Nu är det tyvärr så att så gott som all syntetisk olja är i grunden baserad på råolja.
Jo, det vet jag också, många syntetiska tillsatser konsumerar mer råolja i tillverkningen än vad slutprodukten slutligen blir, men någonstans läste jag att det går åt (marginellt) mindre råolja för att göra en liter syntetisk smörjolja än vad det går åt att göra en liter ickesyntetisk.
En liter ickesyntetisk smörjolja kan förbruka massor med råolja i tillverkningen, både som basolja och för att driva processen.
Bränsleceller tycker jag verkar rätt intressant, men OM man ska ha såna bågar, blir de i ju princip knäpptysta, beroende på hur väl man smörjt kedjan. Blir lurigt att köra i stan när man inte hörs, för att inte tala om att en del av nöjet faktiskt försvinner, det ska fan låta när man är ute och åker
Bränsleceller är i högsta grad intressant, men inte för motorcyklar.
Dels är det en ganska långsam process att omvandla vätgas till el i en bränslecell (ingen gasrespons) och dels behöver storleken på PEM membranet som omvandlar vätgasen vara enormt stort för dom effektbehov en sportmotorcykel behöver.
Det lär finnas mopeder, i princip klar för serieproduktion som körs på bränsleceller och accumulator, men jag skulle inte hålla tummarna för att nästa R1a har packväskor med bränsleceller...
Dessutom kräver PEM bränsleceller oerhört ren vätgas för att inte membranet ska skadas, så att bränna vätgasen är effektivare.
Vätgas är dessutom bara elektricitet lagrad som gas, vart elektriciteten ska tillverkas på ett eko-hållbart sätt vete fan, när tillockmed lappdjävlarna ska sätta käppar i hjulen för vinkraftsutbyggnaden.
(dom hävdar att renarna blir skrämda av ljudet från vindkraftverken)