Framtidens motorcyklar?

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
Funderar på det här med jakten på kilo och gram på nya hojar. Vad kommer vi att få se i framtiden? Ram och sving i kolfiber? Motorer i magnesium eller andra material? Är detta tekniskt möjligt eller vad blir nästa steg? Är osäker på vad som används redan idag men..

Vad tror panelen?
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
NoLimit skrev:
Funderar på det här med jakten på kilo och gram på moderna hojar. Vad kommer vi att få se i framtiden? Ram och sving i kolfiber? Motorer i magnesium eller andra material? Är detta tekniskt möjligt eller vad blir nästa steg? Är osäker på vad som finns redan idag men..

Vad tror panelen?

Ram och sving är väl inget nytt men det används kanske inte "normalt" sett. Kul och intressant ämne!

Är det inte så att man ofta ser tekniska innovationer inom racing först som sedan appliceras på standardmaskiner?


.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Alltså är det bara jag eller har stånkor i allmänhet inte utvecklats mycket sen de fick vattenkylning och 4 ventiler? Vad finns nu som inte fanns 1990 tex?
 

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
banhoj
Det handlar inte om vad som är tekniskt möjligt, utan om vad som är ekonomiskt gångbart/försvarbart vid serieproduktion.

Om tillverkarna hade velat så hade man kunnat tillverkat hojar med ram, sving & fälgar i kolfiber, motorer med stora delar gjutna i magnesium & titan med pneumatiskt styrda ventiler osv. Men dessa hojarna hade kostat uppemot 0,5-1 milj kr. Hade gemene man köpt sådan tror du? Inte särskilt troligt eller hur??
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
yahman skrev:
Det handlar inte om vad som är tekniskt möjligt, utan om vad som är ekonomiskt gångbart/försvarbart vid serieproduktion.

Om tillverkarna hade velat så hade man kunnat tillverkat hojar med ram, sving & fälgar i kolfiber, motorer med stora delar gjutna i magnesium & titan med pneumatiskt styrda ventiler osv. Men dessa hojarna hade kostat uppemot 0,5-1 milj kr. Hade gemene man köpt sådan tror du? Inte särskilt troligt eller hur??

Men gäller inte det de flesta tekniska framsteg? Samma diskussion lär ju funnits för några decennier sedan gällande ram i aluminium, lättviktsmotorer, skyhög effekt, etc.. Så fort massproduktion börjar så minskar ju kostnaden, när teknik går från spjutspets till att vara standardbetonat. Eller är jag ute och cyklar?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
NoLimit skrev:
Funderar på det här med jakten på kilo och gram på nya hojar. Vad kommer vi att få se i framtiden? Ram och sving i kolfiber? Motorer i magnesium eller andra material? Är detta tekniskt möjligt eller vad blir nästa steg? Är osäker på vad som används redan idag men..

Vad tror panelen?

Anorektiska förare :D
Tänk vilket drag det blir om man bara väger 40 kilo :D
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Har för mig att det fanns en sån här tråd i december som blev väääääldigt lång.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan ju mycket väl komma nya material som är mer lättjobbade, starkare, lättare osv. Frågan är ju dock om det är mer effekt man behöver på gatan, utan kanske lättare hojar, mer lätthanterliga osv.
Det som skulle göra störst nytta är nog bättre däck, som både håller längre och ger bättre fäste.
 

Bennybeach

Alu-svetsning utföres
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha xjr1300
Jag tror defenetivt på nya direktinsprutade tvåtaktare, Lätta driftsäkra och kraftfulla, ungefär som dom nya e-tec båtmotorerna. Dom är ju både bränslesnålare, miljövänligare... Har ju beställt en e-tec till båten, grymma att dra wakeboard med.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om sporthojar fortfarande är tillåtna och finns om 20 år så tror jag på 250hk och 150kg torrvikt. :fyllisar


avfartsgatan skrev:
hmm... magnesium i motorn... rent magnesium brinner inte det ganska bra? :va
Bara i flytande form om det kommer i kontakt med syre. Avgassystem av ren magnesium vore alltså kanske en dålig idé medan många andra delar skulle kunna göras av magnesium. Dessutom är det sällan man använder ren magnesium, den är ofta legerad med något. :tummenupp

NoLimit skrev:
Men gäller inte det de flesta tekniska framsteg? Samma diskussion lär ju funnits för några decennier sedan gällande ram i aluminium, lättviktsmotorer, skyhög effekt, etc.. Så fort massproduktion börjar så minskar ju kostnaden, när teknik går från spjutspets till att vara standardbetonat. Eller är jag ute och cyklar?
Mja, men just när det gäller kolfiber så blir det alltid ganska dyrt. Det är alltid billigare med plast eller aluminium. Kolfibertrådarna väver man ju oftast ihop till en matta, vilket om jag inte missminner mig sliter ganska rejält på vävstolarna. Det är vad som gör det dyrt. Men jag kan ju som vanligt vara helt ute och segla. :tungan


Jag tror på nya inovativa stållegeringar, häftiga polymerer och kanske vissa inslag av keramer. :brynad
 
Last edited:

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
Wargen skrev:
Har för mig att det fanns en sån här tråd i december som blev väääääldigt lång.

aaaah, okej.. sökte men hittade inget som liknade.

Esquire skrev:
Bara i flytande form om det kommer i kontakt med syre. Avgassystem av ren magnesium vore alltså kanske en dålig idé medan många andra delar skulle kunna göras av magnesium. Dessutom är det sällan man använder ren magnesium, den är ofta legerad med något. :tummenupp

Använder inte bla BMW en kombination av aluminium och magnesium i sina bilmotorer numera?

För övrigt verkar ju nya typer av plast- och kompositmaterial utvecklas hela tiden, kan det tex bli tänbart att ta fram en mc-konstruktion helt i plast?
 

Aragorn

Guest
Eftersom oljan snart är slut, tror och hoppas jag att utvecklingen kommer gå mot att hitta nya drivmedel. Såg på ett vetenskapsprogram för ett tag sedan. Där visade dom att man kan framställa etanol ur träd.
I senaste numret av Illustrerad Vetenskap stog det om en ny vätgasmotorcykel http://envbike.com/ som ska finnas på marknaden nästa år.
 

stormis

Nonchalant, agressiv och Folkilsk
Gick med
9 Jan 2006
Ort
tokholm
Hoj
Miss April
Vet inte var jag såg det nånstans men, någon påstod att man kunde göra cylindrarna (och kolvar) ovala och därmed få ut mera effekt

sen bygga motorblock o dyl i keramer, en sån motor skulle kunna köras i mycket högre temperatur och utan olja. Smörjning sköts via att man leder tillbaka lite avgaser in i motorn.. :va
sen fins ju snart metoden att utvinna syrgas direkt ur luften med hjälp av zeoliter och värme:
http://www.nyteknik.se/art/45210

eller varför inte bygga en 6-taktsmotor? http://autoweek.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060224/FREE/60222004/1024

eldrivet? http://www.nyteknik.se/art/42402

men däremot tvåhjulsdrift är mycket intressant, kolla på dessa två lösningar:
http://www.christini.com/motorcycle/buy-framekit.php
http://www.motoring.co.za/index.php?fSectionId=892&fArticleId=2099027
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
yahman skrev:
2024070 Det handlar inte om vad som är tekniskt möjligt, utan om vad som är ekonomiskt gångbart/försvarbart vid serieproduktion.

Om tillverkarna hade velat så hade man kunnat tillverkat hojar med ram, sving & fälgar i kolfiber, motorer med stora delar gjutna i magnesium & titan med pneumatiskt styrda ventiler osv. Men dessa hojarna hade kostat uppemot 0,5-1 milj kr. Hade gemene man köpt sådan tror du? Inte särskilt troligt eller hur??

Du resonerar helt fel. Ekonomisk gångbart nu nej! Sen ja! Tråden handlar om framtiden.

JB
 

stormis

Nonchalant, agressiv och Folkilsk
Gick med
9 Jan 2006
Ort
tokholm
Hoj
Miss April
vad hände med den ventillösa motorn förresten? Istället för ventiler används lite tjockare kamaxlar med frästa uttag. bränse och avgaser leds inuti själva kamaxeln, axeln ligger "i" brännkammaren och roterar. När en urfäsning roterar in i brännkammaren tas avgaser ut eller soppa sprutas in..
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
avfartsgatan skrev:
2025098 hmm... magnesium i motorn... rent magnesium brinner inte det ganska bra? :va
I min TL är det magnesium cylindrar/toppar.

Förmodligen så är det nån legering med och leker där ändå.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top