

Nja.dom absolut nyaste bensin motorerna har 50%.

Nu har Mazda avslöjat att man redan arbetar med en uppföljare – Skyactiv-3. Under ett teknikforum i Tokyo berättade företagets drivlinechef, Mitsuo Hitomi, att bensinmotorn kommer vässa verkningsgraden till omkring 56 procent. Det skulle innebära en förbättring med 27 procent jämfört med dagens effektivaste Mazda-motorer.
.

Tillägg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top