Framtidens mc

• Thread starter Thread starter Dawe
  • Start date Start date

Dawe

Guest
Hur blir det när dom fossila bränslena är för dyra/slut.
Rapporterna är många men festen verkar ju vara slut om 10-50 år.
Etanol/gas är väl en väg men kommer den räcka?
Eldrift skulle ju vara spännande med en växel men kommer bränslecellerna/batterierna vara tillräckligt lätta.
Sitter vi på dom sista sporthojarna värda namnet?

Här i Brasilien körs väldigt många bilar på Alkohol från träd och bamburör. 90% av Sveriges förbrukning av Etanol är import från Brasilien. Här finns även mycket bilar som går på något kallat för "Bio Diesel" som även det är framställt av växter. Dessa bilar drar runt 3 dl milen och då det inte finns någon Diesel skatt här så är det väldigt populära bilar. Finns tydligen alkohol lite varstanns i plantor och träd hit och dit. Sverige har nu även ett projekt om skogsplanteringar med någon skogssort där det tydligen går att utvinna "brutalt" med drivbränsle. Gällande olja så upptäktes det för inte allt för länge sedan en källa i Canada som sägs vara upp emot 7 gånger större än våran idag största källa i Saudie arabien. Skulle tydligen räcka för hela USA's förbrukning under de kommande 100 åren (där alla kör med V8or och bensinen kostar gratis).
Sist kan vi ju nämna gasen. Det går tydligen att utvinna i runda drag lika stor mängd naturgas som olja vid olika oljekällor. Denna gasen har man tidigare bränt upp för att säkra arbetarnas säkerhet men nu börjar man mer och mer utnyttja även denna. För att sluta tala om Brasilien så kan jag säga att här finns många "hybridbilar" som går på Gas så gott som på bensin eller etanol (alkohol), dock sägs det att man ska köra en tank bensin på ett visst antal mil med Gas då smöjningsegenskaperna tydligen inte är så gynsamma för motorn.

Last edited:
Gällande olja så upptäktes det för inte allt för länge sedan en källa i Canada som sägs vara upp emot 7 gånger större än våran idag största källa i Saudie arabien. Skulle tydligen räcka för hela USA's förbrukning under de kommande 100 åren (där alla kör med V8or och bensinen kostar gratis).[/QUOTE]

vore intressant och läsa mer om det har du nån källa?

Gällande olja så upptäktes det för inte allt för länge sedan en källa i Canada som sägs vara upp emot 7 gånger större än våran idag största källa i Saudie arabien. Skulle tydligen räcka för hela USA's förbrukning under de kommande 100 åren (där alla kör med V8or och bensinen kostar gratis).

vore intressant och läsa mer om det har du nån källa?[/QUOTE]

Har ingen på rak arm men källorna i Canada består utav jord indränkt i olja, alltså inga vanliga oljetorn utan man hämtar "olja" med stora lastbilar som man sedan får separera i en "kemisk" process där jorden/leran kokas för att få isär oljan ifrån jorden, sedan förfinas oljan och den ska tydligen vara av högre kvalite efter denna process. Beroende på hur effektiv tekniken är så kan man uppskatta hur mycket högre mängd olja man kan få ut i gämförelse med Saudie arabien, det är denna tekniken man håller på att jobbar på. Däremot vet jag inte hur det ligger till med utvinnandet av naturgas i detta om det ens går att extrahera någon gas.
"Byn" där oljan hittades sökte inom några månader över 40 tusen arbetare vilket medförde en enormt stor tillväxt, nya hus, skolor, sjukhus.... rubbet. Måste gå att hitta bra mycket om det på nätet.

Gällande olja så upptäktes det för inte allt för länge sedan en källa i Canada som sägs vara upp emot 7 gånger större än våran idag största källa i Saudie arabien. Skulle tydligen räcka för hela USA's förbrukning under de kommande 100 åren (där alla kör med V8or och bensinen kostar gratis).

Såg det på tv jag med för typ ett halvår sen.
Vart väll oljesand som dom nu lyckats utvinna råolja av och finns Massvis av.

vore intressant och läsa mer om det har du nån källa?[/QUOTE]

Skulle också vilja ha en källa på det. Låter lite som något bilindustrin skulle kunna hitta på. Man borde hört något om det.

Har ingen på rak arm men källorna i Canada består utav jord indränkt i olja, alltså inga vanliga oljetorn utan man hämtar "olja" med stora lastbilar som man sedan får separera i en "kemisk" process där jorden/leran kokas för att få isär oljan ifrån jorden, sedan förfinas oljan och den ska tydligen vara av högre kvalite efter denna process. Beroende på hur effektiv tekniken är så kan man uppskatta hur mycket högre mängd olja man kan få ut i gämförelse med Saudie arabien, det är denna tekniken man håller på att jobbar på. Däremot vet jag inte hur det ligger till med utvinnandet av naturgas i detta om det ens går att extrahera någon gas.
"Byn" där oljan hittades sökte inom några månader över 40 tusen arbetare vilket medförde en enormt stor tillväxt, nya hus, skolor, sjukhus.... rubbet. Måste gå att hitta bra mycket om det på nätet.

Låter helt klart som "Athabasca Oil Sands".
Fast den oljekällan placerade Kanada tvåa, efter Saudi-arabien.
Där har man hittat "Olje-sand".

Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Athabasca_Oil_Sands

Last edited:
Man får väl hoppas att "de ansvariga" kommer förvalta detta väl.
Så man kan fortsätta och köra bil/hoj utan att ta lån på banken i framtiden för att tanka. :)

Såg det på tv jag med för typ ett halvår sen.
Vart väll oljesand som dom nu lyckats utvinna råolja av och finns Massvis av.

Precis, råolja kallar dem det för.
Får passa på att rätta migsjälv sedan tidigare, det är inte bamburör man utvinner alkohol ifrån här utan det är sockerrör. :tummenupp

"Byn" där oljan hittades sökte inom några månader över 40 tusen arbetare vilket medförde en enormt stor tillväxt, nya hus, skolor, sjukhus.... rubbet. Måste gå att hitta bra mycket om det på nätet.[/QUOTE]

Har läst om det där och det skulle dröja länge (bensin priset högre) innan det lönade sig och då skulle man utvinna disel. Relativt andra nya energi källor var man tveksamma till det.

Last edited:
Skulle tro att vi kör på biogas inom tio år.
Y2K ses väl av de flesta som en ploj, men gasturbiner är inte alls dumma till prestandafordon. Lätta, smidiga med få rörliga delar (men dom så rör sig.... GOSSE!) krävs ingen växellåda, går att köra på i stort sett allt brännbart.
Största problemet tror jag blir smörjmedel.
Skulle inte förvåna mig om motorerna (gasturbiner har väl inte så många smörjpunkter, eller?) blir permanentsmorda med grafitfett eller liknande.
Kanske kapslade rullager som håller 3000mil och byts på en kvart som ren serviceåtgärd.
Eller så bor vi i grottor och knullar apor som fritidsnöje...

[QUOTE Eller så bor vi i grottor och knullar apor som fritidsnöje...[/QUOTE]

Eller så blir det det blir det världskrig (pessimist) med mad max scenario över stora delar av världen HUGA! hahaha

Här i Brasilien körs väldigt många bilar på Alkohol från träd och bamburör.
Ja ska vi köra på liknande bränsle i våra hojar så får vi inte ha bråttom, bränslet behöver förfinas rejält, jag har åkt en hel del taxi där borta och maken till slöa bilar får man leta efter.
Know that, been there.

Y2K ses väl av de flesta som en ploj, men gasturbiner är inte alls dumma till prestandafordon. Lätta, smidiga med få rörliga delar (men dom så rör sig.... GOSSE!) krävs ingen växellåda, går att köra på i stort sett allt brännbart.
Skulle inte förvåna mig om motorerna (gasturbiner har väl inte så många smörjpunkter, eller?) blir permanentsmorda med grafitfett eller liknande.
Kanske kapslade rullager som håller 3000mil och byts på en kvart som ren serviceåtgärd.

Turbiner av alla slag behöver olja till smörjningen, men så pass med olja kommer det att finnas kvar, dessutom så är ju en stor del av "oljan" i ett smörjmedel syntetisk.

Däremot tror jag inte på turbindrift på grund av den dåliga gasresponsen, ISF får det bli i någon slags hybrid-drift, turbinen driver en generator (då får turbinen dessutom gå på optimalt varvtal hela tiden) som sedan driver en elmotor, förmodligen med någon accumulator emellan för dom plötsliga effektbehoven.

Men knappast i en motorcykel, därtill är tekniken för tung.
Dessutom blir det väldigt dyrt.
Motorcyklar går utmärkt att köra på alkohol redan i dag, varför inte i morgon?
Bilar blir nog allt mer biodiesel, lastbilar kan nog kanske bli först med turbiner?

Problemet med gasturbiner är att de har ganska långsam uppvarvning, dessutom måste de växlas ner kraftigt för att få ett acceptabelt varvtal på ugående axel, vidare så är de grymt högljuda och skickar ut avgaser med en temperaratur lämplig att kremera hotdogs på.
Volvo byggde rn hybribil för några år sedan som hade en gasturbin som drev en generator och laddade batterier, där funkade det bra eftersom motorn jobbade på sitt optimala varvtal hela tiden.

Glömde bifoga länk till morgondagens mc, cross visserligen men kanske passar i den almänna debatten:
http://www.goblade.co.uk/BladeFrames.html

Last edited:
Finns det någon hoj som går etanol idag?
Går det att konvertera sin hoj till etanol?

Finns det någon hoj som går etanol idag?
Går det att konvertera sin hoj till etanol?

Det går konvertera. Gå upp till 200% i tomgångsmunstycke och 30% (130%) så skall den gå som vanligt vad jag förstått. Dock kommer den dra mer och eftersom etanolpriset idag inte är så mycket billigare än bensin så lönar det sig i princip inte om inte alls.

Eldrift då?
Hur stor är en 150 hk elmotor?
Om dom kunnde få ner vikten på bränsleceller/batterier så skulle det ju vara spännande med en växel och ingen koppling.

Back