Framtidens mc

• Thread starter Thread starter Dawe
  • Start date Start date
Det jag sett på nätet är väl mestadels crosscyklar som använder en golfbilsmotor på cirka 20hk, dock verkar det svårt att jämföra el-hk med bensin-hk, man har bl.a. mycket bra vrid på låga varv i en elmotor. -batterierna verkar vara största problemer.

Sedan får man väl tänka på användningsområde, ett crossheat eller ett träningspass kanske varar 30 minuter, kan man sedan byta batteripack medans man dricker vatten/käkar banan/laddar för nästa pass borde man ju klara sig hyfsat med kort körtid, blir värre med landsvägsåka i så fall.

Eldrift då?
Hur stor är en 150 hk elmotor?
Om dom kunnde få ner vikten på bränsleceller/batterier så skulle det ju vara spännande med en växel och ingen koppling.

Nej usch!:näsblod

har du kört scooter nån gång eller? det är INTE spännande..

Jag vill växla!! :tungan

Instutionen för Konstruktion och Produktion vid Linköpings universitet har exprimenterat i studentprojekt med eldriven motorcykel. Den ska tydligen vidareutvecklas i ett nytt projekt som skall förbättra den nu i vår (polare som ska va med o jobba på vidareutvecklingen).

I länken nedan står det om resultatet från förra projektomgången https://www.ikp.liu.se/dbarticle.asp?action=read&id=439

El är efter min standard ingen energikälla.
Bara ett sätt att överföra energi.
Men utvecklas det akumulatorer som funkar bättre än dagens, så är hybrider nog framtiden för personbilar.
Ser inte några olösbara problem med gasturbin.
Ljud och värme? Bägge är energiförluster. Inget nytt!
Äger ett par Husqvarna tvåtaktare från -70/-80talet. När dessa var nya var det en "sanning" att tvåtaktare måste låta så för att fungera. Jämför med en RD 350 som bara är några år nyare...

Precis, råolja kallar dem det för.
Får passa på att rätta migsjälv sedan tidigare, det är inte bamburör man utvinner alkohol ifrån här utan det är sockerrör. :tummenupp

Just det. Och sockerrörsplantagerna är INTE nådiga mot miljön.
De är en stor orsak till skogsskövlingarna, både i regnskogarna och i skogarna i nord-östra Brasilien. Jag har sett förödelsen med egna ögon. Det finns vackrare saker att titta på kan jag säga.

Just det. Och sockerrörsplantagerna är INTE nådiga mot miljön.
De är en stor orsak till skogsskövlingarna, både i regnskogarna och i skogarna i nord-östra Brasilien. Jag har sett förödelsen med egna ögon. Det finns vackrare saker att titta på kan jag säga.

Det här med energi brukar ha en ganska tråkig effekt på miljon. Vi förbrukar väl lite mer än vad som är bra.

Bränsleceller tycker jag verkar rätt intressant, men OM man ska ha såna bågar, blir de i ju princip knäpptysta, beroende på hur väl man smörjt kedjan. Blir lurigt att köra i stan när man inte hörs, för att inte tala om att en del av nöjet faktiskt försvinner, det ska fan låta när man är ute och åker:yoparty

El är efter min standard ingen energikälla.
Bara ett sätt att överföra energi.
Men utvecklas det akumulatorer som funkar bättre än dagens, så är hybrider nog framtiden för personbilar.
Ser inte några olösbara problem med gasturbin.
Ljud och värme? Bägge är energiförluster. Inget nytt!
Äger ett par Husqvarna tvåtaktare från -70/-80talet. När dessa var nya var det en "sanning" att tvåtaktare måste låta så för att fungera. Jämför med en RD 350 som bara är några år nyare...

Känner du till Itaipu? Var där och kikade lite häromveckan, världens största vattenkraftverk. Ligger i gränsen mellan Paraguai och Brasilien i vad som räknas till världens tredje största flod, Parana. Producerar 31.016.895 MWh per år. Av de 8? turbinerna som finns försörjer en och en halv av dom hela Paraguai, ett land på runt 7 miljoner invånare "helt" miljövänligt. Nu har man väl inte denna möjligheten i Sverige men snacka om imponerad jag blev. Vet inte hur många miljoner fat olja det skulle behöva brännas för att få samma energiproduktion per år.
Kraftverket står för övrigt även för 25% av Brasiliens elförbrukning, ett land på över 180 miljoner invånare. :skrämd Bland annat storstäderna Rio de Janeiro och Sao Paolo på runt 30 miljoner. :)
Det känns som det finns ett hopp borta från oljan trots allt. Man kan i af få drömma att man skulle spara oljan till hojåkarna för all framtid. :)

Bränsleceller tycker jag verkar rätt intressant, men OM man ska ha såna bågar, blir de i ju princip knäpptysta, beroende på hur väl man smörjt kedjan. Blir lurigt att köra i stan när man inte hörs, för att inte tala om att en del av nöjet faktiskt försvinner, det ska fan låta när man är ute och åker:yoparty

Du får väl lägga in en högtalare... Wrooom.... Wrooom!!.. :yoparty

:rolleyes:

Last edited:

Om brännsleceller (mot min förmodan) blir framtidens melodi så kommer vi även ha god tillgång på vätgas. Och den kan vi använda i en förbränningsmotor! :yoparty

Som sagts så håller man på att utveckla en teknik för att utvinna etanol ur vanligt skogsvirke här i sverige. Att förse samtliga fordon med tillräckligt med etanol ska tydligen inte vara några problem enligt "den" dokumentär filmen.

Borde det inte gå att få ut mer effekt med Etanol då det inte spikar lika lätt som med vanlig bensin (höjt komp) ?

Nu är det tyvärr så att så gott som all syntetisk olja är i grunden baserad på råolja.

Jo, det vet jag också, många syntetiska tillsatser konsumerar mer råolja i tillverkningen än vad slutprodukten slutligen blir, men någonstans läste jag att det går åt (marginellt) mindre råolja för att göra en liter syntetisk smörjolja än vad det går åt att göra en liter ickesyntetisk.

En liter ickesyntetisk smörjolja kan förbruka massor med råolja i tillverkningen, både som basolja och för att driva processen.

Bränsleceller är i högsta grad intressant, men inte för motorcyklar.

Dels är det en ganska långsam process att omvandla vätgas till el i en bränslecell (ingen gasrespons) och dels behöver storleken på PEM membranet som omvandlar vätgasen vara enormt stort för dom effektbehov en sportmotorcykel behöver.
Det lär finnas mopeder, i princip klar för serieproduktion som körs på bränsleceller och accumulator, men jag skulle inte hålla tummarna för att nästa R1a har packväskor med bränsleceller...

Dessutom kräver PEM bränsleceller oerhört ren vätgas för att inte membranet ska skadas, så att bränna vätgasen är effektivare.

Vätgas är dessutom bara elektricitet lagrad som gas, vart elektriciteten ska tillverkas på ett eko-hållbart sätt vete fan, när tillockmed lappdjävlarna ska sätta käppar i hjulen för vinkraftsutbyggnaden.

(dom hävdar att renarna blir skrämda av ljudet från vindkraftverken)

Last edited:
Gällande olja så upptäktes det för inte allt för länge sedan en källa i Canada som sägs vara upp emot 7 gånger större än våran idag största källa i Saudie arabien. Skulle tydligen räcka för hela USA's förbrukning under de kommande 100 åren (där alla kör med V8or och bensinen kostar gratis).

vore intressant och läsa mer om det har du nån källa?[/QUOTE]
dra iväg ett pm ifall du hör mer ...om vilket bolag eller så som köpt marken. man kan ju handla aktier på canadas börs exempelvis på avanza. lägga in en "hunka" där, å man kan bygga sin egna bana om 10 år....ungefär som fd vostok oil, som blev till west siberian resources, köpte på 1 krona, sålde vid 9 kr.

:yoparty

Låter helt klart som "Athabasca Oil Sands".
Fast den oljekällan placerade Kanada tvåa, efter Saudi-arabien.
Där har man hittat "Olje-sand".

Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Athabasca_Oil_Sands
Det verkar utvinnas genom öppen gruvdrift, dvs ett hål i marken stort som en tredjedel av Sverige om man ska exploatera hela fältet. Föreställer mig att det skulle väcka viss uppståndelse inom miljörörelsen...

Som sagts så håller man på att utveckla en teknik för att utvinna etanol ur vanligt skogsvirke här i sverige. Att förse samtliga fordon med tillräckligt med etanol ska tydligen inte vara några problem enligt "den" dokumentär filmen.

Borde det inte gå att få ut mer effekt med Etanol då det inte spikar lika lätt som med vanlig bensin (höjt komp) ?

Jepp, du kan ha högre komp, men då måste du även ha en snabbare förbrännigshastighet och mer turbulens i cylindern. Problemet med etanol och även naturgas/biogas är att de tar större plats i cylindern än vad bensin gör, vilket leder till att mindre luft får plats. För att få ut samma effekt med naturgas som med bensin behövs det överladdas.
Med etanol så blir det netto inga CO2 utsläpp, och med naturgas så sänker du med ca 20%, har jag för mig, och det beroende på H-C förhållandet i bränslets uppbyggnad. Därför är det märkligt att så många andra länder satsar på naturgas medans i Sverige är det ganska så svalt intresse.

Tror bara det är bull att man inte kan göra tekniken tillräckligt liten. Kanske inte idag men imorgon. Jämför första förbränningsmotorn med dagens.

El kommer att bli skiten, tågmotorer har ju bra drag. Blir säkert lätt att bygga in traction control lr vad det heter så man alltid har möjlighet att ligga på max gas som fästet tillåter.

Så länge dem har 2hjul ett styre o går utav bara helvete så skiter jag i vilket bränsle de går på:D
Oj vad jag tillförde mycket!:huvet

Back